From an Education in Coma to a Country Walking Without a Compass
Critical Reflections on the State and Society in Mozambique
Abstract
This study analyzes the main socio-political and economic challenges of Mozambique, with emphasis on education, the Single Salary Table (TSU), municipal elections, the fight against terrorism in Cabo Delgado, social inequality, and citizenship. The research adopts a qualitative approach, combining semi-structured interviews with academics and social scientists, documentary analysis, and the observation of official reports. The findings reveal an education system in crisis, marked by structural deficiencies; technical and political weaknesses in the implementation of the TSU; and electoral processes constrained by governance challenges. Progress has been noted in the fight against terrorism, though still limited by institutional gaps, while the persistence of inequality remains a major obstacle to development. The study concludes that urgent structural reforms are required, alongside stronger institutions, the promotion of social justice, transparency, and active citizen participation. It contributes to the debate on public policies in Mozambique by proposing pathways to reduce inequalities and consolidate democracy.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wagner Alexazndre Sitoe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE DIREITO AUTORAL A proposta de publicação observa e atende a Lei de Direito Autoral n. 9610/98, a Lei nº 5.805/72, bem como os Acordos e Tratados Internacionais de Direito Autoral em vigor no Brasil, quais sejam: Convenção de Berna para a Proteção de Obras Literárias e Artísticas (Decreto Nº 75.699, DE 6 DE MAIO DE 1975), Convenção Universal sobre o Direito de Autor (Decreto Nº 76.905, de 24 DE DEZEMBRO DE 1975), e a Convenção Interamericana sobre os Direitos de Autor em Obras Literárias, Científicas e Artísticas (Decreto Nº 26.675, DE 18 DE MAIO DE 1949). Os direitos sobre as publicações nesta revista eletrônica pertencem ao(s) autor(es), com direitos de primeira publicação cedidos à Revista Políticas Públicas. Em virtude do caráter eletrônico da revista, os artigos são de uso gratuito em aplicações educacionais, sem fins comerciais e disponibilizados na Internet no site da revista, com livre acesso ao público geral.