The challenges of art teaching carried out by teachers of another knowledge area in special public schools of Pernambuco

Authors

Keywords:

art, high school, reference schools, teachers

Abstract

The implementation of reference schools (EREM) in the State of Pernambuco has completed 10 years
in 2018, with many goals achieved, but far from what is in fact a reference school. Thus, the present study aimed to describe the profile of teachers who teach Art, their difficulties in daily school life, their conception of Art, especially for those who had no formation in the area, and how they deal with it,
teaching in this area out of their knowledge. A field research was carried out, with structured interviews for teachers who teach art in 06 public High School Reference Schools (EREM) in the state
of Pernambuco. We identified that many teachers teach Art, but They are not graduated in this area of knowledge; there is a reduced vision to painting; despite the challenges, there are efforts on the part
of these professionals to address the contents properly. We conclude that, there is a gap between the University and the "school reality", the new graduated teachers have not being used in schools and
because of that, there are gaps that may affect the students' knowledge due to the teacher's background is not in Arts.

Author Biographies

Thaynan Oliveira Sales, ESCOLA ESTADUAL Maria Da Conceição Do Rêgo Barros Lacerda

Graduada em Artes Visuais - UFPE, Professora da Rede Estadual de Educação de PE, thaynan.sales14@gmail.com, http://orcid.org/0000-0003-1708-4565.

Isabelly Lima Costa, UFPE - GRADUANDA EM LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO FÍSICA

Graduanda em Licenciatura em Educação Física – UFPE, isabelly.costa@ufpe.br, http://orcid.org/0000-0003-2009-2902.

Bruno Rodrigo Lippo, UFPE DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICA

Graduado em EDUCAÇÃO FÍSICA pela Universidade Federal de Pernambuco (2002) e graduado em

RELAÇÕES PÚBLICAS pela Universidade Católica de Pernambuco (2003). Especialista em Fisiologia e Prescrição
do Exercício pela Universidade Gama Filho - RJ (2003) . Foi professor substituto do Departamento de Fisiologia e
Farmacologia da UFPE (2003-2005 e 03/2008 a 10/2008),lecionando Fisiologia Cardiorrespiratório e Fisiologia do
Exercício. Professor concursado da AESA de Arcoverde em 2008, ministrando aulas de Fisiologia do Exercício e
Primeiros Socorros. Mestre em Saúde da Criança e do Adolescente, Departamento de Saúde Materno-Infantil -
CCS/UFPE. De outubro de 2008 até abril de 2009 foi professor e coordenador do curso de Educação Física da
Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Foi professor de Educação Física da Universidade Federal Rural de
Pernambuco (UFRPE) de 2009 a 2012. Doutor em Ciências Farmacêuticas pela UFPE. Atualmente é Professor do
Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Foi Coordenador do Curso de
Bacharelado em Educação Física entre 2013 e 2017. Atualmente é Vice-Coordenador do Curso de Licenciatura
em Educação Física. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa animal do ICB/UFPE e membro do Comitê de Ética
em Pesquisa do HC/UFPE. Membro da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos.

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Published

2021-12-15