Pedagogical practices of eachers of youth adult education about the ethnic-racial theme

Authors

  • Mayra Barbosa dos Santos Rocha UFPE
  • Rebeca Fernanda Felix Cavalcanti de Almeida UFPE
  • Maria da Conceição dos Reis UFPE

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2019.246141

Keywords:

youth and adult education; education of ethnic-racial relations; teaching pedagogical practice

Abstract

The text analyses the pedagogical practices of Youthand Adult Education teachers about the ethnic-racial theme. The basis of theoretical foundation is endorsed in Freire(2002), Souza (2000) and Munanga (1994). As data collection instruments, questionnaires and semi-structured interviews were performed, interpreted through the technique of content analysis. The results poin out that the pedagogical practices in Youth and Adult Education on the ethnic-racial theme need to be constant so that they can redeem Education on the ethnic-racial theme need to be constant so that they can redeem difficulties and religious intolerance, which perpetuates stigmas and prejudices in spite of the black people and contribute to the insertion of these people in Brazilian society.

Author Biographies

Mayra Barbosa dos Santos Rocha, UFPE

Graduada em Pedagogia pela UFPE. Pós-graduanda em Alfabetização e Letramento. Membro do Laboratório de Educação das Relações Étnico-Raciais (LABERER) da UFPE.

Rebeca Fernanda Felix Cavalcanti de Almeida, UFPE

Graduada em Pedagogia pela UFPE. Pós-graduanda em Alfabetização e Letramento.

Maria da Conceição dos Reis, UFPE

Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional da UFPE. Doutora em Educação. Líder do LABERER/UFPE

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Traduzido por Augusto Luís Antero Reto. Pinheiros –São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, Robert & BIKLEN, Sari. Características da investigação qualitativa. In:____.Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora. Porto. 1994.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394/1996, para incluir nocurrículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática História e Cultura AfroBrasileira e Africana. Diário Oficial da União de 10 de janeiro de 2003.

BRASIL. MEC/Ação Educativa. Breve histórico da EJA no Brasil. Brasília. 2002.

DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar: Curitiba, n. 24, p.213-224. 2004.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. RJ: Paz e Terra, 1999. p.97.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25ºed. SãoPaulo: Paz e Terra, 2002.p.12-53.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo. Atlas.6 ª edição.2006. p.41.

GONÇALVES, Elisa Pereira. Iniciação à pesquisa científica. Campinas, SP: Editora Alínea, 2001.

HADDAD, Sérgio e DI PIERRO, Maria Clara. Escolarização de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo. n.14. mai/ago. 2000. p.114-120.

MUNANGA, Kabengele. Identidade, cidadania e democracia: algumas reflexões sobre os discursos anti-racistas no Brasil. In: SPINK, Mary Jane Paris (Org.) A cidadania em construção: uma reflexão transdisciplinar. São Paulo: Cortez, 1994, p. 177-187.

NASCIMENTO, Daniele Galvani. O papel dos/as professores/as na educação das relações étnico-raciais: importância de práticas pedagógicas interdisciplinares. Disponível em: www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/download/11503/10435. Acesso em: 05/06/2018. REIS, Maria da Conceição dos. Educação, identidade e história de vida de pessoas negras doutoras do Brasil. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013.

REIS, Maria da Conceição dos. Educação, identidade e história de vida de pessoas negras doutoras do Brasil. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013.

REIS, Maria da Conceição dos . O Projeto Camaragibe, Conta, Canta e Encanta e a Relação Prática Pedagógica e Cultura Popular. 2004. Dissertação. (Mestrado em Educação) UFPE, Recife.

SANTOS, Rafael José. A questão étnico-racial nas escolas: como o professor interpreta o material didático referente às questões raciais e como o interpreta para os alunos. Disponível em: http://www.salesianos.br/wp-content/uploads/2013/12/a-questao-etnico-racial-nas-escolas.pdf acesso em: 20 de novembro de 2017.

SOUZA, João Francisco. A EJA no Brasil e no Mundo.1ed. Pernambuco: Recife, 2000.

Published

2020-07-24