Governance and people management practices adopted by Federal Education Institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2022.251802

Keywords:

Federal Education Institution, strategic people management, educational management, governance, public administration

Abstract

This study aims to identify people management practices adopted by Federal Education Institutions (IFEs) in 2021 and possible inconsistencies in the result of governance and people management in the last Integrated Survey on Governance and Public Management of the Federal Court of Accounts (TCU). The research is applied and quali-quantitative in nature. As for the objectives, the research is descriptive and uses the procedures: documentary research and interview. Ten employees of people management units from 8 IFEs were interviewed. In 75% of the surveyed IFEs, the result of the 2018 TCU Survey was validated. In most of the institutions surveyed the result has been validated, however, it is suggested that the TCU improve the form of data collection. There were quite different performances among the surveyed IFEs regarding the adoption of good practices in people management at TCU.

Author Biographies

Danielle Christiane Tiefensee Cascaes, Instituto Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT)

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012) e especialista em Gestão Estratégica de Pessoas (2014). Psicóloga no Instituto Federal de Santa Catarina, atua na Diretoria de Gestão de Pessoas com mapeamento de competências, avaliação de desempenho e capacitação de servidores. Atualmente, é aluna do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (PROFEPT).

 

Douglas Paulesky Juliani, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Possui doutorado e mestrado em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina, graduado em Ciências da Computação. Atuou por 8 anos como gestor da empresa, WebPack Assessoria e desenvolvimento de software. Foi também professor nas universidades ESAG - UDESC e Estácio de Sá. Atualmente é professor efetivo do IFSC - Instituto Federal de Educação no Centro de Referencia em Formação e EaD. Vinculado ao programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional. No IFSC, atuou, dentre outras frentes, durante 8 anos junto a Pró-Reitoria de Extensão e Relações Externas e como Editor Geral da Caminho Aberto: revista de extensão do IFSC. Foco de trabalho e estudo nas seguintes temáticas: gestão do conhecimento, inovação, tecnologias educacionais, gestão e extensão universitária, comportamento humano e organizacional. 

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Published

2023-08-07

Issue

Section

Artigos