Análise da prática de um professor no ensino da matemática: possíveis reflexões em um processo de integração de tecnologias

Authors

  • Tatiani Garcia Neves Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Marilena Bittar Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

teachers preparation, technology Integration, reflection, pedagogical practice

Abstract

This article presents data from a research developed with a mathematics teacher in a public state school. Our goal, in this paper, is to analyze the factors that can initiate the reflection in pedagogical practice of a mathematics teacher in continuous training, in teaching of an activity related to the remarkable points of a triangle, in a process of technologies integration. Concerning the Teacher’s Training, our theoretical assumptions are discussions raised by Nóvoa and Mizukami. Schön's ideas about the Epistemology of Reflective Practice allow us to understand the moments in which the teacher makes reflections related to his/her pedagogical practice. We adopted the methodological assumptions of a qualitative approach and, thus, to data collect in the meetings with the teacher, we used semi-structured interviews, questionnaires, observation, audio recording, video and notes prepared in loco. Data were analyzed by the video analytical model proposed by Powell, Francisco and Maher and reveal to us the need to invest in training processes with emphasis on reflection as an element able tocreate opportunities to teachers to rethink their pedagogical practice when seeking technology integration in the classroom. 

References

BITTAR, M. Possibilidades e dificuldades da incorporação do uso de softwares na aprendizagem da matemática. O estudo de um caso: o software Aplusix. In: III SIPEM - SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Recife: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Anais... 2006. p. 1-12.

BITTAR, M. A parceria Escola x Universidade na inserção da tecnologia nas aulas de Matemática: um projeto de pesquisa-ação. In: DALBEN, Â; DINIZ, J.; LEAL, L.; SANTOS, L. (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Educação Ambiental, Educação em Ciências, Educação em Espaços não escolares, Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 591-609.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Porto, Portugal: Porto Editora, 2010.

D’ AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: da Teoria à Prática. Coleção Perspectivas em Educação Matemática. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2009

DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. (orgs.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LOBO DA COSTA. N. M. Reflexões sobre Tecnologia e Mediação Pedagógica na Formação do Professor de Matemática. In: BELINE, W.; LOBO DA COSTA, N. M. (Org.). Educação Matemática, Tecnologia e Formação de Professores: algumas reflexões. Campo Mourão, PR: Editora de FECILCAM, 2010, v. único, p. 85-116.

MIZUKAMI, M. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Paulo: EdUFScar, 2002. 203 p.

NÓVOA, A. Formação de Professores e Profissão Docente, In: NÓVOA, A. (coord). Os Professores e a sua Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PONTE, J. P. Da formação ao desenvolvimento profissional. Lisboa: APM, 1998. Disponível em: < http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/artigos-portemas.htm#Formacao e desenvolvimento profissional > Acesso em: 15/07/2014.

PONTE, J. P. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Iberoamericana de Educación, OEI, n.24, 2000, p. 63-90. Disponível em: < http://www.rieoei.org/rie24a03.htm > Acesso em: 24/07/2014.

POWELL, A. B.; FRANCISCO, J. M.; MAHER, C. A. Uma Abordagem à Análise de Dados de Vídeo para Investigar o Desenvolvimento de Ideias e Raciocínios Matemáticos de Estudantes. Tradução: JUNIOR, A. O. BOLEMA. Rio Claro, SP: UNESP, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Ano 17, nº 21, p. 81- 140, 2004.

PURIFICAÇÃO, I. C.; NEVES, T. G.; BRITO, G. S. Professores de Matemática e as Novas Tecnologias: medo e sedução. In: BELINE, W.; LOBO DA COSTA, N. M. (Org.). Educação Matemática, Tecnologia e Formação de Professores: algumas reflexões. Campo Mourão, PR: Editora de FECILCAM, 2010, v. único, p. 85-116.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SCHÖN, D. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ZULATTO, R. B. A. Professores de Matemática que utilizam softwares de Geometria Dinâmica: suas características e perspectivas. 2002. 131p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2002.

Published

2015-05-26

How to Cite

Neves, T. G., & Bittar, M. (2015). Análise da prática de um professor no ensino da matemática: possíveis reflexões em um processo de integração de tecnologias. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 5(3). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2198

Issue

Section

ARTIGOS