Computational technique for teaching mathematics

Authors

  • Francisco Regis Vieira Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do estado do Ceará

Keywords:

internal calculus transition, visualization, computational technique, CAS maple, geoGebra

Abstract

In this essay, we bring several concrete examples of use and exploration of the software Geogebra and the CAS Maple in the context of teaching of specific and classical subjects that we face in academic locus. These examples are drawn from numerous works developed in the Internal Transition of Calculus - TINC. The elements discovered and systematized originating in TINC allow the adoption of a system that seeks a didactic transposition supported by the visualization, which is provided by the use, in a complementary character, of the softwares GeoGebra and the CAS Maple. With the elements discussed here, we want to point differentiated didactical itineraries of exploitation relatively to the unfailing standard formalism adopted by authors of books.

Author Biography

Francisco Regis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do estado do Ceará

Doutor em Educação com ênfase no ênfase no Ensino Superior.

References

ALVES, Francisco. R. V. Aplicações da Sequência Fedathi na promoção das categorias do raciocínio intuitivo no Cálculo a Várias Variáveis. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011, p. 353p. Disponível em: http://www.teses.ufc.br/tde_biblioteca/login.php

ALVES, Francisco R. V. Discussão da noção de integral imprópria com o auxílio do Geogebra. In: Conferência Latinoamericana de Geogebra, Montevidéu. 2012a, p. 9-18. Disponível em: http://www.geogebra.org.uy/2012/home.php. Acessado em: 18 out. 2012.

ALVES, Francisco, R. V.Uma sequência de ensino para o Teste da Hessiana. Anais do V SIPEM, Petrópolis. 2012b, p. 1-20. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/v_sipem/

Alves, F. R. V. Exploração de noções topológicas no contexto de do Cálculo para Análise Real com o Geogebra. GGIJSP –Jornal Internacional do Geogebra deSão Paulo, 1, 2012c, CLXV-CLXXIX. Disponível em:http://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/index.

ALVES, Francisco, R. V. A noção de integral generalizada: sua exploração apoiada natecnologia num contexto histórico. Anais do VI HTEM, São Carlos: Editora Universitária, 2013a, p. 12-45. Disponível em: https://ifce.academia.edu/RegisFrancisco

ALVES, Francisco, R. V.Situações Didáticas envolvendo a interpretação geométrica do Teorema da Função Implícita. Anais do VII Congreso de Educacion Matematica –CIBEM, v. 1. 2013b, p. 1-12.

ALVES, F. R. V. Visualizing in Polar Coordinates with Geogebra.GGIJRO -Geogebra International Journal of Romania, 2013c, p. 21-30. Disponível em:http://ggijro.wordpress.com/issues/vol-3-no-1/

ALVES, F. R. V. Exploring L ́Hospital Rule with the Geogebra.GGIJRO -Geogebra International Journal of Romania, 2013d, p. 15-20. Disponível em:http://ggijro.wordpress.com/issues/vol-3-no-1/

ALVES, F. R. V. Viewing the roots of polynomial functins in complex variable: the use of Geogebra and the CAS Maple. Acta Didatica Napoccnsia. 2013e, p. 46-58. Disponível em:http://adn.teaching.ro/

ALVES, F. R. Vieira. Registros de Representação Semiótica e a Transição Interna do Cálculo: Elementos para uma Engenharia Didática, Actas do VII Congreso de la Ensenanza de las Matemáticas, Lima: Catholic University of Peru, Plenary Conference, 2014a.

ALVES, F. R. V. Visualizing with dynamic system Geogebra: the Fundamental Theorem of Algebra -TFA and its applications. GGIJRO -Geogebra International Journal of Romania, 2014b, p. 39-50. Available in:http://ggijro1.files.wordpress.com/2014/01/art48.pdf

ALVES, F. R. V. Computational Tecnhique forTeaching Mathematics2CT M.GGIJRO -Geogebra International Journal of Romania, 2014c, p. 81-92. Disponível em:http://ggijro.wordpress.com/issues/vol-3-no-1/

ALVES, Francisco. R. V. Transição Interna do Cálculo: o caso das integrais impróprias em um parâmetro. Revista Sinergia –IFSP. v. 15, nº 2, 2014d, p. 138-148.

ARTIGUE, Michele. L ́impac curriculaire des technologies sur L ́Education Mathematique. Revista de EducaçãoMatemática e Tecnológica Iberoamericana, v.4, nº 1, 2013, p. 1-14.

ARTIGUE, M. Ingénierie didactique, In: BRUN, J. Didactiques des Mathématiques, Paris: Delachaux et Niestlé, 1996, p. 243-264.

DUVAL, Raymond. Sémiosis et Pensée Humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels, Editeur: Peter Lang, 1995.

NEEDHAM, Tristan. Visual Complex Analysis. Oxford: OxfordUniversityPress, 2000.

NETO, Alcides, L. Funções de uma variável complexa.Rio de Janeiro: SBM, 1993.

TALL, David. Drawing implicit curves. Mathematics in School, v. 15, nº 2, 1986, p. 33-37. Disponível em: http://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/pdfs/dot1986b-implicit-fns.pdf

TALL, David. Visualizing differentials in two and three dimensions. Teaching Mathematics and its Applications. nº 11, 1992, p. 1-7. Disponível em: http://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/pdfs/dot1992b-diffls-in-2d-3d.pdf.

Published

2014-12-27

How to Cite

Alves, F. R. V. (2014). Computational technique for teaching mathematics. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 5(2). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2200

Issue

Section

ENSAIOS