LECgeo film club: the film club experience in geography and the development of geographical thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2024.264176

Keywords:

Cine-club, teaching of geography, LECgeo Cine-Club, images, cinema

Abstract

This paper seeks to understand the world of images through the film club experience at Cineclube LECgeo, located at the Federal University of Pernambuco. The experience of watching films and debating them fosters the geographical imagination to the point where we find ourselves in a game of positions between the visible and metaphorical fields. At school, based on law 13.006/2014, in which each Brazilian school must show two hours of Brazilian audiovisual production per month, the mediation between the competences and skills of the BNCC positions the teacher in the position of making access to knowledge a pleasurable and humane exercise by respecting the capacities of each student. In this sense, the development of geographical reasoning through the mediation of film makes it possible to go through the images of cinema and discover oneself as a subject and a professional. In order to do this, we provide a brief history of the creation and organisation of LECgeo Film Club sessions as a methodological proposal for understanding geographical space. Finally, we discuss the role of the image in the construction of geographical reasoning, where the sharing of sensitivities through the aesthetic and political assumptions of the subjects is necessary for doing geography.

Author Biographies

Pietro Renato Félix de Queiroz, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco

Emanuel Felix Fernandes, Universidade Federal de Pernambuco

Graduando em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco

References

BERGALA, Alain. A hipótese-cinema. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE-FE/ UFRJ, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CINECLUBE. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2022. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo14347/cineclube. Acesso em: 06 de fevereiro de 2022. Verbete da Enciclopédia. ISBN: 978-85-7979-060-7.

COPATTI, Carina. Pensamento pedagógico geográfico e autonomia docente na relação com o livro didático: percursos para a educação geográfica. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUI, 2019, 274 p.

COPATTI, Carina.; CALLAI, Helena Copetti. A ciência geográfica e a construção de um pensamento geográfico de professor. ACTA Geográfica, Boa Vista, v.14, n.34, jan./abr. de 2020. pp. 163-181.

COSGROVE, Denis. A geografia está em toda parte: cultura e simbolismo nas paisagens humanas. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (orgs.). Geografia Cultural: uma antologia - volume 1. Rio de Janeiro: EdUerj, 2012. p. 219–237.

COSTA, Maria Helena Braga e Vaz da. Filme e geografia: outras considerações sobre a “realidade” das imagens e dos lugares geográficos. Espaço e Cultura, N. 29, 2011, p. 43-54.

DARDEL, Eric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. 1a Edição. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FIORAVANTE, Karina Eugênia; FERREIRA, Lohanne Fernanda Gonçalves. Ensino de geografia e cinema: perspectivas teóricas, metodológicas e temáticas. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 6, n. 12, p. 25, 2016. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/

revistaedugeo/article/view/360. Acesso em: 02 de setembro de 2024.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. Qual raciocínio? Qual geografia? Considerações sobre o raciocínio geográfico na base nacional comum curricular. GEOgraphia, v. 23, n. 51, 2 dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/45460. Acesso em: 02 de setembro de 2024.

GOMES, Paulo Cesar da Costa. O lugar do olhar: elementos para uma geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

HAESBAERT, Rogério. Hibridismo, mobilidade e multiterritorialidade numa perspectiva geográfica-cultural integradora. In: SERPA, Angelo. (Org.) Espaços Culturais: vivências, imaginação e representações. Salvador: EDUFBA, 2008. p. 393-419.

HALLAM, Julia. Film, space and place: researching a city in film. New Review of Film and Television Studies. Vol. 8, No. 3, September 2010, p. 277–296.

HARPER, Graeme; RAYNER, Jonathan. Introduction – Cinema and Landscape. In: HARPER, Graeme; RAYNER, Jonathan. (Orgs.) Cinema and Landscape. Bristol, Intellect, 2010, p. 13-28.

HOPKINS, Jeff. Um mapeamento de lugares cinemáticos: ícones, ideologia é o poder da representação enganosa. In: CORRÊA, Roberto Lobato, ROSENDAHL, Zeny. (orgs.) Cinema, Música e Espaço. Rio de Janeiro: EdUerj, 2009, p. 59-94.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 1, p. 13–28, 21 out. 2011.

MACIEL, Caio Augusto Amorim. ; QUERINO, Jeovane S. F. . Representações das Paisagens e Demarcações Hidroterritoriais do Rio Timbó (PE) e suas Margens no Aplicativo Instagram. Revista de Geografia (RECIFE), v. 37, p. 113-131, 2020.

MACIEL, Caio Augusto Amorim; VASCONCELOS, Priscila Batista. (Org.); PONTES, Emílio Tarlis Mendes (Org.). Trajetos e Trajetórias: Percursos e Confluências em Geografia Cultural. 1. ed. Sobral, Ceará: Sertão Cult, 2021. v. 1. 242p.

MAIA FILHO, Pedro Paulo Pinto. Interpretação das paisagens do semiárido nas produções fílmicas brasileiras (1996-2006). Monografia (Graduação em Geografia). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.

PIRES, Lucineide Mendes. ALVES, Adriana Olívia. Revisitando os conceitos geográficos e sua abordagem no ensino de Geografia. In: PIRES, L.M.; SILVA, E.I. Desafios da didática de Geografia. Goiânia: NEPEG, 2013.

QUERINO, Jeovane S. F. Por uma geografia instagramável: as representações e concepções do Rio Timbó (PE) e suas margens. Monografia (Graduação em Geografia) Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO esperimental org.: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012;

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SILVA, Cássia Maria Pernambuco Peixoto. Paisagens do semiárido nordestino: uma análise do imaginário geográfico através de representações literárias e cinematográficas. Monografia (Graduação em Geografia). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

Published

2024-10-02

How to Cite

Queiroz, P. R. F. de, & Fernandes, E. F. (2024). LECgeo film club: the film club experience in geography and the development of geographical thinking. Revista De Geografia, 41(3), 82–103. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2024.264176