EDUCAÇÃO NO SISTEMA PRISIONAL
DISTORÇÕES E DESAFIOS
Abstract
This study investigates the educational process within the Brazilian prison system, emphasizing the need for an approach that fosters the restoration and social reintegration of individuals deprived of liberty. The research highlights the urgency of engaging the bodies responsible for developing a curriculum suitable for this population, taking into account the challenges and opportunities in this context. The analysis draws on authors such as Michel Foucault, Paulo Freire, Nilo Batista, and Vera Malaguti Batista, whose contributions are key to understanding the dynamics of power and social control. The study suggests that public policies aimed at prison education must address gender disparities, respect human rights, and ensure equitable opportunities, with the goal of reshaping perceptions and practices related to education within the prison context.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edilene Dias de ARAÚJO, Saulo Guimarães SANTOS, Dayvison Bandeira de MOURA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE DIREITO AUTORAL A proposta de publicação observa e atende a Lei de Direito Autoral n. 9610/98, a Lei nº 5.805/72, bem como os Acordos e Tratados Internacionais de Direito Autoral em vigor no Brasil, quais sejam: Convenção de Berna para a Proteção de Obras Literárias e Artísticas (Decreto Nº 75.699, DE 6 DE MAIO DE 1975), Convenção Universal sobre o Direito de Autor (Decreto Nº 76.905, de 24 DE DEZEMBRO DE 1975), e a Convenção Interamericana sobre os Direitos de Autor em Obras Literárias, Científicas e Artísticas (Decreto Nº 26.675, DE 18 DE MAIO DE 1949). Os direitos sobre as publicações nesta revista eletrônica pertencem ao(s) autor(es), com direitos de primeira publicação cedidos à Revista Políticas Públicas. Em virtude do caráter eletrônico da revista, os artigos são de uso gratuito em aplicações educacionais, sem fins comerciais e disponibilizados na Internet no site da revista, com livre acesso ao público geral.