Rural interactive pedagogy on the mineiro semiarid: Geography Teaching on Agricultural Family School of Tabocal in São Francisco - MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.262595

Keywords:

pedagogy of alternating, mineiro semiarid, geography teaching

Abstract

The following paper analyzes the development of Agricultural Family Schools while applying Rural Interactive Pedagogy, exploring its trajectory and influence in the peasant movement. A methodology of this work was through the data collection technique presented in the field study, which is classified as exploratory and descriptive with the dialectical method. The article highlights some possibilities related to geography teaching in an agricultural family school in Tabocal, located in São Francisco, in the semiarid region of Minas Gerais. The paper addresses both the history of its formation as well as the geographic context that the rural school is in, exposing the teaching methodology anchored on the practices and the learning of student interactivity and the geographical agricultural techniques developed from the coexistence with the Semiarid, on Tabocal’s Agricultural Family School, São Francisco - MG. During the development of this work, the importance of rural education in the context of a region within the boundaries of the Semi-Arid region of Minas Gerais was analyzed, as well as the teaching method of the institution through the pedagogy of alternation and agricultural techniques. Therefore, rural education contributes to the formation of peasants with a critical awareness of their agricultural production space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Jesus do Nascimento, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduado em Geografia - Licenciatura (2023) pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisa Regionais e Agrárias (NEPRA). Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO) da Unimontes – bolsista CNPq.

Gustavo Henrique Cepolini Ferreira, Universidade Estadual de Montes Claros

Geógrafo pela PUC-Campinas, Mestre e Doutor em Geografia pela Universidade de São Paulo. Professor do Departamento de Geociências, PPGEO, PPGDS da Universidade Estadual de Montes Claros. Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Regionais e Agrários – Unimontes.

References

AB'SÁBER, Aziz Nacib. Os domínios de natureza no Brasil: potencialidades paisagísticas. Ateliê editorial, 2003.

APOLINÁRIO, Vanessa Clarinda; MENDES, Maria Aparecida Colares. A Escola Família Agrícola Tabocal e a educação profissional para o campo. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 5, n. 2, p. 91-108, 2021. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/770. Acesso em: 02 de maio de 2023.

BEGNAMI, J. B.; JUSTINO, E. F. Formação por Alternância na Educação do Campo. 2. ed. Lutas Anticapitalistas, Marília/SP - 2023.

BEGNAMI, João Batista et al. Formação por Alternância na Licenciatura em Educação do Campo: possibilidades e limites do diálogo com a Pedagogia da Alternância. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/32692/1/Tese_Jo%C3%A3o_B_Begnami_FINAL.pdf. Acesso em: 14 de junho de 2023.

BEGNAMI, João Batista. Linha do tempo do Movimento CEFFA na França, Brasil e Minas Gerais. AMEFA: Belo Horizonte, 2018.. Disponível em: https://amefa.wordpress.com/efas-na-linha-do-tempo. Acesso em: 07 de maio de 2023.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, educação e saúde, v. 7, p. 35-64, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/z6LjzpG6H8ghXxbGtMsYG3f/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 4 de junho de 2023.

CORDEIRO, Georgina; REIS, Neila; HAGE, Salomão. Pedagogia da Alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo. Em Aberto, v. 24, n. 85, 2011. Disponível em: https://ufrb.edu.br/educacaodocampocfp/images/PEDAGOGIADAALTERN%C3%A2NCIA-E-SEUS-DESAFIOS.pdf.Acesso em: 01 de maio de 2013.

DA SILVA, Pedro Carlos Gama et al. Caracterização do Semiárido brasileiro: fatores naturais e humanos. 2010. Disponível em: https://www.embrapa.br/busca-de-publicacoes/-/publicacao/861906/caracterizacao-do-semiarido-brasileiro-fatores-naturais-e-humanos. Acesso em: 09 de agosto de 2022.

DE MENEZES, Priscylla Karoline. O ENSINO DE GEOGRAFIA E OS CONTEXTOS DA EDUCAÇÃO DO CAMPO. Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, p. 589-599, 2019.

DE MORAIS, Eduardo Henrique Modesto; DE MORAIS, Juliana Lopes Lelis. O ENSINO DE GEOGRAFIA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: um relato sobre a escola família agrícola de Natalândia-Minas Gerais. Itinerarius Reflectionis, v. 14, n. 2, p. 01-18, 2018.

FERREIRA, Gustavo H. Cepolini. No chão e na Educação: o MST e suas reformas. Paco Editorial, 2011.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Divisão regional do Brasil em regiões geográficas imediatas e regiões geográficas intermediárias: 2017 / IBGE, Coordenação de Geografia. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.

LIMA, C. E. P. et al. Benefícios da adoção do Sistema de Plantio Direto de Hortaliças. 2017.

LIMA, Maria Patrícia Moura de. Escola do campo, currículo e práticas agroecológicas: um estudo sobre a escola família agrícola (EFA) Dom Fragoso. 2017.

MOREIRA, R. O que é geografia. São Paulo: Brasiliense, 2009.

RAVNJAK, Leandro Luciano Silva; MARTINS, Maria de Fátima Almeida. Educação no Campo: Trabalho e Formação em Alternância. Editora Appris, 2023. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=ovHEEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT18&dq=Escola+e+Altern%C3%A2ncia+no+Gerais+Mineiro:+a+trajet%C3%B3ria+da+Escola+Fam%C3%ADlia+Agr%C3%ADcola+de+Tabocal+%E2%80%93S%C3%A3o+Francisco,+MG,+Brasil&ots=RMar08YiQb&sig=FghMZQ003YvX68bEoew7o_9ZZTc#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 01 de maio de 2023.

SILVA, Cícero da. Gênero caderno da realidade nas práticas educativas da pedagogia da alternância. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 58, p. 1051-1083, 2019.. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/TBjKxstDc4Zb83B67BgTRWj/#. Acesso em: 02 de junho de 2023.

Published

2024-08-28

How to Cite

Nascimento, B. J. do, & Ferreira, G. H. C. (2024). Rural interactive pedagogy on the mineiro semiarid: Geography Teaching on Agricultural Family School of Tabocal in São Francisco - MG. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 5(2), 65–76. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.262595

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.