the importance of fieldwork in geography: experiences and perceptions of students in the discipline of urban geography - UNIFESSPA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2023.254457

Keywords:

fieldwork, teaching learning process, Geography

Abstract

This  study  has  as  its  initial  motivation  the  theoretical  and  practical  discussions  promoted  by  the discipline  of  Urban  Geography  offered  in  the  Degree  in  Geography  at  the  Federal  University  of  the South and Southeast of Pará (Unifesspa). This discipline aimed to: understand the theoretical bases of the study of the city and the urban, in order to allow an analysis of contemporary processes of urban dynamics, highlighting as a practical methodology: Field Work, carried out in the city ofMarabá -Pará. This  article  reflects  a  qualitative  and  descriptive  perspective,  divided  into  three  moments:  1) Bibliographic and Documentary Analysis; 2) Report of field practice and 3) Application and analysis of opinion questionnaires, answered by students who participated in the field. Through field practice, it is expected that it can significantly contribute to the teaching-learning process of students, since it enables the development of a more critical perception of the reality in which they are inserted, including social and political relationships. and economic, which materializes and permeates geographic space. In this sense,  therefore,  fieldwork  can  be  understood  as  an  essential  step  in  the  formation  of  students  in Geography, by providing the interactions of phenomena, considering the locus in the approximation and systematization  of  theory-practice,  in  addition  to  its  use  by  future  Geography  teachers  from  the perspective of basic education in school teaching, working from the perspective of place, from the local to the global.

Author Biographies

Dionel Barbosa Ferreira Júnior, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Porto Nacional, Tocantins, Brasil

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). Mestrando em Geografia na Universidade Federal do Tocantins (UFT). Bolsista CAPES

Marcus Vinicius Mariano Souza, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia, Professor na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), campus universitário de Marabá

Robson Alves dos Santos, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Goiás - Goiânia, Professor na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), campus universitário de Marabá

References

ALENTEJANO, Paulo Roberto Raposo; DE ROCHA-LEÃO, Otávio Miguez. Trabalho de campo: uma ferramenta essencial para os geógrafos ou um instrumento banalizado?. Boletim Paulista de Geografia, n. 84, p. 51-68, 2006. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/727. Acesso em: 02 jun. 2022.

ALVES, V. E. L. Trabalho de campo: uma ferramenta do geográfo. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 1, n. 2, p. 85-89, 1997. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.1997.123246. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/123246. Acesso em: 27 jun. 2022

AZAMBUJA, Leonardo Dirceu. Trabalho de campo e ensino de Geografia. Geosul, Florianópolis, v. 27, n. 54, p. 181-195, 2002. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/search/search?csrfToken=2dee355a641c61c7bfffd90a8778781f&query=azambuja >. Acesso em 28 maio.2022.

CLAVAL, Paul. A Paisagem dos Geógrafos. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (orgs.). Paisagens, Textos e Identidade. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2004, p. 13-74.

CLAVAL, Paul. O papel do trabalho de campo na geografia, das epistemologias da curiosidade às do desejo. Confins. Revue franco-brésilienne de géographie/Revista franco-brasilera de geografia, n. 17, 2013. Disponível em: https://journals.openedition.org/confins/12414#tocto1n5. Acesso em: 27 jun. 2022

ENDLICH, Angela Maria. Campeando em cidades: geografia urbana e trabalho de campo. Geoingá: Revista do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PGE/UEM), v. 10, n. 2, p. 60-77, 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Geoinga/article/view/49409. Acesso em: 06 de jun. 2022.

FRANCELLINO, Rebello Lima Sandra. (2020). Migração pendular de estudantes universitários na região de Aquidauana - Mato Grosso do Sul- Brasil. Trayectorias Humanas Trascontinentales. Disponível em: <http://www.unilim.fr/trahs/2395 >. Acesso em 24 junho. 2022.

LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, Goiânia, v. 3, n. 3 e 4, p. 5–24, 2006. DOI: 10.5216/rpp.v3i3e4.10542. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 11 jun. 2022.

MARCOS, Valéria de. Trabalho de Campo em Geografia: Reflexões sobre uma Experiência de Pesquisa Participante. IN: Boletim Paulista de Geografia. São Paulo: AGB, n. 84, p. 105 – 136, 2006. Disponível em: < www.agbsaopaulo.org.br/ >. Acesso em: 7 abr. 2022

NASCIMENTO, Cinthya Marques. Uma coleção de castanheiras possíveis. Arteriais. v.4, n. 7. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/ppgartes/article/view/6937. Acesso em: 16 de mar. 2023.

SERPA, Ângelo. O trabalho de campo em geografia: uma abordagem teórico-metodológica. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v. 1, n. 84, p. 7-24, 2006. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/725. Acesso em: 02 de jun. 2022.

SOUZA, Marcus Vinicius Mariano de. O Projeto Alpa e a produção do espaço urbano em Marabá (PA): a cidade-mercadoria e as desigualdades socioespaciais. 2015. 324 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.

TOMITA, Luzia M. Saito. Trabalho de campo como instrumento de ensino em Geografia. Geografia, Londrina, v. 8, n. 1, p. 13 - 15, jun. 1999. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/issue/view/694>. Acesso em 28 maio.2022.

TOPOLSKI, Chilavert; BUDKE, Bárbara Jayne; GENGNAGEL, Claudionei Lucimar. O trabalho de campo como metodologia para o ensino de geografia: do ensino superior a educação básica. Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, p. 3395-3405, 2019.

TOURINHO, Helena Lúcia Zagury. Planejamento urbano em área de fronteira econômica: o caso de Marabá. 482f. 1991. Dissertação (Mestrado em Planejamento do Desenvolvimento). Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Universidade Federal do Pará, Belém, 1991.

UNIFESSPA (Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará). Plano Pedagógico do Curso (PPC) de Licenciatura em Geografia. 2016.

Published

2023-04-27

How to Cite

Ferreira Júnior, D. B., Souza, M. V. M., & Santos, R. A. dos. (2023). the importance of fieldwork in geography: experiences and perceptions of students in the discipline of urban geography - UNIFESSPA. Revista De Geografia, 40(1), 52–71. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2023.254457