School algebra in contemporaneity: a necessary discussion
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.12004Keywords:
school algebra, algebraic language, algebraic thinkingAbstract
This text aims to reflect on school algebra in contemporary times. In the first section of the text, we have an attempt to characterize this field of mathematics, which revealed two definitions. One in which school algebra is understood as a specific language used to represent values, essentially unknown, and another in which school algebra is seen as a peculiar way of thinking about mathematical situations. From then on, we have two other sections in this text. The first with a discussion of algebra teaching with a focus on algebraic language and the second with a reflection on the teaching of algebra with a focus on the development of algebraic thinking. We conclude our text by arguing that the teaching of algebra in basic education should occur with a focus on the development of algebraic thinking, in which algebraic objects and the language used to represent them should be learned by students in a meaningful way.References
ALMEIDA, J. R. Níveis de desenvolvimento do pensamento algébrico: um modelo para os problemas de partilha de quantidade. 2016. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) -UFRPE, Recife, 2016.
ARAÚJO, E. A. Ensino de álgebra e formação deprofessores.Educação Matemática Pesquisa(Online), São Paulo,v. 10, n. 2,2008.
ARCAVI, A.El desarrollo y el uso del sentido de los símbolos.In: CONFERÊNCIA plenária no encontro de investigação em educação matemática.Anais ...Caminha, Portugal, 2005.
BLANTON, M. L.; KAPUT,J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning.Journal for Researchin Mathematics Education. EUA, v. 36, n. 5. 2005.
BOOTH, L. R. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P.(Org.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.
BOYER, C. B. História da Matemática. Tradução de Elza Gomide. São Paulo:Edgar Blücher, 1974.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática.Brasília: MEC, SEF,1998.
BRITO LIMA, A. P. A. Desenvolvimento da representação de igualdade em crianças de 1ª a 6ª série do 1º grau. 1996. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) -UFPE, Recife, 1996.
BÚRIGO, E. Z. Tradições Modernas: reconfigurações da matemática escolar nos anos 1960.Boletim de Educação Matemática –BOLEMA (Online), v. 23, n. 35B. Rio Claro –SP, 2010.
CANAVARRO, A. P. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, Portugal,v. VXI, n. 2, 2007.
CARRAHER, D. W.; MARTINEZ, M. V.; SCHLIEMANN, A. Early algebra and mathematical generalization.ZDM Mathematics Education. DOI, v. 40, p.3-22, 2008.
CASTRO, M. R. Educação algébrica e resolução de problemas.Boletim Salto para o Futuro, TV Escola. Brasília,2003.
CYRINO, M. C. C. T.; OLIVEIRA, H. M. Pensamento Algébrico ao longo do Ensino Básico em Portugal.Boletim de Educação Matemática –BOLEMA(Online), v. 24, n. 38, Rio Claro –SP, 2011.
FIORENTINI, D.; MIORIN, M. A.; MIGUEL, A. Contribuição para um repensar... a Educação Algébrica Elementar. Pro-Posições. Campinas, v. 4, n.1[10],1993.
FIORENTINI, D.; FERNANDES, F. L. P.; CRISTOVÃO, E. M. Um estudo das potencialidades pedagógicas das investigações matemáticas no desenvolvimento do pensamento algébrico. In: SEMINÁRIO Luso-Brasileiro de Investigações Matemáticas no Currículo e na Formação de Professores. Anais...Lisboa, 2005.
KAPUT, J. Teaching and learning a new algebra. In:FENNEMA, E.;ROMBERG, T.A.(Eds.).Mathematics classrooms that promote understanding. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum,1999.
KAPUT, J. What is algebra? What is algebraic reasoning? In: KAPUT, J.; CARRAHER, D.; BLANTON, M. (Eds.).Algebra in the Early Grades. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008.
KIERAN, C. Concepts associated with the equality symbol. Educational Studies of Mathematcs. Dordercht, 1981.
KIERAN, C. The Learning and Teaching of school Algebra. In: GROWS, D. A. (ed.). Handbook of Researchon Mathematics Teaching and Learning. New York: Macmillan, 1992.
KIERAN, C. The changing face of school algebra. In: ALSINA,C. Et al. (Eds.).ICME 8: Selected Lectures. Seville: S. A. E. M. Thales,1996.
KIERAN, C. The Core of Algebra: Reflections on its Main Activities. In: STACEY, K. et al. (Eds). The Future of teaching and learning of algebra: The 12th ICMI Study. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2004.pp. 21-34.
KIERAN, C. Developing algebraic reasoning: The role of sequenced tasks and teacher questions from the primary to the early secondary school levels. Quadrante. Portugal, v. XVI, n. 1,2007.
LESSA, M. M. L. Balança de dois pratos e problemas verbais como ambientes didáticos para iniciação à álgebra: um estudo comparativo. 1996. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) -UFPE, Recife, 1996.
LESSA, M. M. L. Aprender álgebra em sala de aula: contribuição de uma sequência didática. 2005. Tese (Doutorado em Psicologia Cognitiva) -UFPE, Recife, 2005.
LINS, R. C. A framework for understanding what algebraic thinking is. 1992. Tese (Doctor of Philosophy) –School of Education, University of Nothingam, Nothingam, UK,1992.
LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas, SP:Papirus, 1997.
MIGUEL, A.; FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. Álgebra ou geometria: para onde pende o pendulo. Pro-Posições, Campinas, v. 3, n. 1, 1992
OLIVEIRA, I.; CÂMARA, M. Problemas de estrutura algébrica: uma análise comparativa entre as estratégias utilizadas no Brasil e no Québec. Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, Recife, 2011.
PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. O simbolismo e o desenvolvimento do pensamento algébrico dos alunos. Educação e Matemática, Lisboa,Portugal,2008.
RADFORD, L. Signs, gestures, meanings: Algebraic thinking from a cultural semiotic perspective. Anais doSixth Congress of the European Societyfor Research in Mathematics Education.Lyon, França, 2009.
RADFORD, L. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia. São Paulo: Livraria da Física, 2011a.
RADFORD, L. Antes que outras incógnitas fossem inventadas: investigações didáticas acerca dos métodos e problemas da álgebra italiana medieval. In: RADFORD, L. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia. São Paulo:Livraria da Física, 2011b.
SCHLIEMANN, A. D.; CARRAHER, D. W.; BRIZUELA, B. M. Bringing out the algebraic character of arithmetic: from children’s ideas to classroom practice. studies in mathematical thinking and learning series. Lawrence Erlbaum Associates, 2006.
SILVA, D. P.; SAVIOLI, A. M. P. D. Caracterizações do pensamento algébrico em tarefas realizadas por estudantes do Ensino Fundamental I. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP. UFSCar, v. 6, n.1, 2012.
USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizaçõesdas variáveis. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P.(Org.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

