The landscape of museums of dutch immigrants from a system for the creation of signs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2023.259384

Keywords:

museums, landscapes, New Cultural Geography

Abstract

The museums of Dutch immigrants are places for sharing trajectories and memories through constructed landscapes. Symbolic structures stand out as an important field for study in New Cultural Geography because they are rich in symbols and meanings that connect with an imaginary materialized in these museological landscapes. Therefore, the study aims to analyze the cultural landscape present in museums of Dutch immigration as a system of meanings that allows for interpretation and reading as a text. The work's operationalization consisted of accessing documents from the Parque Histórico de Carambeí and Centro Cultural de Castrolanda museums. For the interpretations of the landscapes, the system of creation of signs discussed by Duncan (2004) and also proposed by Gomes (2013) about the point of view, composition and exposure contained in photographic records was used. The interpretations were guided by the respective representation symbols of the forming concepts of the Dutch immigrants' colonies, namely 'work', 'education', 'cooperativism', and 'religion'. Consequently, analyzing these symbols provides an opportunity to understand the meanings that permeate these landscapes and their constant reproduction, valuing, and exalting the culture and customs of the Dutch pioneers, turning this historical narrative into a potential form of tourist consumption.

Author Biographies

Ana Cristina Costa Siqueira, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutoranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

Bruna Iara Lorian Chagas, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutoranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

Brendo Francis Carvalho, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

Almir Nabozny, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutor em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Adjunto na Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

References

ASSOCIAÇÃO PARQUE HISTÓRICO DE CARAMBEÍ- APHC. Manual do monitor. Carambeí, PR: APHC, 2015.28p.

CAMARGO, C. R. de. S.; BENATTE, A. P. Semióforos da etnicidade: o Museu Imigrante Holandês de Arapoti, Paraná. Ateliê de História UEPG, Ponta Grossa, v.2, n.1, p.221-231, jan./ago, 2014. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/ahu/article/ view/589>6. Acesso em: 14 jun. 2019

CAUQUELIN, A. A Invenção da Paisagem. São Paulo: Martins Fontes, 2007.200p.

CENTRO CULTURAL DE CASTROLANDA. Centro Cultural Castrolanda: um ano para pensar a história. Castro: Centro Cultural Castrolanda, 2018.36p.

COSGROVE, D. A Geografia está em toda a parte: cultura e simbolismo nas paisagens humanas. In: CORRÊA, R. L. ROSENDAHL, Z. (orgs). Paisagem, tempo e cultura. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998. p.92- 123.

DESVALLÉES, A.; MAIRESSE, F. Conceitos-chave de museologia. São Paulo: ICOM/ Armand Colin, 2013.101p.

DUNCAN, J. S. Paisagem como sistema de criação de signos. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDHAL, Z. (orgs). Paisagens, textos e identidade. Rio de Janeiro: UERJ, 2004. p. 91-132.

DUNCAN, J. S.; DUNCAN, N. G. The Aestheticization of the Politics of Landscape Preservation. Annals of the Association of American Geographers, Oxford, v. 91, n.2, p. 387–409. 2001.

GEOGHEGAN, H.; HESS. A. Object-love at the Science Museum: cultural geographies of museum storerooms. Cultural Geographies, v. 22, n.3, p. 445–465. 2015.

GOMES, P. C. da. C. O lugar do olhar: elementos para uma geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.320p.

LOWENTHAL, D. The past is a foreign country. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.489p.

NÚCLEO DE MÍDIA E CONHECIMENTO. Parque Histórico de Carambeí: catálogo. Curitiba, PR: Farol dos Reis, 2016.200p.

PILLATI, J. J. Cartilha de aproveitamento pedagógico. Carambeí: APHC, 2015.24p.

POULOT, D. Museu e museologia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. 160p.

RANGEL, A. Cinema e museu: produção de imagens e mediação de discursos. In: CHAGAS, M.de.S.; PIRES, V. S. (Orgs). Território, museus e sociedade: práticas, poéticas e políticas na contemporaneidade. Rio de Janeiro: UNIRIO; Brasília: Instituto Brasileiro de Museus, 2018. p.71-84.

SAUER, C.O. A Morfologia da Paisagem. In.: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (org). Paisagem, Tempo e Cultura. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.p.12-74.

WILLIAMS, R. The sociology of culture. Nova York: Schocken Books, 1982. número de página.266p.

Published

2024-01-10

How to Cite

Siqueira, A. C. C., Chagas, B. I. L., Carvalho, B. F., & Nabozny, A. (2024). The landscape of museums of dutch immigrants from a system for the creation of signs. Revista De Geografia, 40(3), 50–73. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2023.259384