Globalization policies and their developments in the brazilian curriculum
DOI:
https://doi.org/10.51359/2359-1382.2023.257880Keywords:
globalization, neoberalism, curriculum policiesAbstract
This work aims to discuss/reflect on the phenomenon of globalization and neoliberal thinking and its consequences in the educational context, specifically the elaboration of a common national curriculum. To achieve the objective of this work, we used as a method, the bibliographic research, through articles and books by authors such as Ball (2001); Peroni and Adrião (2005); Santos (2011); Dale (2009), Freitas (2014), among others. According to the analysis, we understand that a common curriculum based on neoliberal principles permeates essential issues surrounding the school, standardizing, controlling and fragmenting teaching work and human development. Thus, the reform movement directly affects the future of many students, and especially those in high school, due to policies that are made and “implemented” vertically and that disregard their particularities and diversities.
References
ADRIÃO, Theresa. PERONI, Vera, (Orgs). O público e privado na Educação: interfaces entre Estado e sociedade. São Paulo: Xamã, 2005.
APPLE, Michael W. Educando a direita. Mercados, padrões, Deus e Desigualdades. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.
APPLE, Michael W. Política cultural e educação. 2º ed. São Paulo: Cortez, 2001.
BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. In Revista currículo sem fronteiras, v. 01, n° 02, 2001, p. 99-116.
DALE, Roger. A globalização e o desenho do terreno curricular. In: PEREIRA, M. Z. C. CARVALHO, M. E. P. PORTO, R. C.C. (Orgs.). Globalização, intercuturalidade e currículo na cena escolar. Campinas, SP: Editora alínea, 2009, p. 17-35.
ESCARIÃO, Gloria das Neves Dutra. Globalização e homogeneização do currículo no Brasil. João Pessoa: Editora da UFPB, 2011.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc., Campinas, v. 35, nº. 129, p. 1085-1114, out.-dez., 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302014000401085&script=sci_abstract&tlng=pt. Acessado em: 16 mar. 2017.
LOPES, Alice Casimiro. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vidas juvenis. Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./mai. 2019. Disponível em: http//www.esforce.org.br. Acessado em: 20 de novembro de 2019.
ROCHA, Nathália Fernandes do Egito. Base Nacional Comum Curricular e Micropolítica: analisando os fios condutores. João Pessoa: UFPB, 2016. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa: 2016.
SANTOS, Boaventura de Souza (Org.). A globalização e as ciências sociais. 4º ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Administração Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos :- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributin 4.0 International (CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).