Poetry and truth: a dialogue between Ferreira Gullar and H.-G. Gadamer
DOI:
https://doi.org/10.51359/2357-9986.2023.251901Keywords:
Gadamer, Ferreira Gullar, art, poetry, truthAbstract
This paper aims to perform an introductory dialogue between the German philosopher H.-G. Gadamer and the Brazilian poet Ferreira Gullar. Even though both of them have different initial paths, they share a common theme which is very important in respect of the human phenomenon: the artistic experience as an experience of the truth. It is an authentic defensive movement against some bad effects from the technization of the world. In this sense, to think poetry as truth makes possible to renew its voice for us, inasmuch as it reveals that, beyond being an aesthetic object, art in general is – as literature too – a re-presentation [Darstellung] of Being, as Gadamer says, and its language is the very possibility for us to recreate the linguistically structured world. In this same path, we are also changed by art – its practical utterance. From Ferreira Gullar’s side, we see a categorical testimony in his poetry, which is not only socially engaged, but also and first of all poetically engaged – dealing in an original manner with everything we can call “world”. His maximum moment is the famous Poema sujo [Dirty poem], which will serve for us as the poetical space of play for us to think and experience how can we truly live art in our days.References
BATISTA, Gustavo Silvano. Hermenêutica, crítica da representação e arte: notas sobre Gadamer. Revista Intuitio. v. 6, n. 2. Novembro de 2013, p. 132-144.
BATISTA, Gustavo Silvano. Hermenêutica e práxis em Gadamer. 2007. 96f. Dissertação (Mestrado em Filosofia). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
DUQUE-ESTRADA, Paulo César. Ciência e pós-representação: notas sobre Heidegger. In: Revista de Ciências Sociais: Ciência e Trabalho. n. 24, abril de 2006, p. 59-71.
DUQUE-ESTRADA, Paulo César. Gadamer’s rehabilitation of pratical philosophy: an overview. 1993. 180f. Tese (Doutorado em Filosofia). Boston College, Boston.
GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica da obra de arte. Trad. Marco Antônio Casanova. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. Trad. de P.C.D. Estrada. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Flávio Paulo Meurer. Vol I. 14 ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Forense Universitária São Francisco, 2014.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: Complementos e índice. Trad. de E.P. Giachini. Petrópolis: Vozes, 2002.
GADAMER, Hans-Georg. Wahrheit und Methode: Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik, Gesammelte Werke 1, Hermeneutik I. 6ª ed. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1990.
GADAMER, Hans-Georg. Ästhetik und Poetik I: Kunst als Aussage. Gesammelte Werke 8. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1993.
GRONDIN, Jean. Introducción a Gadamer. Trad. Constantino Ruiz-Garrido. Barcelona: Herder Editorial, 2003.
GRONDIN, Jean. Introdução à hermenêutica filosófica. Trad. de B. Dischinger. São Leopoldo: Editora Unisinos, 1999.
GULLAR, Ferreira. Argumentação contra a morte da arte. 8ª ed. Rio de Janeiro: Revan, 2003.
GULLAR, Ferreira. Poema sujo. In: Toda Poesia. 21ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.
GULLAR, Ferreira. A história do poema. In: Poema sujo. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
PLATÃO. Parmênides. Texto estabelecido e anotado por John Burnet. Trad. Maura Iglésias e Fernando Rodrigues. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2003.
SILVA JÚNIOR, Almir Ferreira da. Estética e Hermenêutica: arte como declaração de verdade em Gadamer. 2006. 206 f. Tese (Doutorado em Estética). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Perspectiva Filosófica orienta seus procedimentos de gestão de artigos conforme as diretrizes básicas formuladas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). http://www.cnpq.br/web/guest/diretrizesAutores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista (Consultar http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).

Esta revista está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.