Realism in the observational representation mode: Primary, by Robert Drew

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-5427.2024.264036

Keywords:

Documentary, observational representation mode, direct cinema, uncontrolled cinema

Abstract

The article aims to analyze the documentary Primary, 1960, by Robert Drew, whose narrative structure originated a model of cinematographic realism, and helped to formulated news concepts, such as uncontrolled cinema, capable of instilling in the public perceptions of how societies are visually constructed. The methodology used in the article was explored on Pierre Sorlin, whose objective is to research from an internal analysis of films to understand society, based on the premise that a film should not be take as a reproduction of the world on the screen, but as a social construction, that is, the result of a process that consists of the (re)creation of “reality” based on the selection and reorganization of the images.

Author Biography

Jefferson Guedes, Universidade de São Paulo

Universidade de São Paulo. Doutor, mestre, bacharel e licenciado em sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Especialista em sociologia da cultura e da arte, com ênfase em sociologia cinematográfica. Atualmente é pós-doutorando em sociologia pela USP, realizando pesquisa sobre despertar sexual e neoliberalismo no cinema hollywoodiano da passagem dos anos 60/70 aos anos 80

References

BARNOW, Erik. Documentary, A History of the Non-Fiction Film. New York: Oxford University Press, 2nd Revised Ed., 1993.

BAZIN, André. O Cinema: Ensaios. SP, Brasiliense, 1991.

DA-RIN, Silvio. Espelho Partido, Tradição e Transformação do Documentário. RJ: Azougue, 2004.

DI TELLA, Andrés. O Documentário e Eu. In MOURÃO, Maria Dora e LABAKI, Amir (orgs). O Cinema do Real. SP: Cosac & Naif, 2005.

LABARTHE, André S.; MARCORELLES, Louis. Entretien Avec Robert Drew et Richard Leacock. In: Cahiers du Cinéma, février, 1963, nº 140.

LEACOCK, Richard. For an Uncontrolled Cinema. In: Film Culture. Nº 22-23, Summer 1961. p. 23-25.

LIPSCOMB, James. Film Quarterly. Dec 1964, Vol. 18, Nº. 2: p. 62–63.

MAMBER, Stephen. Cinema Verite in America: Studies in Uncontrolled Documentary. MIT Press, 1976.

MARSOLAIS, Gilles. L’Aventure du Cinéma Direct. Paris, Cinéma Club/Seghers, 1974.

MEKAS, John (Ed.). The Frontiers of Realist Cinema: The Work of Rick Leacock (from an Interview Conducted by Gideon Bachmann). In: Film Culture, Nº 22-23, Summer 1961.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O cinema e a nova psicologia, In: XAVIER, Ismail (org.). A Experiência do Cinema: antologia. RJ: Graal: Embrafilmes, 1983, pp.103-117.

NICHOLS, Bill. Introdução ao Documentário. SP: Coleção Campo Imagético, Papirus, 2005.

NICHOLS, Bill. La Representación de La Realidad – Cuestiones y Conceptos sobre el Documental. Espanha: Ediciones Paidós Ibérica S. A, Espanha, 1997.

ODIN, Roger. Film documentaire lecture documentarisante. In: ODIN, Roger; LYAN, J.C. Cinémas et réalités. Saint-Etienne: Universidade de Saint-Etienne, 1984, p. 263-277.

PARENTE, André. O Cinema Direto. In: Narrativa e Modernidade, Os Cinemas Não-Narrativos do Pós Guerra. SP: Coleção Campo Imagético, Papirus, 2000.

SALLES, João Moreira. Sobre Senadores que Dormem: A Invenção do Cinema Direto. Encarte que acompanha DVD Primárias, Kennedy e a Campanha Presidencial de 1960. Ano de produção 1960, Direção Robert Drew, Coleção Videofilmes, 2006.

SIMMEL, Georg. Filosofia da Moda e Outros Escritos. Lisboa, Edições Texto & Grafia, 2008.

SORLIN, Pierre. Sociología del Cine. México: Fondo de Cultura Económica, 1977.

WEBER, Max: Os Três Tipos Puros de Dominação Legítima. In: COHN, Gabriel (org.) Weber. SP, Ática, 7ª Edição, 1999.

WEBER, Max. A Sociologia da Autoridade Carismática. In: Ensaios de Sociologia, 5ª Edição, LTC Editora, 1982.

WINSTON, Brian. A Maldição do Jornalístico na Era Digital. In: MOURÃO, Maria Dora; LABAKI, Amir (orgs). O Cinema do Real. SP: Cosac & Naif, 2005.

XAVIER, Ismail. O Discurso Cinematográfico: opacidade e transparência. SP: Paz e Terra: 3ª Edição Revista e Ampliada, 2005.

Audiovisuais

Primary (Primárias: Kennedy e a Campanha Presidencial de 1960). Direção: Robert Drew, EUA, ano de produção 1960, Coleção Videofilmes (DVD).

Published

2024-12-30

Issue

Section

Artigos