Game Sum 10: basic facts and mental calculation
Keywords:
memorization, basic facts, addition, subtraction, soma 10 gameAbstract
This paper presents results of an ongoing research on mental calculationstrategies. The research is a qualitative casestudy with an ethnographic trace.We conducted a teaching experiment in February 2012 in a class of 4th gradeof elementary school in a public municipalschool of Vitória/Espírito Santo, Brazil. During thismonth we observedthe teacher’s practicewith activities involving mental and algorithmic calculation. In the last meeting in February, we assessed how Soma10,a computational game,contributed to the development of mental calculation strategies in students with higher and lower memorized repertoire ofbasic addition and subtraction facts. We bring in this paper,some relevant reflections to the thematic;we present the main features of the game Sum 10 and report the procedures for collecting and analyzing data accordingto the authors discussed. According to our analysis of the data collectedif the Soma10game is used routinely it can stimulate automation and memorization of basic facts on students who have already built the ideas of addition and subtraction.References
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais:matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1997.
CARRAHER, T. N. O desenvolvimento mental e o sistema de numeração decimal. In: CARRAHER, T. N. (org.).Aprender pensando: contribuições da psicologia cognitiva para a educação. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p. 51-68. A 1ª edição foi publicada pela Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco e UniversidadeFederal de Pernambuco em 1983.
FAYOL, M. Numeramento:aquisição das competências matemáticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
MACEDO, L. Para uma psicopedagogia construtivista. In: ALENCAR, E. (org.). Novas contribuições da psicologia aos processos de ensino e aprendizagem. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001, p. 121-140.
PARRA, C. Cálculo mental na escola primária. In: PARRA, C.; Saiz, I. (org.). Didática da matemática:reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 186-235.
SANTOS,D.M.; WROBEL, J. S. Soma 10: cálculo mental com números inteiros através de jogo computacional. In: II Semana de Matemática do Ifes/Vitória, 2012, Vitória. Anaisda II Semana de Matemática do Ifes/Vitória, 2012.
SANTOS-WAGNER, V. M. P. dos. Notas de aulas com a orientadora sobre Tópicos em linha de pesquisa I e Estudo Independente. PPGE/UFES, 2012.
VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental:formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003 (1ª edição 1926).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

