Transformations in geography teaching: the role of emerging technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2025.264302

Keywords:

Artificial Intelligence, Education 4.0, digital literacy, school geography

Abstract

Artificial Intelligence (AI) has played an increasingly important role in transforming society, profoundly impacting various sectors, including education. In the educational context, AI offers new possibilities for personalizing teaching and making the learning process more interactive and efficient, especially in the teaching of Geography. The use of these technologies allows not only a better understanding of geographical phenomena, but also the development of critical and analytical skills among students. However, the implementation of AI in education faces challenges, such as adapting to different forms of learning and the need for a robust technological infrastructure. The development of "Education 4.0" is one of the main approaches of the article, suggesting that AI can be fundamental in preparing students for an increasingly technological world. While recognizing the transformative potential of AI, the text emphasizes that technology should be a supporting tool and not the central focus of education. In addition, the importance of digital literacy among teachers is highlighted as essential for them to be able to integrate technologies effectively and critically. It is concluded that, despite the potential of AI, barriers still exist, such as the need for technological infrastructure and continuous training of educators. Effective integration of AI depends on policies that address these structural issues to ensure that technological innovation truly benefits the educational process.

Author Biographies

Francisco Kennedy Silva dos Santos, Federal University of Pernambuco

Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGEO/UFPE)

Ronaldo Antönio Ramos Filho, Universidade Federal de Pernambuco

Mestrando em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco (PPGEO/UFPE). Colaborador no Laboratório de Ensino de Geografia e profissionalização docente (LEGEP) do Departamento de Ciências Geográficas da UFPE (DCG/UFPE)

References

ADELL SEGURA, Jordi et al. Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. EDUTEC: Revista electrónica de tecnología educativa, 1997.

ANTUNES, Carlos André et al. Chatbots na educação: uma Revisão Sistemática da Literatura. RENOTE: Novas Tecnologias na Educação, vol. 16, n. 1, p. 123-132, 2018.

BASTOS, Athena. Indústria 4.0: os desafios e as perspectivas para as empresas. Acesso: 12 de setembro de 2024. Disponível em: https://www.alura.com.br/empresas/artigos/desafios-da-lideranca/industria-4-0?srsltid=AfmBOoqJSrDctkLOo0qXwvJd_hEaROai3sgpoTaZJaCT6e7D8e0XWjEs.

BATTH, R.S, NAYYAR, A. NAGPAL, A. Internet das coisas robóticas: impulsionando a robótica inteligente do futuro – conceito, arquitetura, aplicações e tecnologias, 4ª Conferência Internacional sobre Ciências da Computação (ICCS) de 2018 (Jalandhar), pp. 151–160. doi: 10.1109/ICCS.2018.00033. Acesso: 23 de setembro de 2024. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/8611051

BATES, A. W. Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning Vancouver BC: Tony Bates Associates Ltd, 2015.

BONACINA, Gustavo Yamamoto; BARVINSKI, Carla Adriana; ODAKURA, Valguima. Personalização da aprendizagem: tendências. Nuevas Ideas en Informática Educativa TISE, p. 546-549, 2014.

BONDARENKO, O.; PAKHOMOVA, O.; LEWONIEWSKI, W. The didactic potential of virtual information educational environment as a tool of geography students training. arXiv:2002.07473 [cs], 18 fev. 2020.

BOULAY, Benedict du. Inteligência artificial na educação e ética. RE@ D–Revista de Educação a Distância e eLearning, e202301, 2023.

BRASIL, Lei De Diretrizes E Bases Da Educação Nacional. Lei Nº 9.394/06, De 20 De Dezembro De 1996.

CAETANO, Luís Miguel Dias. Tecnologia e Educação: quais os desafios?. Educação UFSM, v. 40, n. 2, p. 295-309, 2015.

CANDAU, Vera Maria. Tecnologia educacional: concepções e desafios. Cadernos de Pesquisa, n. 28, p. 61-66, 1979.

CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002. Vol. 1: A sociedade em rede.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e terra, 2005.

CAVALCANTI, Lana. Temas da geografia na escola básica. [s.l.]: Papirus Editora, 2016. GOMES, C. Chatbot: entenda tudo sobre o assunto. 2017.

CHEN, X. et al. Two Decades of Artificial Intelligence in Education: Contributors, Collaborations, Research Topics, Challenges, and Future Directions. Educational Technology & Society, v. 25, n. 1, p. 28–47, 1 jan. 2022.

