State evaluation systems

revisiting contours and highlighting trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2024.263642

Keywords:

assesment systems, public school, tendencies

Abstract

The article revisits a study developed in 2014 to update data and information about the State Assessment Systems underway in the federation. Its purpose is to highlight the contours of state assessments, indicating possible trends. This is documentary research based on the websites of the State Departments of Education and contributions from previous research on the same topic. It concludes that there is an increase in states that adopt their own evaluation systems from 19 to 24 currently; there is a tendency towards quantitative expansion of diagnostic and intermediate assessments that are not prepared by teachers, but externally; there is little difference in the conduct of state evaluation systems from that recommended by the federal government in relation to Saeb; There is little transparency in public information about how states have formulated and applied assessments.

 

Author Biography

Paulo Henrique Arcas, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Federal University of Lavras (UFLA), Adjunct Professor, Department of Educational Management.

References

BAUER, A.; PIMENTA, C O.; HORTA NETO, J. L.; SOUSA, S. Z. L. Avaliação em larga escala em municípios brasileiros: o que dizem os números? Estudos em Avaliação Educacional, FCC. v. 26, n. 62. maio/ago.,2015.

BAUER, A.; GATTI, B. A; TAVARES, M. R. (orgs). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas no Brasil - Origens e pressupostos. V.1. Florianópolis: Insular, 2013.

BONAMINO, A. A Evolução do SAEB: desafios para o futuro. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, p. 113-126, maio/ago. 2016.

BONAMINO, A. Avaliação Educacional no Brasil 25 Anos Depois: Onde Estamos? In: BAUER, A.; GATTI, B. A. (orgs). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas no Brasil - Implicações nas redes de ensino, no currículo e na formação de professores. V.2. Florianópolis: Insular, 2013, p. 43-60.

BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.

GAME (Grupo de avaliação e medidas educacionais). A avaliação externa como instrumento de gestão educacional nos estados: relatório final. Belo Horizonte: Game/Faculdade de Educação/ Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.

GILSON, R. de B. A. Saerjinho: desafios e conquistas na busca por uma qualidade para o estado do RJ. 2012. 111 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública) - Programa de Pós-Graduação Profissional – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora. 2012.

LOPES, V. V. Cartografia da avaliação educacional no Brasil. 2007. 396 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

MACHADO, C.; ALAVARSE, O. M.; ARCAS; P. H. Sistemas estaduais de avaliação: interfaces com qualidade e gestão da educação. RBPAE - v. 31, n. 3, p. 667 - 680 set./dez. 2015.

MELO, M. P. C. Sistemas de Avaliação e Reforma Educacional: possibilidade e desafios. In: BAUER, A.; GATTI, B. A. (orgs). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas no Brasil - Implicações nas redes de ensino, no currículo e na formação de professores. V.2. Florianópolis: Insular, 2013.

PERBONI, F. Avaliações Externas e em Larga Escala nas Redes de Educação Básica dos Estados Brasileiros. 268f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016, p. 27-42.

PONTES, J. A.; OSTI, A.; VIDAL, E. M. (orgs.). Avaliações estaduais: nascimento, vida e protagonismo. [Meio Eletrônico]. Brasília, ANPAE, 2021.

SOUSA, C. P. Dimensões da Avaliação Educacional. Estudos em Avaliação Educacional [online]. 2000, n.22, p.101-118.

SOUSA, S. M. Z. L.; OLIVEIRA, R. P. de. Sistemas estaduais de avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa. V.40, n. 141, p. 793-822, set./dez. 2010.

Published

2024-11-14

Issue

Section

DOSSIÊ: Avaliação educacional e suas implicações políticas e pedagógicas para a Educação Básica