FACILITIES MANAGEMENT STRATEGIES IN LARGE REAL ESTATE PORTFOLIOS
A Cluster Analysis Using t-SNE and K-means
Abstract
Based on the results of the analysis of Brazilian federal real estate assets, conducted from the perspective of Facilities and Real Estate Management (FREM), this study seeks to understand the complexity of managing this portfolio. The work begins with a historical synthesis of the discipline, addressing its applications in both the private and public sectors. Next, through quantitative research, it presents the characteristics of federal assets and the potential strategic configurations to be adopted, using the life cycle of built spaces as a reference. To achieve this, clustering techniques such as PCA, t-SNE, and K-means are used to visualize the probable groupings of properties that require specific management. This work underscores the strategic and active importance of FREM management in optimizing and sustaining public real estate assets, emphasizing the need for effective participation in this process to ensure efficiency and effectiveness in managing public assets.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Robson Quinello

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE DIREITO AUTORAL A proposta de publicação observa e atende a Lei de Direito Autoral n. 9610/98, a Lei nº 5.805/72, bem como os Acordos e Tratados Internacionais de Direito Autoral em vigor no Brasil, quais sejam: Convenção de Berna para a Proteção de Obras Literárias e Artísticas (Decreto Nº 75.699, DE 6 DE MAIO DE 1975), Convenção Universal sobre o Direito de Autor (Decreto Nº 76.905, de 24 DE DEZEMBRO DE 1975), e a Convenção Interamericana sobre os Direitos de Autor em Obras Literárias, Científicas e Artísticas (Decreto Nº 26.675, DE 18 DE MAIO DE 1949). Os direitos sobre as publicações nesta revista eletrônica pertencem ao(s) autor(es), com direitos de primeira publicação cedidos à Revista Políticas Públicas. Em virtude do caráter eletrônico da revista, os artigos são de uso gratuito em aplicações educacionais, sem fins comerciais e disponibilizados na Internet no site da revista, com livre acesso ao público geral.