The entrelace between well-being and school stay: a sociometric study involving IFF EJA student
DOI:
https://doi.org/10.51359/2359-1382.2020.246157Keywords:
permanence; welfare; EJA; sociometryAbstract
This article uses sociometry, a tool for observing the microcosm of peer relations established in a context, and theories linked to well-being for the analysis of involvement and permanence in school. Two research instruments were applied to students from EJA, from IFF -campus Guarus, aiming to intertwine the data. From this recognition,it was possible to cross information between the sociometric position and the relationship of well-being with the institution, bringing to the heart of the discussion, not only the harmful relationships that must be minimized, but also the healthy relationships whose characteristics can and should be propagated by institutional agents
References
ALVES, D. J. O teste sociométrico: Sociogramas. Porto Alegre, Brasil: Globo, 1974.
ALVES, M. L. T.; DUARTE, E. O processo inclusivo nas aulas de educação física: um estudo sobre o teste sociométrico. Revista da Educação Física/UEM, v. 21, n. 3, p. 479-491, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v21i3.7764. Acesso em: 08 set. 2019.
BRADBURN, N. M. A estrutura do bem-estar psicológico, Chicago: Aldine, 1969.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm. Acesso em: 11 jun. 2019.
CSIKSZENTMIHALYI, M. A Descoberta do fluxo. Rio de Janeiro: Ciência Atual,1999.
COIE, J. D.; DODGE, K. A. Multiple sources of data on social behavior and social status in the school: a cross-age comparison. Child development, v. 59, n. 3, p. 815-829, 1988.
COIE, J. D.; DODGE, K. A.; COPPOTELLI, H. Dimensions and types of social status: a cross-age perspective. Developmental psychology, v. 18, n. 4, p. 557-570, 1982.
CRUZ, S. R. Satisfação dos alunos dos cursos técnicos integrados ao ensino médio nas relações interpessoais: contribuições da psicologia positiva. Dissertação (Dissertação em Educação) – UFRRJ. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2015.
DIENER, E.; SUH, E.; Oishi, S. Achados recentes sobre bem-estar subjetivo. Indian journal of clinical psychology, v. 24, n. 1, p.25-41,1997.
MORENO, J. L. Fundamentos de la sociometria. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós, 1962. Tradução de J. Garcia Bouza e Saúl Karsz.
PASSARELI, P. M.; SILVA, J. A. Psicologia positiva e o estudo do bem-estar subjetivo. Estudos de Psicologia. Campinas, 24 (4), 513-517, 2007.
RYFF, C. D.; KEYES, C. L. M. A estrutura do bem-estar psicológico revisitada. Jornal da personalidade e psicologia social, v. 69, n. 4, p. 719-727, 1995. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719. Acesso em: 17 jul. 2019.
SANTOS, M.; SOUZA, M. A. A. de; SILVEIRA, M. L. Território: globalização e fragmentação. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1998.
TINTO, V. Classrooms as communities: exploring the educational character of student persistence. The journal of Higher Education, Ohio, v. 68, n. 6, p. 599-623, nov. 1997
TINTO, V. V. Reflections on Student Persistence. Student success, [s.l.], v. 8, n. 2, p. 1-8, 22 jul. 2017. Queensland University of Technology. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5204/ssj.v8i2.376. Acesso em: 16 jul. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Administração Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos :- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributin 4.0 International (CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).