Hesitação e interrupção do ponto de vista interacional
Abstract
Considerando a perspectiva sócio-interacionista dos estudos de língua falada, neste trabalho tratamos da influência da dimensão interacional na ocorrência de hesitação e interrupção, utilizando, para isso, inquéritos do Projeto NURC-SP, mais especificamente os denominados D 2 - diálogos entre dois informantes, por considerar sua co-produção discursiva ativa e seu teor de maior dialogicidade.
References
BETTEN, A. 1976. Ellipsen, Anakoluthe und Parenthesen. In: Deutsche Sprache, 4 (Tradução de Fernando Cazarini, Assis/SP).
CASTILHO, A. T. 1986. Apresentação. In: CASTILHO, A. T.; PRETI, D. (org.). A linguagem falada culta na cidade de São Paulo — Projeto NURC/SP — vol. I — Elocuções Formais. São Paulo: T. A Queiroz.
______.; PRETI, D. (org.). 1987. A linguagem falada culta na cidade de São Paulo — Projeto NURC/SP - vol. II - Diálogos entre dois informantes. São Paulo: T. A. Queiroz.
CRESCITELLI, M. F. C. 1997. Disfluência conversacional em falantes cultos (NURC-SP). Tese de Doutorado. São Paulo: FFLCH-USP.
JUBRAN, C. C. A. S. 2006. A perspectiva textual-interativa. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (org.). Gramática do Português Culto Falado no Brasil — volume 1. Campinas: Ed. Unicamp.
______.; KOCH, I. G. V. (org.). 2006. Gramática do Português Culto Falado no Brasil — volume 1. Campinas: Ed. Unicamp.
KOCH, I. G. V. 2006. Especificidade do texto falado. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (org.). Gramática do Português Culto Falado no Brasil – volume 1. Campinas: Ed. Unicamp.
MARCUSCHI, L. A. 1991. Análise gramatical e Análise da Conversação — pontos de contato. Boletim da ABRALIN, (10): 11-32, janeiro.
______. 1993. O tratamento da oralidade no ensino de língua. Recife, Universidade Federal de Pernambuco (Programa de Pós-graduação em Letras).
______. 1995. A hesitação. Recife (inédito).
______. 1999. A hesitação. In: NEVES, M. H. M. (org.). Gramática do Português Falado. São Paulo/Campinas: Humanitas (FFLCH-USP)/Ed. Unicamp.
______. 2006. Fenômenos intrínsecos da oralidade - Hesitação. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. Gramática do Português Culto Falado no Brasil — volume 1. Campinas: Ed. Unicamp.
PRETI, D. 1988. A língua oral: a sobreposição de vozes como um elemento da sintaxe de interação no ato conversacional. Estudos Lingüísticos. XVI Anais de Seminários do Gel. Taubaté, Universidade de Taubaté.
______.; URBANO, H. 1990. A sobreposição de vozes numa perspectiva psicocultural e interacional. In: PRETI, D.; URBANO, H. org.). A linguagem falada culta na cidade de São Paulo - estudos. Volume IV. São Paulo: T. A. Queiroz/FAPESP.
RIGGENBACH, H. 1991. Toward and understanding of fluency: a microanalysis of nonnative speaker conversations. Discourse Processes, 14: 423-441.
RODRIGUES, V. P. 2006. Descontinuidades na conversação: as reformulações na construção do diálogo do chat. Dissertação de Mestrado. São Paulo, PUC/SP.
SOUZA E SILVA, M. C. P.; CRESCITELLI, M. F. C. 1996. Sem querer interromper... e não interrompendo. In: KOCH, I. G. V. (org.), Gramática do Português Falado — vol. VI - Desenvolvimentos. Campinas: Ed. da Unicamp/ Fapesp.
______.; ______. 2006. Fenômenos intrínsecos da oralidade — Interrupção. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. Gramática do Português Culto Falado no Brasil — volume 1. Campinas, Ed. Unicamp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Mercedes Fátima de Canha Crescitelli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.