School algebra in contemporaneity: a necessary discussion

Authors

  • Jadilson Ramos Almeida Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.12004

Keywords:

school algebra, algebraic language, algebraic thinking

Abstract

This text  aims to  reflect  on  school  algebra  in  contemporary  times. In  the  first  section  of  the  text,  we have  an  attempt  to  characterize  this  field  of  mathematics,  which  revealed  two  definitions.  One  in which  school  algebra  is  understood  as  a  specific  language  used  to  represent  values,  essentially unknown,  and  another  in  which  school  algebra  is  seen  as  a  peculiar  way   of  thinking  about mathematical  situations.  From  then  on,  we  have  two  other  sections  in  this  text.  The  first  with  a discussion of algebra teaching with a focus on algebraic language and the second with a reflection on the teaching  of algebra with a  focus on the  development of algebraic  thinking. We conclude  our text by  arguing  that  the  teaching  of  algebra  in  basic  education  should  occur  with  a  focus  on  the development of algebraic thinking, in which algebraic objects and the language used to represent them should be learned by students in a meaningful way.

Author Biography

Jadilson Ramos Almeida, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela UFRPE e professor do Departamento de Educação da UFRPE.

References

ALMEIDA, J. R. Níveis de desenvolvimento do pensamento algébrico: um modelo para os problemas de partilha de quantidade. 2016. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) -UFRPE, Recife, 2016.

ARAÚJO, E. A. Ensino de álgebra e formação deprofessores.Educação Matemática Pesquisa(Online), São Paulo,v. 10, n. 2,2008.

ARCAVI, A.El desarrollo y el uso del sentido de los símbolos.In: CONFERÊNCIA plenária no encontro de investigação em educação matemática.Anais ...Caminha, Portugal, 2005.

BLANTON, M. L.; KAPUT,J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning.Journal for Researchin Mathematics Education. EUA, v. 36, n. 5. 2005.

BOOTH, L. R. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P.(Org.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.

BOYER, C. B. História da Matemática. Tradução de Elza Gomide. São Paulo:Edgar Blücher, 1974.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática.Brasília: MEC, SEF,1998.

BRITO LIMA, A. P. A. Desenvolvimento da representação de igualdade em crianças de 1ª a 6ª série do 1º grau. 1996. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) -UFPE, Recife, 1996.

BÚRIGO, E. Z. Tradições Modernas: reconfigurações da matemática escolar nos anos 1960.Boletim de Educação Matemática –BOLEMA (Online), v. 23, n. 35B. Rio Claro –SP, 2010.

CANAVARRO, A. P. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, Portugal,v. VXI, n. 2, 2007.

CARRAHER, D. W.; MARTINEZ, M. V.; SCHLIEMANN, A. Early algebra and mathematical generalization.ZDM Mathematics Education. DOI, v. 40, p.3-22, 2008.

CASTRO, M. R. Educação algébrica e resolução de problemas.Boletim Salto para o Futuro, TV Escola. Brasília,2003.

CYRINO, M. C. C. T.; OLIVEIRA, H. M. Pensamento Algébrico ao longo do Ensino Básico em Portugal.Boletim de Educação Matemática –BOLEMA(Online), v. 24, n. 38, Rio Claro –SP, 2011.

FIORENTINI, D.; MIORIN, M. A.; MIGUEL, A. Contribuição para um repensar... a Educação Algébrica Elementar. Pro-Posições. Campinas, v. 4, n.1[10],1993.

FIORENTINI, D.; FERNANDES, F. L. P.; CRISTOVÃO, E. M. Um estudo das potencialidades pedagógicas das investigações matemáticas no desenvolvimento do pensamento algébrico. In: SEMINÁRIO Luso-Brasileiro de Investigações Matemáticas no Currículo e na Formação de Professores. Anais...Lisboa, 2005.

KAPUT, J. Teaching and learning a new algebra. In:FENNEMA, E.;ROMBERG, T.A.(Eds.).Mathematics classrooms that promote understanding. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum,1999.

KAPUT, J. What is algebra? What is algebraic reasoning? In: KAPUT, J.; CARRAHER, D.; BLANTON, M. (Eds.).Algebra in the Early Grades. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008.

KIERAN, C. Concepts associated with the equality symbol. Educational Studies of Mathematcs. Dordercht, 1981.

KIERAN, C. The Learning and Teaching of school Algebra. In: GROWS, D. A. (ed.). Handbook of Researchon Mathematics Teaching and Learning. New York: Macmillan, 1992.

KIERAN, C. The changing face of school algebra. In: ALSINA,C. Et al. (Eds.).ICME 8: Selected Lectures. Seville: S. A. E. M. Thales,1996.

KIERAN, C. The Core of Algebra: Reflections on its Main Activities. In: STACEY, K. et al. (Eds). The Future of teaching and learning of algebra: The 12th ICMI Study. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2004.pp. 21-34.

KIERAN, C. Developing algebraic reasoning: The role of sequenced tasks and teacher questions from the primary to the early secondary school levels. Quadrante. Portugal, v. XVI, n. 1,2007.

LESSA, M. M. L. Balança de dois pratos e problemas verbais como ambientes didáticos para iniciação à álgebra: um estudo comparativo. 1996. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) -UFPE, Recife, 1996.

LESSA, M. M. L. Aprender álgebra em sala de aula: contribuição de uma sequência didática. 2005. Tese (Doutorado em Psicologia Cognitiva) -UFPE, Recife, 2005.

LINS, R. C. A framework for understanding what algebraic thinking is. 1992. Tese (Doctor of Philosophy) –School of Education, University of Nothingam, Nothingam, UK,1992.

LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas, SP:Papirus, 1997.

MIGUEL, A.; FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. Álgebra ou geometria: para onde pende o pendulo. Pro-Posições, Campinas, v. 3, n. 1, 1992

OLIVEIRA, I.; CÂMARA, M. Problemas de estrutura algébrica: uma análise comparativa entre as estratégias utilizadas no Brasil e no Québec. Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, Recife, 2011.

PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. O simbolismo e o desenvolvimento do pensamento algébrico dos alunos. Educação e Matemática, Lisboa,Portugal,2008.

RADFORD, L. Signs, gestures, meanings: Algebraic thinking from a cultural semiotic perspective. Anais doSixth Congress of the European Societyfor Research in Mathematics Education.Lyon, França, 2009.

RADFORD, L. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia. São Paulo: Livraria da Física, 2011a.

RADFORD, L. Antes que outras incógnitas fossem inventadas: investigações didáticas acerca dos métodos e problemas da álgebra italiana medieval. In: RADFORD, L. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia. São Paulo:Livraria da Física, 2011b.

SCHLIEMANN, A. D.; CARRAHER, D. W.; BRIZUELA, B. M. Bringing out the algebraic character of arithmetic: from children’s ideas to classroom practice. studies in mathematical thinking and learning series. Lawrence Erlbaum Associates, 2006.

SILVA, D. P.; SAVIOLI, A. M. P. D. Caracterizações do pensamento algébrico em tarefas realizadas por estudantes do Ensino Fundamental I. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP. UFSCar, v. 6, n.1, 2012.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizaçõesdas variáveis. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P.(Org.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.

Published

2017-07-01

How to Cite

Almeida, J. R. (2017). School algebra in contemporaneity: a necessary discussion. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 8(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.12004

Issue

Section

ARTIGOS