The concepts of geography and its importance for teaching learning

Authors

  • Robson Alves dos Santos UNIFESSPA
  • Dionel Barbosa Ferreira Junior UNIFESSPA

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2019.240756

Keywords:

concepts; geographic space; education learning

Abstract

The reflections in this article is to emphasize the importance of using the central concepts of geography in their teaching and learning. It is proposed that the theoretical and methodological conceptions of geography teachers articulate the physical and human resources and its multiple interactions in the production of geographical space through its central concepts as geographical space, territory, region, landscape and place. Thus, through these, the student must understand, understand, and enter the world in the space in which it lives and it belongs and participate in constructing their own knowledge

Author Biography

Robson Alves dos Santos, UNIFESSPA

Professor adjunto na Universidade Federal do Sudeste do Pará - UNIFESSPA/Marabá

References

ALVES, A. P. A. F. & SAHR, C. L. L. Geografia Ensinada -Geografia Vivida? Conceitos e Abordagens para o Ensino Fundamental no Paraná. Revista Discente Expressões Geográficas -UFSC, v. 5, p. 49-60, 2009.

ANDRADE, Manuel Correa de. Territorialidades, Desterritorialidades, Novas Territorialidades: os limites do poder nacional e do poder local. In: SANTOS, Milton (Org.)Território: Globalização e Fragmentação. São Paulo: Hucitec, 1993, pp. 213-220.

AMORIN, M. E. de. O trabalho de campo como recurso de ensino em geografia, em unidades de conservação ambiental -o Parque Estadual de Itapuã, 2006. 170f. Dissertação(Mestrado em Geografia) –UFRGS, Porto Alegre, 2006.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: A geografia nos anos iniciais do ensino Fundamental. São Paulo: Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005.

CARLOS, A. F. A. O lugar no-do mundo. São Paulo: LABUR, 2007. p. 16-19.

CAVALCANTI.L. de S.Geografia, escola e construção do conhecimento. São Paulo: Papirus, 1998.

CAVALCANTI, L. de S. Bases teórico-metodológicas da Geografia: uma referência para a formação e a prática de ensino. In: CAVLCANTI, L.S. (Org). Formação de professores: concepções e pratica em geografia Goiânia: Vieira, 2006 p. 27-49.

CAVALCANTI. L. de S.Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2005.

CORRÊA, R. L. Espaço, um conceito chave de Geografia. In: CASTRO, Iná E. GOMES. Paulo C. da C. e CORRÊA, Roberto L. (Org.). Geografia–Conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. p. 15-47.

HAESBAERT, R. Des-territorialização e identidade: a rede “gaúcha” no nordeste.Niterói: EdUFF, 1997.

HAESBAERT, R. Da Desterritorialização à Multiterritorialidade.In: ENCONTRO DE GEÓGRAFOS DA AMÉRICA LATINA-EGAL, 10, 2005, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade de São Paulo-USP, 2005. p. 6774-6792. CD.

LEFEBVRE, H. Reflections on the Politics of Space. Trad. M. Endres, Antipode, 8, 1976.

LISBOA, S. V. A importância dos conceitos da Geografia para a aprendizagem de conteúdos geográficos escolares. Revista ponto de vista.v. 4, 2007. Disponível em: http://www.coluni.ufv.br/revista-antiga/docs/volume04/importanciaConceitosGeografia.pdf

Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais/Secretaria de Educação Fundamental -Brasília: MEC/SEF, 1999.

RAFFESTIN, C. Por uma geografia do poder. Tradução de Maria Cecília França. São Paulo: Ática, 1993.

SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: HUCITEC, 1988.

SANTOS, M. P. O espaço humanizado, a paisagem humanizada e algumas reflexões sobre a paisagem em São Paulo no século XVIII e XIX. 2006, 192 f. Tese (Doutorado)–Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Geografia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

THIESEN. J. S. Geografia escolar: dos conceitos essenciais às formas de abordagem no ensino. Revista Geografia Ensino & Pesquisa,v. 15, n.1, jan./abr. 2011. p. 83-94.

VESENTINI, J. W. O Ensino da geografia no século XXI.Campinas: Papirus, 2004.

Published

2019-12-25

How to Cite

Santos, R. A. dos, & Barbosa Ferreira Junior, D. (2019). The concepts of geography and its importance for teaching learning. Revista De Geografia, 36(3), 1–11. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2019.240756