Curitiba Education Plan in the aspect of inclusive education: contributions to diagnosis and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2021.250453

Keywords:

municipal education plan; special education; educational indicators

Abstract

The present work aims to analyze the Municipal Education Plan of Curitiba (PME) from indicators built with data from the School Census, specifically with regard specifically for the target public of special education (PAEE). There is consonance with the assumptions of the National Special Education Policy from the perspective of inclusive education. The proposition of quantitative analysis is centered on enrollment data, on Specialized Educational Attendance (AEE) and on the conditions of supply, understanding that universal access must be carried out with quality conditions. The analysis suggests a decrease in specialized educational assistance in partner institutions, which signalsa different stance from what is observed in the country. Curitiba, has carried out the AEE in its own institutions, in its own schools or in Municipal Centers for Specialized Educational Service (CMAEE).

Author Biographies

Raphael Demóstenes Cardozo, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestre em Educação na linha de Políticas Educacionais pela Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de educação e gestão de pessoas. Tem desenvolvido pesquisas com os temas: Acessibilidade arquitetônica, qualidade na educação básica, desigualdades na oferta educacional e infraestrutura escolar.

Gabriela Schneider, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Atualmente é docente no Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Paraná. Possui graduação em Pedagogia pela UFPR (2007), mestrado e doutorado em Educação pela mesma universidade na linha de políticas educacionais. Coordenou a Iniciativa Educação, Pobreza e Desigualdade Social no âmbito da UFPR entre 2018 e 2019. É membro e uma das coordenadoras Projeto Laboratório de Dados Educacionais e Simulador de Custo-Aluno Qualidade (SimCAQ). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Políticas Educacional e no uso de dados quantitativos, atuando principalmente nos seguintes temas: indicadores educacionais; condições de qualidade e financiamento da Educação.

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Published

2021-12-02

Issue

Section

Artigos