Educational workshops with pregnant women about good obtestric practices

Júlio César Bernardino da Silva, Ryan Matheus Cassimiro Lima, Maiara Almeida Rodrigues Accioly Lins, Maria Eduarda Peixoto Lemos, Maria Valéria Gorayeb de Carvalho, Stéphanye Venancio Silva

Abstract


ABSTRACT

Objective: to report educational workshops of the PET-Health with pregnant women about good obstetric practices. Method: this is a qualitative, descriptive study, of the experience-report type, about activities carried out by 71 students from the Nursing and Medical courses with the preceptors and professors of educational institutions. The syllabus of the program planning and reports of workshops were used to construct the results, which are presented in the form of report. Results: the systematic planning of workshops with pregnant women, the implementation of the workshops with pregnant women at Basic Health Units and the elaboration of the Delivery Plan by pregnant women were performed from three steps. Conclusion: the experience of the program allowed an approximation of the university to the community and the assessment of scientific and popular knowledge related to pregnancy-puerperal cycle. Moreover, in relation to the activities, the importance of promoting the protagonism of pregnant women at this stage stands out. Descritores: Primary Health Care; Health Education; Reproductive Rights; Interdisciplinary Plactices; Community-Institutional Relations; Care Humanization.

RESUMO

Objetivo: relatar sobre as oficinas educativas do PET-Saúde com gestantes a respeito de boas práticas obstétricas. Método: trata-se de um estudo qualitativo, descritivo, tipo relato de experiência acerca das atividades realizadas por 71 estudantes dos cursos de Enfermagem e Medicina com os preceptores e tutores das instituições de ensino. Utilizaram-se a ementa de planejamento do programa e os relatórios das oficinas para a construção dos resultados, os quais se apresentaram sob a forma de relato. Resultados: realizaram-se, a partir de três etapas, o planejamento sistemático das oficinas com gestantes, a aplicação das oficinas com gestantes nas Unidades Básicas de Saúde e a elaboração do Plano de Parto pelas gestantes. Conclusão: salienta-se que a vivência do programa permitiu uma aproximação da universidade à comunidade e a apreciação de saberes científicos e populares referentes ao ciclo gravídico-puerperal. Ressalta-se, também, em relação às atividades, a importância da promoção do protagonismo das mulheres gestantes nessa fase. Descritores: Atenção Primária à Saúde; Educação em Saúde; Direitos Reprodutivos; Práticas Interdisciplinares; Relações Comunidade-Instituição; Humanização da Assistência.

RESUMEN

Objetivo: relatar sobre los talleres educativos de PET-Salud con mujeres embarazadas sobre buenas prácticas de obstetricia. Método: se trata de un estudio cualitativo, descriptivo, de tipo relato de experiencia, acerca de las actividades llevadas a cabo por 71 estudiantes de los cursos de enfermería y medicina con preceptores y tutores de instituciones educativas. Se utilizó una programación de la planificación de programas y los relatos de los talleres para la construcción de los resultados, que se presentan en forma de relato. Resultados: se realizaron, desde tres pasos, la planificación sistemática de talleres con mujeres embarazadas, la aplicación de los talleres con las mujeres embarazadas en Unidades Básicas de Salud y la elaboración del plan de parto por parte de las mujeres embarazadas. Conclusión: se subraya que la experiencia del programa permitió una aproximación de la universidad a la comunidad y la evaluación del saber científico y popular relacionado con el embarazo ciclo puerperal. Cabe señalar, asimismo, en relación a las actividades, la importancia de la promoción del protagonismo de las mujeres embarazadas en esta etapa. Descritores: Atención Primaria de Salud; Educación en Salud; Derechos Reproductivos; Prácticas Interdisciplinarias; Relaciones Comunidad-Institución; Humanización de la Atención.


Keywords


Atenção Primária à Saúde; Educação em Saúde; Direitos Reprodutivos; Práticas Interdisciplinares; Relações Comunidade-Instituição; Humanização da Assistência

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DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v13i1a237573p255-260-2019



 

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