Land Art: reflections on the internship experience in the final years of elementary school

Authors

Keywords:

internship in visual arts, elementary school, teaching experience, land art

Abstract

This work presents experiences during the mandatory internship of the Degree in Visual Arts course at
UFPE, carried out in the 6th year class of the Colégio de Aplicação (CAp) of this same institution. The
theme that guided our immersion in regency, “Land Art”, brought the possibility of teaching contemporary
art in the final years of Elementary School. In this experience, we know the affection that began our
construction of the teaching journey, but also the pedagogical frustrations, the breakdown of
expectations regarding the theory/practice relationship, anxieties and fears about being a teacher, that
were previously imperceptible responsibilities, as well as the perspective seen when we acted as
teachers. We also reported the process of organizing the lesson plan, the concerns and adaptations of
the content to the age group we were going to work and the obstacles experienced in the process.

References

BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, F. P. da (Org.). A Abordagem Triangular no ensino

das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010. Acesso em: 19 Abr. 2023

BEMVENUTO, Virna da Silva; OLIVEIRA, Letícia C. da S. (Per)Formações de um

desenho incorporado. Revista Artes de Educar. Rio de janeiro, v.5, 2019.

BORBA, I. B. S. D.; SANTOS, Lizandra; NUNES, Luciana Borre. Diários de Estágio:

relatos e percepções da prática docente. In: SILVA, Maria Betânia; BORRE, Luciana;

BORRE, Luciana; SILVA, Maria Betânia (Orgs.). (R)existir: práticas pedagógicas em

artes visuais, dança e teatro. Recife: Editora UFPE, 2017.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A arte no ciclo de

alfabetização. Caderno 06 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica,

Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015.

CUNHA, S. R. V. da. Materiais da/de Arte para as crianças. Olhar de Professor,

DIAS, R. F. Habitando desenhos: uma experiência de ensino em arte sobre o espaço

cotidiano. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2021.

HOFFMANN, J. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a

criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.

LAMPERT, J. Deambulações sobre a contemporaneidade e o ensino das artes

visuais e da cultura visual. In: Barbosa, A.M.; Cunha, F. P. da. (Orgs.). A abordagem

triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de

João Wanderley Geraldi, Unicamp, Departamento de Linguística, 2002.

MARQUES, S. A. T. Receita para arrancar poemas presos. In: NUNES, Luciana

Borre; TEZZA, Marianne. (Org.). Receita para arrancar poemas presos. Recife:

Edusp, 2015.

NUNES, Luciana Borre e SILVA, Maria Betânia (orgs.). (R)existir: práticas

pedagógicas em artes visuais, dança e teatro. Recife: Editora UFPE, 2017.

NUNES, L. B., SILVA, M. B. e ROMERO, Eduardo (orgs.). “Sem mandamentos” :

conversas de estágio em artes visuais, dança e teatro. Recife: Ed. UFPE, 2018.

OSTETTO, L. E. Educação infantil e arte: sentidos e práticas possíveis, 2011.

REICHERT, M. C.; ANDRÉ, C. M. Considerações sobre a aula de arte: repensando

saberes e fazeres. Revista Apotheke, Florianópolis, 2021.

RIZZI, M. C. S. L; SILVA, Mauricio da. Abordagem Triangular do Ensino das Artes e

Culturas Visuais: uma teoria complexa em permanente construção para uma

constante resposta ao contemporâneo. Revista GEARTE, Porto Alegre, 2017.

ROMERO, Eduardo (Orgs.). Sem mandamentos: Conversas de Estágio em Artes

Visuais, Dança e Teatro. Recife: Editora UFPE, 2018.

SANTOS, V. de A. L. dos. Fotografia “dentrofora” da escola: representação,

apresentação e tradução do mundo juvenil. Retratos parciais. Revista GEARTE,

VIDAL, F. S. L. Das memórias e encontros com a Abordagem Triangular às

reverberações na prática em Artes Visuais. Revista GEARTE, 2022.

VIGOTSKY, L.S. Obras escolhidas. Tomo III. Madrid: Visor, 1995.

Published

2024-11-07