Comfortable is being who you are: a reflection on beauty standards from the interview genre in the supervised curricular internship in Portuguese

Authors

  • Bárbara Larissa Braz de Melo Universidade Federal de Pernambuco
  • Lívia Suassuna Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

Ensino de língua portuguesa, Prática pedagógica, Projetos didáticos

Abstract

This experience report aims to present the pedagogical experiences during the subject of Supervised Curricular Internship in Portuguese III of the Licentiate Degree in Letters - Portuguese in Federal University of Pernambuco, which consists of observing and conducting a class of Elementary School
Early Years.The didactic project has as its guiding subject the standards of beauty, developed through the textual genre interview, in addition to the pronoun grammatical class. To this end, we base ourselves theoretically on the perspectives defended by Antunes (2006), Corazza (1997), Geraldi (1999; 2012), Kleiman (2006), Marcuschi (2008), Mendonça (2003) and Suassuna (1995) for a socio-interactionist
and text-oriented Portuguese language teaching. The creation of authorial didactic projects that adopt the problems envisioned by the teacher in the school environment is also defended and presented throughout the report. In the end, we conclude that the regency achieved formal successes, in dealing with the language, as well as social ones, in view of the critical reflection on the theme.

Author Biographies

Bárbara Larissa Braz de Melo, Universidade Federal de Pernambuco

Graduada pela Universidade Federal de Pernambuco em licenciatura em Letras - Português

Lívia Suassuna, Universidade Federal de Pernambuco

Professora titular do Departamento de Ensino e Currículo do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco.

References

ANTUNES, Irandé Costa. Avaliação da produção textual no ensino médio. In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia. (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 167.

CORAZZA, Sandra Mara. Planejamento de ensino como estratégia de política cultural. In: MOREIRA, Antônio Flávio B. (org.). Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1997, p. 103-143.

GERALDI, João Wanderley. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. 3a ed. São Paulo: Ática, 2002, p. 59-79.

KLEIMAN, Angela. Leitura e prática social no desenvolvimento de competências no ensino médio. In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 37-56.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MENDONÇA, Márcia. Projetos temáticos: Integrando leitura, produção de texto e análise linguística na formação para a cidadania. Revista Construir Notícias, ano 4, n. 21, n. p. mar.-abr. 2005. Disponível em: https://www.construirnoticias.com.br/projetos-tematicos/. Acesso: 22-09-2022.

SUASSUNA, Lívia. Ensino de língua portuguesa: uma abordagem pragmática. São Paulo: Papirus Editora, 1995.

Published

2023-05-02

Issue

Section

Relatos de Experiências