O convívio do docente com o fenômeno do assédio moral e o estudo das constituições federais brasileiras como processo de conscientização e participação educativo comunitária no ensino médio no Brasil
Keywords:
Federal Constitutions,, critical awareness, citizenship, arassmentAbstract
t starts from the idea that by studying each Brazilian Federal Constitution (CFB) starting with its historical context, its characteristics, purposes and a specific case study, for example, where there existed during that Brazilian Federal Constitution a legal provision that configures the idea of citizenship, as well as the constitutional prohibition of diversities and any process ofprecarious work. This is the example of bullying against citizenship.This articulation involving the study of brazilian federal constitutions and aspects of moral harassment results from the community's perception of this phenomenon, not only by psychosocial but also legal aspects. Community participation is fundamental as an effect of awareness of the phenomenon of harassment. Thus, studying each Brazilian Federal Constitution since historical evolution its current influence in our daily lives, arouses not only in the student but also in the teacher the awareness that if we reach this citizen perception, minimally, as well as to reach the awareness of what a democratic state of law means, it becomes possible, therefore, to banish the existence of the phenomenon of moral harassment in academic relations or any other phenomenon of intolerance to diversity.
References
AURÉLIO. B. H. F. Novo Dicionário da Lingua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova
Fronteira, 1975.
AURÉLIO. B. H. F.. Novo Dicionário da Lingua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
ANTUNES, RICARDO. Os Sentidos do Trabalho. Ensaio sobre a afirmação e
negação do trabalho.2ª edição. Boi Tempo, São Paulo, 2000.
BARRETO,MARIA. Uma Jornada de Humilhações - Dissertação de Mestrado em
psicologia social, PUC, São Paulo, 2000.
BOFF, Leonardo. Brasil: Concluir a refundação ou prolongar a dependência? Editora Vozes,
ESCUDERO, Inmaculada; LEON, José António. Procesos inferenciales en la comprensión del
discurso escrito: Infuencia de la estructura del texto en los procesos de comprensión. Revista
Signos, Valparaíso, v. 40, n. 64, p. 311-336, 2007. Disponível em < https://goo.gl/9hAxiB>.acesso
em 13 outubro 2022. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342007000200003
FILHO. Cassio Colombo. Quem Paga Essa Conta? Danos Morais, Assédio Moral e Outras
Encrencas. Curitiba: Editora Direito Prático. 2016.
HRIOGOYEN M.F Assédio Moral: a violência perversa do cotidiano. Editora
Bertrand do Brasil, São Paulo,2000
LAKATOS E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de Metodologia Científica. São
Paulo: Atlas, 3. ed, 1991.
STEINER, Rudolf. A arte de educar baseada na compreensão do ser humano. São
Paulo: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2005.