School management as a specialty area: an analysis on the theoretical-methodological way of terminolog
DOI:
https://doi.org/10.51359/2359-1382.2021.250180Keywords:
school management; terminology; specialty areaAbstract
Based on the assumption that School Management appears as a space in which important and representative terms circulate, we aim in this study to discuss the characteristics that imprint on this field of study the specificities of a specialized area. For this, we allude to the precepts of Terminology (CABRÉ, 2005) and turn to the positions defended by Lück (2009) and Libâneo (2001) about the area. Methodologically, the research is configured in qualitative, with bibliographic basis and, as a result, we point out that, although linked to Educational Management has its own characteristics and a specific terminological repertoire circulates in this field. The approaches dealt with in this article give rise to future work that aims to systematize and organize the terminology of the area, with the aim of assisting students, researches and professionals who need to use the repertoire in their daily lives.
References
BOCCIA, M.B.; DABUL, M. R. Competências necessárias à equipe gestora. In: BOCCIA, M. B. et al. (orgs.) Gestão escolar em destaque. Jundiaí: Paco Editorial, 2013. p. 11-42.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso em: 20 fev. 2021
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Edições Câmara, 2016.
CABRÉ, M. T. La Terminología: representación y comunicación: elementos para una teoria de base comunicativa y otros artículos. Barcelona: Documenta Universitaria, 2005.
DUARTE, G. Dicionário de administração e negócios. KindleBooksBr, 2011. (livro digital)
FREIXA, J. La variació terminológica: anàlisi de la variació denominativa en textos
de diferent grau d’especialització de l’àrea de medi ambient. Tesis doctoral.
Departament de Filologia Catalana, Universitat de Barcelona, 2002. Disponível em:
https://www.tdx.cat/handle/10803/1677. Acesso em: 11 mar. 2021.
KRIEGER, M.G; FINATTO, M.J.B. Introdução à terminologia: teoria e prática. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2019.
LIBÂNEO, J.C. O sistema de organização e gestão da escola. In: LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/32/3/LDB-Gestao.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.
LIMA, E.P. Abordagem terminológica nas veredas teóricas da argumentação: uma investigação sob a perspectiva da variação denominativa. 326 p. Tese (Doutorado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.
LUCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2190198/mod_resource/content/1/dimensoes_livro.pdf Acesso em: 20 fev. 2021.
MACIEL, A.M.B. Para o reconhecimento da especificidade do termo jurídico. 291p. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2001.
MAIA, G.Z.A.; MACHADO. L.M. As publicações da ANPAE e a trajetória do conhecimento em Administração da educação no Brasil. RBPAE – v.24, n.1, p. 31-50, jan./abr. 2008. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/gt05-1720.pdf Acesso em: 20 fev. 2021.
OLIVEIRA, A.C.P. As relações entre direção, liderança e clima escolar em escolas municipais do Rio de Janeiro. 284p. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.dbd.pucrio.br/pergamum/tesesabertas/1211278_2015_completo.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.
PLATAFORMA LATTES. Tabela de áreas do conhecimento. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/documents/11871/24930/TabeladeAreasdoConhecimento.pdf/d192ff6b-3e0a-4074-a74d-c280521bd5f7. Acesso em: 27 jan. 2021.
SARDINHA, T.B. Linguística de corpus: histórico e problemática. D.E.L.T.A., v. 16, n. 2, 2000 (323-367). Disponível em: https://revistas.pucsp.br/delta/article/view/39903/26975. Acesso em: 09 mar. 2021.
SEVERINO, J. A. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SOUZA, A.R. Perfil da gestão escolar no Brasil. 333 p. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
VIEIRA, S.L. Estrutura e funcionamento da educação básica 2. ed. Fortaleza: EdUECE, 2015. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/431689/2/Livro_Estrutura%20e%20Funcionamento%20da%20Educacao%20Basica.pdf Acesso em: 20 fev. 2021.
WÜSTER, E. Introducción a la Teoría General de la Terminología y la lexicografía terminológica. Barcelona: Documenta Universitária, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Administração Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos :- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributin 4.0 International (CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).