With students in the word:

school micropolicy and student participation in everyday educational

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2023.260477

Keywords:

students, school, policy, education, participation

Abstract

This article discusses school micropolitics, focusing on the participation of 9th grade students in the educational management of a cooperative school. It is the result of a master's degree research, to understand how students participate in the management of a school, whose institutional reason for being is to make students think better. The study followed a qualitative research approach and the theoretical framework is based on the thinking and theoretical foundations of Célestin Freinet and Paulo Freire. We conclude that the school studied manages itself by listening to its students and carefully implements its policy and pedagogy, including, in the school's decisions, the opinions and recommendations of the students, being a transformative place and a school for life.

References

BOLEIZ JUNIOR, Flávio. Freinet e Freire: Processo Pedagógico como Trabalho humano. São Paulo, 2012. Tese (Doutorado), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo.

CAVALCANTI, Adriana Vasconcelos. Freinet: A Relevância da Reunião cooperativa para o processo de ensino e aprendizagem na gestão das relações sociais do Ensino Fundamental. Trabalho de conclusão de curso. Pedagogia. Centro de Educação. UFRN (2017).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 3. São Paulo: Ed. 34, 2012.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DANTAS, Joana D’arc de Souza. A ação pedagógica do professor e a aprendizagem do aluno: um trabalho cooperativo, 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2001.

FREINET, Célestin. A Educação do trabalho. Tradução: Maria Ermantina Galvão G.

Pereira. São Paulo: Martins fontes, 1998.

FREINET, Célestin. Livro, Pedagogia do bom senso. São Paulo: Martins Fontes,2004.

FREIRE. Paulo. Livro, Educação como prática de liberdade: a sociedade brasileira em transição. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2000.

FREIRE, Paulo. Livro, Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002, 42.

GONZÁLEZ GONZÁLEZ, M. T. La micropolítica escolar: algunas acotaciones. Revista Professorado. v.1, n.2, p.45-47, 1997.

HOYLE, E. Micropolitics of educational organizations. Educational Management and Administration, N. 10, p. 87–98, 1982.

KOSIK, K. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro Paz e Terra, 1976.

Published

2024-04-30

Issue

Section

Dossiê - O direito à educação no Brasil em tempos de reconstrução democrática