Translators and interpreters of sign language/Portuguese language and the content of natural sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-0115.2024.259002

Keywords:

libras, interpreters, natural science, TISLP

Abstract

With the aim of understanding and remedying interaction difficulties between Sign Language/Portuguese Language Interpreters (TILSP) and the content of natural sciences in basic education, this text presents an educational product generated through participant methodology, subsidized by a questionnaire, semi-structured interview and evaluation form, deepened by notes in a field diary, together with four interpreters working in a public high school. With data analysis based on Bardin and discussions based on Vygotsky, consultation material aimed at these professionals was developed, with accessible language, containing contents of Chemistry, Physics, and Biology, referring to the 2nd year of High School curriculum. The research participants validated the generated product, pointing to accessible language that promotes good understanding and contextualization and can facilitate the interpretation of the selected content.

Author Biographies

Vanessa Lima dos Santos Teixeira, Universidade Federal de Mato Grosso

Possui graduação em Licenciatura Química pela Universidade Federal de Mato Grosso (2008), especialização em Educação Ambiental (2019) e mestre em Ensino de Ciências Naturais pela Universidade Federal de Mato Grosso (2023). Atualmente é professora efetiva da Secretária de Educação do Estado de Mato Grosso - SEDUC MT. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química.

 

Elane Chaveiro Soares, Universidade Federal de Mato grosso

Doutora em Educação (PUCRS/2012). Mestre em Educação (UFMT/1997). Graduada em Licenciatura Plena em Química (UFMT/1992). Docente da graduação nas disciplinas da Área de Ensino de Química, bem como, docente e orientadora no (PPGECN/UFMT) (onde foi coordenadora no período de 2017-2018). Orientadora da equipe de residentes em Química no PRP/CAPES (08/2018 a 01/2020 e 09/2020 a 03/2022 e atual). Coordenadora do PIBID/QUÍMICA/CUIABÁ (2013/2016) e subcoordenadora do Programa Novos Talentos no Tema Águas de Mato Grosso (2014-2016). Coordenou a Licenciatura em Química da UFMT (2015-2016 e 2019-2021), É Pesquisadora do Laboratório de Pesquisa e Ensino de Química (LabPEQ). Líder do Grupo de Estudos ABC2/FÉCIÊ - Cuiabá-MT

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Published

2025-03-20