Problem solving in mathematics teacher education: what has been researched about it?

Authors

  • Bruno Rodrigo Teixeira Universidade Estadual de Londrina
  • Edilaine Regina dos Santos Universidade Estadual de Londrina - UEL

Keywords:

mathematics education, methodological trends, problem solving, teacher education, literature review

Abstract

In this paper we aim to highlight, from a literature review, some themes that have been the focus of Brazilian researches on the topic Problem Solving in the education of teachers who teach Mathematics, considering Problem Solving as a teaching method. For this, we conducted a documentary study based on goal (s) or guiding question (s) of these researches. Through analysis, we highlight the following themes: possibilities/proposals of Problem Solving inclusion in mathematics teachers education or in teachers who teach Mathematics continuing education actions; teachers professional learning and knowledges; challenges, dilemmas and limits evidenced in education activities focusing on Problem Solving; preparation for using Problem Solving, or possibility analysis of use, to teach Mathematics; understandings about Problem Solving or beliefs expressed in Problem Solving use. These themes can contribute to reflections of teacher educators in order to assist in their actions focused on Problem Solving in teacher education contexts to collaborate with professional development of teachers who teach Mathematics.

Author Biographies

Bruno Rodrigo Teixeira, Universidade Estadual de Londrina

Docente do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Londrina.

Edilaine Regina dos Santos, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Docente do departamento de Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Doutorado e mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL. Licenciatura em Matemática pela mesma universidade. Curso normal pelo Centro de Formação e Aperfeiçoamento do Magistério "Prof. Zien Nassif" (CEFAM-Jaú).

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensinando Matemática na sala de aula através da Resolução de Problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 55, 2009.

AZEVEDO, L. L. Uma proposta de mudança na Licenciatura em Matemática do ICLMA, apoiada na metodologia de “Ensino de Matemática via Resolução de Problemas”. 1998. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) -Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CURI, E. A formação matemática de professores dos anos iniciais do ensino fundamental face às novas demandas brasileiras. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 37/5, p. 1-9, 2006.

CURI, E.; SANTOS, C. A. B. Algumas reflexões sobre o tratamento de conteúdos do ensino básico em um curso de licenciatura em matemática. EM TEIA –Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 2, n. 2, p. 1-19, 2011.

HSIA, Y. W. Resolução de Problemas: um estudo sobre seu processo evolutivo nos Estados Unidos, na China e no Brasil. 2013. Tese (Doutorado em Educação Matemática) -Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2013.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Orgs.). A formação do professor que ensina Matemática:perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 213-231.

MORAIS, R. S.; ONUCHIC, L. R.; SOARES, L. R. A.; ROQUE, R. AResolução de problemas como Metodologia de ensino em um curso de formação inicial de professores. In: XI ENEM -Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba -PR. Anais... Curitiba, 2013.

NUNES, C. B. A Resolução de Problemas na Formação Inicial e Continuada de Professores. In: II Seminário em Resolução de Problemas. Rio Claro –SP. Anais... Rio Claro, 2011.

ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas.São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 199-218.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (Orgs.). EducaçãoMatemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 213 -231.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Trabalhando volume de cilindros através da Resolução de Problemas. Educação Matemática em Revista, Rio Grande do Sul, v.1, n. 10, p. 95-103, 2009.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.

ONUCHIC, L. R.; MORAIS, R. S. Resolução de Problemas na Formação Inicial de Professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa(Online), São Paulo, v. 15, n.3, p. 671-691, 2013.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Matemática. Curitiba: SEED, 2008.

PONTE, J. P.; OLIVEIRA, H. Remar contra a maré: A construção do conhecimento e da identidade profissional na formação inicial. Revista de Educação, Lisboa, v. 11, n. 2, p. 145-163, 2002.

PRADO, M. A.; ALLEVATO, N. S. G. O Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Geometria através da Resolução de Problemas.Acta Scientiae, Canoas,v. 12, n.1, p. 24-42, 2010.

ROMANATTO, M. C.Resolução de Problemas na Formação de Professores e Pesquisadores. In: I Seminário em Resolução de Problemas. Rio Claro –SP. Anais... Rio Claro, 2008.

VERDUM, P. L. Formação continuada de professores da Educação Básica: políticas e práticas. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) -Pontifícia Universidade Católica, Porto Alegre, 2010.

Published

2016-12-13

How to Cite

Teixeira, B. R., & Santos, E. R. dos. (2016). Problem solving in mathematics teacher education: what has been researched about it?. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(2). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2144

Issue

Section

ARTIGOS