Reading geographical maps: experience report of the workshop held at UFPE's CAp

Authors

Keywords:

cartography, geography teaching, workshop

Abstract

This paper is an experience report from the Supervised Curricular Internship in Geography IV, a
curricular component of the Geography degree course at the Federal University of Pernambuco, which involves observing and leading high school classes. Taking UFPE's Colégio de Aplicação (CAp) as a
locus and following the class teaching plan, the workshop "Reading Geographical Maps" was proposed as part of the didactic sequence for the cartography thematic unit. The aim of this paper is to present the application of the workshop, including the justification for choosing the proposal, a description of the
theoretical-practical lesson plan and evaluative feedback. Using a qualitative-descriptive methodology, it was possible to demonstrate the stages of the workshop, the activities carried out, the materials used,
as well as presenting and discussing the results. Therefore, it can be seen that the internship is essential for teacher training, since the experience promoted procedural and satisfactory training, just as the supervision and execution of the activities were fruitful and productive thanks to the respectful
connection established with the class.

Author Biographies

Ariadne Fernanda Ferraz Vieira, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Departamento de Ciências Geográficas - UFPE

Edmário Marques de Menezes Júnior, Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutor em Geografia e professor do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In:

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. (Orgs.).

Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de

trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, 2004. p. 67-100.

DOMINGUINI, L. A transposição didática como intermediadora entre o conhecimento

científico e o conhecimento escolar. Revista Eletrônica de Ciências da Educação,

v. 7, n. 2, 2008.

KAERCHER, N. A. A geografia é nosso dia a dia. In: CASTROGIOVANI, A.C. et al

(Orgs.). GEOGRAFIA EM SALA DE AULA: Práticas e Reflexões. Porto Alegre/RS:

Associação dos Geógrafos Brasileiros - Seção Porto Alegre, 1998. p. 13-23.

KRAEMER, M. E. P. Avaliação da aprendizagem como construção do saber. In:

V Colóquio Internacional sobre Gestión Universitaria em América del Sur, v.1, Mar

del Plata, 2005.

MARTINS, R. E. M. W. O estágio na licenciatura em Geografia como um espaço de

formação compartilhada. Boletim Goiano de Geografia, Goiania/GO, v. 35, n. 2, p.

-253, maio/ago 2015.

MENEZES, V. S. A historiografia da Geografia acadêmica e escolar: uma relação de

(des) encontros. Geographia Meridionalis, v. 1, n. 2, p. 343-362, 2015.

NETA, M. P. S.; ANDRADE, I. M. Estágio em geografia: teoria e prática na

formação de professores. In: VIII Encontro Baiano de Geografia, 2011, Vitória da

Conquista. Bahia, 2011.

OLIVEIRA, G. P. Avaliação formativa nos cursos superiores: verificações qualitativas

no processo de ensino-aprendizagem e a autonomia dos educandos. Revista

Iberoamericana de Educación, v. 15, p. 1-6, 2002.

OLIVEIRA, P. J. de; ALMEIDA, J. A. P. de. Cartografia Temática. São Cristóvão:

Universidade Federal do Sergipe, CESAD, 2009.

PANDIN, A. R. Oficina pedagógica de cartografia: uma proposta metodológica

para o ensino de geografia. Trabalho de Conclusão de Curso - Bacharelado em

Geografia, Universidade Estadual de Londrina, Londrina-PR, 2006.

SCALABRIN, I. C. MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do Estágio

Supervisionadonas licenciaturas. Revista Unar, v. 1, pág. 1-12, 2013.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA,

António (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

VIEIRA, E.; VOLQUIND, L. Oficinas de ensino: O quê? Por quê? Como? 4. ed.

Porto Alegre: Edipucrs, 2002.

Published

2024-11-07