Possibility of applying philosophical hermeneutics to the field of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2357-9986.2023.251476

Keywords:

philosophical hermeneutics, education, public policy, regulation

Abstract

This article aims to contribute to the debate on the applicability of philosophical hermeneutics to studies in the field of education. It briefly presents the approach between philosophical hermeneutics and some aspects of education, such as ethics, didactics, and research. Subsequently, the hermeneutic game, the hermeneutic circle and the hermeneutic dialogue are discussed, considering their application in a research developed in the context of educational policies. In addition, the application of the previous understanding structure is highlighted and, as a result, the elaboration of categories for the establishment of analysis on the regulation process by public policies for education.

Author Biographies

Verônica Ventorini Ferreira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Licenciada em Filosofia, Mestra e Doutoranda pelo PPGEdu-UNISINOS;
Integrante do Grupo de Pesquisa Educação Diversidade e Cidadania - GPEDiC;
Professora do Instituto Estadual de Educação Dr. Carlos Chagas.

 

Degree in Philosophy (UNISINOS), Master in Education and doctoral student at PPGEdu-UNISINOS;Member of Education, Diversity and Citizenship Research Group - EDCRG;Teacher at Dr. Carlos Chagas State Institute of Education.

Rodrigo Manoel Dias da Silva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Professor da Escola de Humanidades da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais. Doutor em Ciências Sociais na mesma instituição.

Professor at the School of Humanities at  University of Vale do Rio dos Sinos, accredited in the Postgraduate Program in Education and in the Postgraduate Program in Social Sciences.  PhD in Social Sciences at the same institution.

References

CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de pesquisa, n. 116, p. 245-262, jul., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/n116/14405.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

FLICKINGER, Hans-Georg. Gadamer & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2014

GADAMER, Hans- Georg. Verdade e Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2013.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método II: complementos e índice. Petrópolis: Vozes, 2011.

GUIMARÃES, Gleny Terezinha Duro; PAULA, Marlúbia Corrêa de. Análise textual discursiva: entre a análise de conteúdo e a análise de discurso. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 8, n. 19, p. 677-705, dez., 2020. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/380/233. Acesso em: 03 dez. 2020.

HERMANN, Nadja. Hermenêutica e Educação. Coleção [o que você precisa saber sobre...] Rio de Janeiro: DP & A. 2002.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000.

LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa. v. 46 n. 159 p. 38-62 jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v46n159/1980-5314-cp-46-159-00038.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.

ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica: entre a linguagem da experiência e a experiência da linguagem. São Leopoldo: Editora UNISINOS, 2005.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.

SIDI, Pilar de Moraes.; CONTE, Elaine. A hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 1942-1954, out./dez. 2017. Disponível em: . E-ISSN: 1982-5587.

WELLER, Wivian. A hermenêutica como método empírico de investigação. 2007. Trabalho apresentado no GT17 - Filosofia da Educação. Anais da 30a Reunião Anual da ANPEd. Caxambu, Outubro de 2007.

Published

2023-03-08

Issue

Section

Dossiê temático sobre Filosofia Hermenêutica