CHOUNTA, I.-A. et al. Exploring Teachers’ Perceptions of Artificial Intelligence as a Tool to Support their Practice in Estonian K-12 Education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, v. 32, n. 3, 2 jun. 2021.

COSTA, Marcos Rogério Martins et al. Tecnologias digitais na educação contemporânea: letramento digital em perspectiva no século XXI. Research, Society and Development, v. 11, n. 15, p. e598111538190-e598111538190, 2022.

DEMO, Pedro. Tecnologia em educação e aprendizagem. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 10, n. 35, p. 201-222, 2002.

FAVA, Rui. Trabalho, educação e inteligência artificial: a era do indivíduo versátil. Penso Editora, 2018.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. In: Desenho da pesquisa qualitativa. 2009. p. 164-164.

GARDNER, Howard. Cinco mentes para o futuro. Artmed Editora, 2016.

GUERREIRO, Anibal; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Novos desafios da educação a distância: programação e uso de Chatbots. 2019.

KUENZER, Acacia. Z. Competência como práxis: os dilemas da relação entre teoria e prática na educação dos trabalhadores. Boletim Técnico do SENAC , Rio de Janeiro, v. 29, n. 1, p. 17

KUYVEN; ANTUNES; DE, João; et al. Chatbots na educação: uma Revisão Sistemática da Literatura.

LIMA, R. C. Personalização do ensino: estudo de caso em uma escola de ensino médio. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Pernambuco, 2007.

MARTIN, S. et al. Novas tendências tecnológicas na educação: Sete anos de previsões e convergência. Informática e Educação, vol. 57, n. 3, pp. 1893-1906, nov. 2011.

MASSON, G.; MAINARDES, J. A ideologia da sociedade do conhecimento e suas implicações para a educação. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 11, n. 2, p.70-85, jul./dez. 2011.

MOMETTI, Carlos. Novos tempos exigem novas posturas: o papel do professor na Educação 4.0. Anais CIET: Horizonte, 2020.

NUNES, Tamires Fernanda Barbosa; VIANA, Carol Correia; DE CAMPOS VIANA, Luiz Augusto Ferreira. Perspectivas da robótica como recurso pedagógico aplicada a educação 4.0: Uma análise bibliométrica sobre robótica educacional. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. e6310413889-e6310413889, 2021.

PANCREOBUTR, V. Education 4.0: New Challenge of Learning. St. Theresa Journal of Humanities and Social Sciences, Lecturer-Faculty of Education, St. Theresa International College, Thailand, vol. 2, Nº 2, July-December, 2016.

PANJAITAN, BR, NINGRUM, E., & WALUYA, B. (2023). Ferramentas Digitais de Aprendizagem na Educação Geográfica: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Os Procedimentos de Ciências Educacionais e Sociais da Eurásia , 33 , 135–143. https://doi.org/10.55549/epess.1413355

PASCHOAL; CONTE, Tayana; SIMONE. O que revelam os estudos secundários sobre chatbots na educação?. Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2022), 2022.

PEREIRA, Ana Maria. O protagonismo do jovem na relação com o conhecimento geográfico: possibilidades e limitações no uso das tecnologias digitais nas aulas. Tese (PPG Diversidade Cultural e Inclusão Social) Universidade FEEVALE. Novo Hamburgo, 2017.

SAUER, Carl O. A formação do geógrafo. ANAIS da Associação de Geógrafos Americanos , v. 46, n. 3, pág. 287-299, 1956.

SCHAPPO, V. Chatbot: o que é, quais são as suas as vantagens e como usar na sua empresa. 2017.

SINGH, M. N. (2021). Inroad of Digital Technology in Education: Age of Digital Classroom. Higher Education for the Future, 8(1), 20-30. https://doi.org/10.1177/2347631120980272

SOUZA, Lívia Barbosa Pacheco et al. Inteligência Artificial na Educação: rumo a uma aprendizagem personalizada. Journal Of Humanities And Social Science, v. 28, n. 5, p. 19-25, 2023.

SOUZA, Ruth Silva. Análise de dados georreferenciados via R com a assistência de inteligência artificial: aplicações no estudo do uso e ocupação do solo. Ufscar.br, 2023.

WILSON, C. et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília, DF: Unesco, 2013.

Published

2025-07-17

How to Cite

Santos, F. K. S. dos, & Ramos Filho, R. A. (2025). Transformations in geography teaching: the role of emerging technologies. Revista De Geografia, 42(2), 178–191. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2025.264302