The closet of the literary canon in High School: what literary education and official documents show

Authors

  • Gabriel Varizi Universidade de São Paulo

Keywords:

LGBTQIA+ literature, basic education, school curriculum

Abstract

Considering the presence of authors or works starring LGBTQIA+ characters in Brazilian literature,
canonical or not, the absence of these literatures in High School classrooms is questionable. Through
analysis of official documents, such as literary lists of university admission exams, the Common National
Curricular Base and the National Textbook Plan, and interviews with six teachers from two schools, a
public one in São Paulo Metropolitan Region and a upper class private school in the city of São Paulo,
the objective is to evaluate how the diversity of gender and sexuality appears in literature classes and
how the normalization mechanisms on this issue, theorized by Guacira Lopes Louro (2018), operate in
the school environment. Therefore, we collected data regarding which works are studied, how they are
presented to the students, the resistances and difficulties of the teachers, and their prior preparation to
discuss LGBTQIA+ issues in the classroom. As a result, a scarce literary corpus of works that value gender and sexuality differences in Basic Education was observed, in addition to a lack of these debates
in teacher education.

Author Biography

Gabriel Varizi, Universidade de São Paulo

Graduando do curso de Bacharelado e Licenciatura em Letras (Português e Espanhol) na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Pesquisa de Iniciação Científica em andamento no Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas na referida universidade, com título "A Literatura LGBT+ como expressão multicultural: dificuldades e práticas pedagógicas no Ensino Médio", sob orientação de Helder Thiago Maia.

References

ABDALA JR., Benjamin. História literária e o ensino das literaturas de língua portuguesa. In: ABDALA JR., Benjamin. De vôos e ilhas: literatura e comunitarismos. São Paulo: Ateliê, 2003. p. 33-48.

ALUNO sugere trabalho com tema LGBT e é rechaçado; família denuncia. Uol, São Paulo, 14 jun. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3hg23yG. Acesso em: 20 jul. 2021.

AZEVEDO, Aluísio. O cortiço. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.

BALDERSTON, Daniel. El narrador dislocado y desplumado: los deseos de Riobaldo en Grande Sertão: Veredas. In: BALDERSTON, Daniel. El deseo, enorme cicatriz luminosa: ensayos sobre homosexualidades latinoamericanas. Rosario: Beatriz Viterbo, 2004.

BERGAMO, Mônica. Pais de escola particular em SP veem erotização de Anne Frank em livro usado em aula de inglês. Folha de S. Paulo, São Paulo, 2 jun. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3Au5nxO. Acesso em: 20 jul. 2021.

BERNARDI Jr, Hermes. Eu é um outro. Porto Alegre: Edelbra, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018a.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia digital do PNLD Literário. Brasília, DF, 2018b. Disponível em: https://bit.ly/3qJKz0Z. Acesso em: 28 jul. 2021.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Remate de Males, Campinas, p. 81-89, 2012.

CASARIN, Rodrigo. Vó, a senhora é lésbica? Leia o conto que causou polêmica no ENEM. Uol, São Paulo, 6 nov. 2018. Disponível em: http://bit.ly/3cidP9F. Acesso em: 19 jul. 2021.

CEREJA, William; COCHAR, Thereza. Literatura brasileira: em diálogo com outras literaturas e outras linguagens. São Paulo: Atual, 2013.

CHAUÍ, Marilena. Repressão sexual: essa nossa (des)conhecida. 9. Ed. São Paulo: Brasiliense: 1998.

DORIA manda recolher apostila de ciência que fala sobre diversidade sexual: 'Não aceitamos apologia à ideologia de gênero'. G1, São Paulo, 3 set. 2019. Disponível em: https://glo.bo/3xjpIUy. Acesso em: 20 jul. 2021.

FACCO, Lúcia. As heroínas saem do armário: literatura lésbica contemporânea. São Paulo: GLS, 2004.

FURLANETTO, Milene Fontana et al. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 168, p. 550-571, 2018.

GAVA, Thais; VILLELA, Wilza Vieira. Educação em sexualidade: desafios políticos e práticos para a escola. Sexualidad, Salud y Sociedad, Rio de Janeiro, n. 35, p. 154-171, 2016.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 7-42.

LOURO, Guacira Lopes. Uma política pós-identitária para a educação. In: LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 25-50.

MAIA, Helder Thiago. Transgressões canônicas: queerizando as donzelas-guerreiras. Cadernos de literatura comparada, Porto, n. 39, p. 91-108, 2018.

MOIRA, Amara. Monstruoso corpo de delito: personagens transexuais na literatura brasileira. Suplemento Pernambuco, Recife, 7 dez. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3EwQfkE. Acesso em: 30 out. 2021.

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

ODARA, Thiffany. Pedagogia da desobediência: saberes trans. Salvador: Devires, 2020.

OLIVEIRA, Gabriela Rodella de. O professor de português e a literatura: relações entre formação, hábitos de leitura e prática de ensino. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

PEREIRA, Carlos Eduardo. Enquanto os dentes. São Paulo: Todavia, 2017.

PEREIRA, Edimilson de Almeida. Diversidade cultural e currículos escolares. In: PEREIRA, Edimilson de Almeida. Malungos na escola: questões sobre culturas afrodescendentes e educação. São Paulo: Paulinas, 2007. p. 15-63.

POLESSO, Natalia Borges. Amora. Porto Alegre: Não Editora, 2015.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

SANTOS, Claudiana Gois. A bruta flor do querer: amor, performance e heteronormatividade na representação de personagens lésbicas. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3jTCiFr. Acesso em: 30 out. 2021.

SILVA, Mariana Rosa. Ensino-aprendizagem de literatura: currículo, recepção e representações de estudantes. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3mtfbmG. Acesso em: 30 out. 2021.

SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis: Vozes, 2012.

ZILBERMAN, Regina. A estética da recepção e o acolhimento brasileiro. Moara, Belém, n. 12, p. 7-17, 1999.

ZILBERMAN, Regina. O papel da literatura na escola. Via Atlântica, São Paulo, n. 14, p. 11-22, 2008.

Published

2021-12-15