Alfa and Beto program and evaluation of reading and writing in early childhood education: what conceptions are present in the documents?

Authors

  • Magna do Carmo Silva Centro de Educação - UFPE https://orcid.org/0000-0003-2810-3151
  • Graciete da Luz Silva Amorim Centro Educacional Infantil (Carpina-PE) Escola Desembargados José Alexandre de Aquino (Limoeiro-PE)
  • Luzinete Maria da Silva Escola Municipal Manuel Pessoa Luna Filho (Carpina-PE)

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2020.237642

Keywords:

learning evaluation, Evaluation, Childhood education, Alfa and Beto program, Reading and writing

Abstract

This paper analyzes the guidelines and activities proposed for the evaluation of reading and writing in Alfa and Beto Program.The research was developed in a school of early childhood education in a municipal school in PE Adopting Alfa and Beto Program. This program is based on a literacy perspective guided the phonic method. The approach used in the study was the analysis of documents. The main results indicate that the guidelines for teachers contain evaluation criteria that are based on the classification perspective, without contemplating clear guidance to the teacher in planning, instruments and consideration of the error ofthe student and how to deal with the diversity of the class. Regarding the proposed activities for the children, these are configured as repetitive and in a language perspective while code that needs to be saved to be automated, distancing himself from a knowledge construction perspective

Author Biographies

Magna do Carmo Silva, Centro de Educação - UFPE

contato: magna_csc@yahoo.com.br

Graciete da Luz Silva Amorim, Centro Educacional Infantil (Carpina-PE) Escola Desembargados José Alexandre de Aquino (Limoeiro-PE)

contato: gracyet@hotmail.com

Luzinete Maria da Silva, Escola Municipal Manuel Pessoa Luna Filho (Carpina-PE)

contato: lu23msilva@yahoo.com.br

References

ALBUQUERQUE, E. B. C. de, MORAIS, A. G. de. Avaliação e Alfabetização. In: MARCUSCHI, B. e SUASSUNA, L. (Orgs.). Avaliação em língua portuguesa: contribuições para a prática pedagógica. Autêntica, Belo Horizonte, 2007.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: ed. 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

______. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil /Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

______. Lei Federal Nº 12.796/2013, de 04 de Abril de 2013.

BRANDÃO, A. C. e LEAL, T. F. Alfabetizar e letrar na Educação Infantil: O que isso significa? In: BRANDÃO, A. C e ROSA, E. C. (org). Ler e Escrever na Educação Infantil – Discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

DEPESBITERIS, L. Diversificar é preciso... Instrumentos e técnicas de avaliação da aprendizagem. São Paulo: Editora Senac, 2009.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HOFFMANN, J. Avaliação: Mitos e Desafios. Uma perspectiva construtivista. 17ª ed. Porto Alegre: Mediação, 1991.

______. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2011.

______. Avaliação Mediadora. Uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2008.

KRAMER, S. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: Educação Infantil e / é Fundamental In: Educação e

Sociedade. Campinas, Vol. 27, n. 96. Especial, p. 797-818, out. 2006.

LIMA, J. S. de; SILVA L. de J.; ROSA, E. C. S. Avaliação na Educação Infantil. Como as educadoras de diferentes redes compreendem esse processo. Trabalho de Conclusão do Curso de Pedagogia. Recife: UFPE, 2010.

MACIEL, D. R. Caderno de grafismo e caligrafia Letras de Forma. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2008.

MORAIS, A. G. de. Sistema de Escrita Alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

OLIVEIRA, J. B. de O. Programa Alfa e Beto. Manual de Consciência Fonêmica. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2013.

______. O currículo documento base – Proposta Preliminar. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2012. Disponível em: www.alfaebeto.org.br. Acesso em: 20/06/2014.

______. Programa Alfa e Beto – Pré-escola. Manual de Orientação da Pré-escola. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2010.

OLIVEIRA, J. B. A., RODRIGUES, A. C. de A., MAZZUCHELLI, D. R. Agenda do professor. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2013.

________. Meu Livro de Atividades Pré II. vol I e II. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2011.

RAMOS, M. A. de S. C., CRUZ, F. M. L. Concepções de avaliação da aprendizagem na Educação Infantil. Trabalho de Conclusão de Curso – Pedagogia. Recife: UFPE, 2013.

SANTOS, R. M. dos. Avaliação na Educação Infantil: Um desafio no cotidiano do professor. Trabalho de Conclusão de Curso – Pedagogia. Campina Grande: UEPB, 2014.

SCHINEIDER, S. O projeto piloto de alfabetização no Rio Grande do Sul. Um olhar de estranhamento sobre seus materiais didático. 2009. Tese de mestrado. Acesso em:

ZABALA, A. A avaliação. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre Artmed,1998.

Published

2020-05-21