Pediatric intensive care unit: diagnostic and nursing interventions most frequent

Luciana de Lione Melo, Michelle Schneider dos Santos, Erika Christiane Marocco Duran

Abstract


ABSTRACT

Objective: identifying the most frequent nursing diagnoses of the NANDA-I Classification and the nursing interventions of the Nursing Interventions Classification - NIC. Methodology: a field study, descriptive and exploratory of quantitative approach. There were evaluated medical handbooks of 39 children/adolescents at the Pediatric Intensive Care Unit of a University Hospital. After collection, the data were processed by Excel 2007 and performed the statistical analyzes: descriptive and comparative. This study was a research project approved by the Research Ethics Committee, under Opinion 15/2009. Results: the most frequent nursing diagnoses were: risk of aspiration, the dysfunctional ventilator weaning response and impaired skin integrity; while nursing interventions were: monitoring the vital signs, supervision of skin, ventilatory assistance and respiratory monitoring. Conclusion: the use of nursing classifications can, beyond contributing to the service quality, enhancing the knowledge of essential nursing for restoration of the child, it also creates a body of knowledge within healthcare units. Descriptors: Nursing Process; Nursing Diagnosis; Nursing Care; Pediatric Intensive Care Units; Pediatric Nursing.

RESUMO

Objetivo: identificar os mais frequentes diagnósticos de enfermagem da Classificação da NANDA-I e as intervenções de enfermagem da Classificação das Intervenções de Enfermagem - NIC. Metodologia: estudo de campo, descritivo-exploratório, de abordagem quantitativa. Foram avaliados prontuários de 39 crianças/adolescentes na Unidade de Terapia Intensiva Pediátrica de um Hospital Universitário. Após a coleta, os dados foram processados pelo programa Excel 2007 e realizadas as análises estatísticas: descritiva e comparativa. O estudo teve o projeto de pesquisa aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa, sob o parecer 15/2009. Resultados: os diagnósticos mais frequentes de enfermagem foram: Risco de aspiração, Resposta disfuncional ao desmame ventilatório e Integridade da pele prejudicada; enquanto que as intervenções de enfermagem foram: Monitoração dos sinais vitais, Supervisão da pele, Assistência ventilatória e Monitoração respiratória. Conclusão: a utilização das classificações de enfermagem pode, além de colaborar para a qualidade do serviço prestado, reforçando os saberes de enfermagem essenciais para o restabelecimento da criança, também criar um corpo de conhecimento dentro das unidades assistenciais. Descritores: Processos de Enfermagem; Diagnóstico de Enfermagem; Cuidados de Enfermagem; Unidades de Terapia Intensiva Pediátrica; Enfermagem Pediátrica.

RESUMEN

Objetivo: identificar los diagnósticos de enfermería más frecuentes de la Clasificación de NANDA-I y las intervenciones de enfermería y la Clasificación de Intervenciones de Enfermería - NIC. Metodología: estudio de campo, descriptivo y exploratorio, con enfoque cuantitativo. Fueron evaluados promptuarios de 39 niños/adolescentes en la Unidad Pediátrica de Cuidados Intensivos de un Hospital Universitario. Después de la recolección, los datos se procesaron con Excel 2007 y realizado los análisis estadísticos descriptivos y comparativos. Este estudio fue un proyecto de investigación aprobado por el Comité de Ética de la Investigación, bajo Opinión 15/2009. Resultados: los diagnósticos de enfermería más frecuentes fueron: los riesgos de la aspiración, la respuesta disfuncional al destete ventilatorio y la integridad de la piel alterada; mientras que las intervenciones de enfermería fueron: monitoreamento los signos vitales, supervisión de la piel, asistencia ventilatoria y monitorización respiratoria. Conclusión: el uso de las clasificaciones de enfermería puede, además de contribuir a la calidad de los servicios prestados, fortalecer conocimientos esenciales de enfermería para el reestablecimiento del niño, también crear un cuerpo de conocimientos dentro de las unidades asistenciales. Descriptores: Proceso de Enfermería; Diagnóstico de Enfermería; Cuidados de Enfermería; Unidad de Cuidados Intensivos Pediátricos; Enfermería Pediátrica.


Keywords


nursing process; nursing diagnosis; nursing care; intensive care units, pediatric; pediatric nursing



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v8i7a9924p2342-2349-2014



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