The entrelace between well-being and school stay: a sociometric study involving IFF EJA student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2020.246157

Keywords:

permanence; welfare; EJA; sociometry

Abstract

This article uses sociometry, a tool for observing the microcosm of peer relations established in a context, and theories linked to well-being for the analysis of involvement and permanence in school. Two research instruments were applied to students from EJA, from IFF -campus Guarus, aiming to intertwine the data. From this recognition,it was possible to cross information between the sociometric position and the relationship of well-being with the institution, bringing to the heart of the discussion, not only the harmful relationships that must be minimized, but also the healthy relationships whose characteristics can and should be propagated by institutional agents

Author Biographies

Saionara Rosa da Cruz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense/ Pedagoga, Diretora de Políticas da Educação/PROEN

Instituto Federal Fluminense, Mestre em Educação pela UFRRJ, Diretora de Políticas da Educação na PROEN/IFF, Membro do Núcleo de Pesquisa (NUCLEAPE), Campos do Goytacazes-RJ

Elane Kreile Manhães, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense/Professora de Educação Profissional e Tecnológica.

nstituto Federal Fluminense, Professora de Educação Profissional e Tecnológica, Mestre e Doutoranda em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), Membro do Núcleo de Pesquisa (NUCLEAPE), Campos dos Goytacazes, RJ.

Gerson Tavares do Carmo, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) Professor associado da UENF, credenciado nos Programas de Pós-Graduação de Cognição e Linguagem e de Sociologia Política, Pós-Doutorado em Sociologia Pragmática na Universidade Nova de Lisboa, Vice-líder do Núcleo de Estudos sobre Acesso e Permanência na Educação (IFF/UENF), Campos dos Goytacazes, RJ

 

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Published

2020-09-10

Issue

Section

Artigos