The social representations as a methodological reference for qualitative researches in education in the quadrienno 2014-2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2019.242390

Keywords:

social representations; bibliographic research; education

Abstract

This article presents a mapping of theses and dissertations produced in postgraduate programs in Education between 2014 and 2018. Works were developed that address theoretical-methodological issues such as Social Representations, mainly considering the perspective of "Moscovici" and "Jodelet". From the descriptions, it was possible to organize the analysis in some categories in relation to the use of theory. Its visible that Social Representations are like an expanding domain mainly in the Brazilian educational field. In this sense, the challenge is that the theory remains a reference for national research and epistemic inspiration for several areas of knowledge.

Author Biographies

Igor Moura Danieleviz e Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEdu/FAED/UFMS). Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). 

Josiane Peres Gonçalves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (mestrado e doutorado) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, (FAED/UFMS). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Desenvolvimento, Gênero e Educação (GEPDGE).

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Published

2020-07-24