The theoretical genesis of a teaching model at university
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2020.248247Palavras-chave:
Anthropos, Significant learning, Episteme, Didactic model, Dialogical relationshipResumo
This essay, as its title indicates, deals with the essential concepts that should be taken into account in the design of a didactic model for the teaching of the basic sciences -or any other discipline- at university. According to the argument developed, man and his characteristics should constitute the primordial conceptual axis. For this reason, the text briefly develops an anthropological framework, an epistemological framework, and a theoretical framework where these concepts and the needs of the model are inserted in relation to man. The anthropological framework deals with the problem of man and the relationship between the anthropological and the pedagogical. In the epistemological framework, the nature of learning in the sciences and the characteristics of the scientific disciplines. Finally, in the theoretical framework, the conjugation of diverse elements linked to learning and some essential characteristics that the model being sought should have.
Referências
AUSUBEL, David y otros. Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Mexico: Trillas, 2009.
BUBER, Martin. ¿ Qué es el hombre? México: FCE, 1992.
DEL RE, Giuseppe. Models and analogies in science. International Journal for Philosophy of Chemistry, Vol. 6, N. 1, pp. 5-15, 2000.
FULLAT, Octavi. Homo Educandus: Antropología Filosófica de la Educación. Puebla: UIA, 2011.
GALLEGO, Rómulo. Un concepto epistemológico de modelo para la didáctica de las ciencias experimentales. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vol. 3, Nº 3, Bogotá, 2004.
HANSON, Russell. Observation and Explanation: A guide to Philosophy of Science. Patterns of Discovery. An Inquiry into the Conceptual Foundation of Science. Cambridge: University Press, 2010
MEDINA, Antonio. Elaboracion de un modelo didactico: base para la realizacion eficiente
de la tarea docente. Revista Española de Pedagogía Año XI. Nº 155, pp. 75-103. Junio-Septiembre, 1982
PLATO. Apology. Lisbon: Logos Editions, 2018.
PIAGET, Jean. The psychology of intelligence. London: Routledge, 2001.
POPHAM, W. James. Criterion Referenced Measurement. New Jersey: Prentice Hall, 1978
POPHAM, W. James. What’s wrong –and what’s right – with rubrics? Educational Leadership. Vol. 55. Nº 2, pp. 72-75, 1997.
POPHAM, W. James. (Coord.) Evaluación trans-formativa. El poder transformador de la evaluación formativa. Madrid : Narcea, 2013.
SIERRA BRAVO, Restituto. Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo, 1984.
VYGOTSKY, Lev. Thought and Language. Cambridge, USA: MIT Press, 2012.
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2020 Tópicos Educacionais

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons: creativecommons.org/licenses/by/4.0. que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas. Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.