Work in health as an educational principle: overcoming the separation between education and work

Thiago Enggle Araújo Alves, Soraya Maria de Medeiros, Nathália Vilde de Souza Freire

Abstract


ABSTRACT

Objective: to discuss the interfaces between education and work, with the perspective that work is educational space, and to emphasize he relationship between these entities in order to guarantee constant changes in the health system. Methodology: the current essay was carried out from a review of books and articles about the theme of separation between formation and production in the perspective of work as an educational principle. Results: it is understood that work and education are activities that are human, therefore, only the human being works and educates. Although it is a very controversial issue, which battle it out divergent positions and even antagonistic, it is possible to identify at least one common point: The primacy of work associated to education, in other words, the premise that education is structured and organized around the axis of work. Conclusion: in conclusion, dealing with the web of relationships between educational processes and production processes of health, uncovering the intricacies of the worlds of work and education requirements in this sector are increasingly more present on the agenda of workers and managers of the Sistema Único de Saúde. Descriptors: education; health; work.

RESUMO

Objetivo: discutir as interfaces entre educação e trabalho, na perspectiva de que o trabalho é espaço pedagógico, além de enfatizar a articulação entre essas entidades como forma de garantir transformações constantes no sistema de saúde. Metodologia: o presente ensaio foi realizado a partir de revisão de livros e artigos que abordassem o tema da separação entre formação e produção na perspectiva do trabalho como princípio educativo. Resultados: entende-se que trabalho e educação são atividades eminentemente humanas; logo, somente o ser humano trabalha e educa. Embora seja uma temática bastante polêmica, em que se digladiam posições divergentes e até antagônicas, é possível afirmar que existe, pelo menos, um ponto comum: o primado do trabalho em relação à educação, ou seja, o pressuposto segundo o qual a educação se estrutura e se organiza a partir do eixo do trabalho. Conclusão: conclui-se que lidar com a teia de relações entre os processos educacionais e os processos de produção de serviços de saúde, desvendando os meandros dos mundos do trabalho e da educação nesse setor são exigências a cada dia mais presentes na agenda dos trabalhadores e gestores do Sistema Único de Saúde. Descritores: educação; saúde; trabalho.

RESUMEN
Objetivo: analizar las interacciones entre educación y trabajo, con la expectativa de que el trabajo es un espacio educativo, y destacar la relación entre estas entidades con el fin de garantizar los constantes cambios en el sistema de salud. Metodología: este ensayo se llevó a cabo de uma revisión de los libros y artículos sobre el tema de la separación entre la formación y la producción em vista del trabajo como principio educativo. Resultados: se entiende que el trabajo y la educación son actividades que son humanas, por lo tanto, sólo funciona el ser humano y la educación.  Aunque es un tema muy controvertido, que luchen en posiciones diferentes e incluso antagónicos, es posible identificar al menos un punto común: la primacía del trabajo en relación a la educación, es decir, la premisa de que la educación es la estructura y se organiza desde el eje de la obra. Conclusiones: llegamos a la conclusión que se ocupan de la red de relaciones entre los procesos educativos y procesos de producción de la salud, el descubrimiento de las complejidades del mundo del trabajo y las exigencias de formación en este sector son cada vez más presentes en la agenda de los trabajadores y gerentes Sistema Ùnico de Saúde.  Descriptores: educación; salud; trabajo.  

 


Keywords


educação; saúde; trabalho



DOI: https://doi.org/10.5205/reuol.7725-7870-2-LE.0403esp201042



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INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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