O convívio do docente com o fenômeno do assédio moral e o estudo das constituições federais brasileiras como processo de conscientização e participação educativo comunitária no ensino médio no Brasil

Authors

  • Camile Silva NÓBREGA UNIP

Keywords:

Federal Constitutions,, critical awareness, citizenship, arassment

Abstract

t starts from the idea that by studying each Brazilian Federal Constitution (CFB) starting with its historical context, its characteristics, purposes and a specific case study, for example, where there existed during that Brazilian Federal Constitution a legal provision that configures the idea of citizenship, as well as the constitutional prohibition of diversities and any process ofprecarious work. This is the example of bullying against citizenship.This articulation involving the study of brazilian federal constitutions and aspects of moral harassment results from the community's perception of this phenomenon, not only by psychosocial but also legal aspects. Community participation is fundamental as an effect of awareness of the phenomenon of harassment. Thus, studying each Brazilian Federal Constitution since historical evolution its current influence in our daily lives, arouses not only in the student but also in the teacher the awareness that if we reach this citizen perception, minimally, as well as to reach the awareness of what a democratic state of law means, it becomes possible, therefore, to banish the existence of the phenomenon of moral harassment in academic relations or any other phenomenon of intolerance to diversity.

Author Biography

Camile Silva NÓBREGA, UNIP

Mestre em Direito Constitucional pela UNIP.

References

AURÉLIO. B. H. F. Novo Dicionário da Lingua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova

Fronteira, 1975.

AURÉLIO. B. H. F.. Novo Dicionário da Lingua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

ANTUNES, RICARDO. Os Sentidos do Trabalho. Ensaio sobre a afirmação e

negação do trabalho.2ª edição. Boi Tempo, São Paulo, 2000.

BARRETO,MARIA. Uma Jornada de Humilhações - Dissertação de Mestrado em

psicologia social, PUC, São Paulo, 2000.

BOFF, Leonardo. Brasil: Concluir a refundação ou prolongar a dependência? Editora Vozes,

ESCUDERO, Inmaculada; LEON, José António. Procesos inferenciales en la comprensión del

discurso escrito: Infuencia de la estructura del texto en los procesos de comprensión. Revista

Signos, Valparaíso, v. 40, n. 64, p. 311-336, 2007. Disponível em < https://goo.gl/9hAxiB>.acesso

em 13 outubro 2022. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342007000200003

FILHO. Cassio Colombo. Quem Paga Essa Conta? Danos Morais, Assédio Moral e Outras

Encrencas. Curitiba: Editora Direito Prático. 2016.

HRIOGOYEN M.F Assédio Moral: a violência perversa do cotidiano. Editora

Bertrand do Brasil, São Paulo,2000

LAKATOS E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de Metodologia Científica. São

Paulo: Atlas, 3. ed, 1991.

STEINER, Rudolf. A arte de educar baseada na compreensão do ser humano. São

Paulo: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2005.

Published

2022-12-03

Issue

Section

Artigos