Game Sum 10: basic facts and mental calculation

Authors

  • Daniel Moreira dos Santos UFES
  • Vânia Maria Pereira dos Santos-Wagner UFRJ/UFES

Keywords:

memorization, basic facts, addition, subtraction, soma 10 game

Abstract

This  paper  presents  results  of  an  ongoing  research  on  mental  calculationstrategies.  The research  is  a  qualitative  casestudy  with  an  ethnographic  trace.We  conducted  a  teaching experiment in  February  2012  in  a  class  of  4th gradeof  elementary  school  in  a public municipalschool of  Vitória/Espírito  Santo,  Brazil.  During  thismonth  we observedthe teacher’s practicewith  activities  involving  mental  and  algorithmic  calculation.  In  the  last meeting  in  February,  we  assessed  how Soma10,a  computational  game,contributed  to  the development  of  mental  calculation  strategies  in  students  with  higher  and  lower  memorized repertoire  ofbasic  addition  and  subtraction  facts.  We  bring  in this  paper,some  relevant reflections  to the thematic;we  present the  main  features of  the  game  Sum  10  and  report the procedures for collecting and analyzing data accordingto the authors discussed. According to our  analysis  of  the  data  collectedif  the Soma10game is  used  routinely it can  stimulate automation  and  memorization  of  basic  facts  on  students  who  have already built  the  ideas  of addition and subtraction.

Author Biographies

Daniel Moreira dos Santos, UFES

Mestrando em Educação (Linguagem Matemática) pela Universidade Federal do Espírito Santo/UFES (2012), graduado em Licenciatura plena em Matemática (2011) pela UFES, técnico em Informática (2006) pelo Centro Federal de Educação Tecnológica do Espírito Santo - CEFETES. Membro do Grupo de Estudos em Educação Matemática do Espírito Santo (Geem/ES-Ufes). Atuou como professor DT da Rede Estadual de Ensino do Espírito Santo. Tem experiência em desenvolvimento de jogos computacionais para o ensino de Matemática (Matemática Divertida - http://matdivertida.mygamesonline.org).

Vânia Maria Pereira dos Santos-Wagner, UFRJ/UFES

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976), graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1980) e doutorado em Educação Matemática - Indiana University (1993). Atualmente é professor colaborador da Universidade Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Ensino Aprendizagem e Avaliação, atuando principalmente nos seguintes temas: metacognição, formação continuada de professores, concepções, avaliação, investigação da prática, frações e números.

References

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais:matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1997.

CARRAHER, T. N. O desenvolvimento mental e o sistema de numeração decimal. In: CARRAHER, T. N. (org.).Aprender pensando: contribuições da psicologia cognitiva para a educação. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p. 51-68. A 1ª edição foi publicada pela Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco e UniversidadeFederal de Pernambuco em 1983.

FAYOL, M. Numeramento:aquisição das competências matemáticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

MACEDO, L. Para uma psicopedagogia construtivista. In: ALENCAR, E. (org.). Novas contribuições da psicologia aos processos de ensino e aprendizagem. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001, p. 121-140.

PARRA, C. Cálculo mental na escola primária. In: PARRA, C.; Saiz, I. (org.). Didática da matemática:reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 186-235.

SANTOS,D.M.; WROBEL, J. S. Soma 10: cálculo mental com números inteiros através de jogo computacional. In: II Semana de Matemática do Ifes/Vitória, 2012, Vitória. Anaisda II Semana de Matemática do Ifes/Vitória, 2012.

SANTOS-WAGNER, V. M. P. dos. Notas de aulas com a orientadora sobre Tópicos em linha de pesquisa I e Estudo Independente. PPGE/UFES, 2012.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental:formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003 (1ª edição 1926).

Published

2013-12-07

How to Cite

Santos, D. M. dos, & Santos-Wagner, V. M. P. dos. (2013). Game Sum 10: basic facts and mental calculation. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 4(2). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2232

Issue

Section

ARTIGOS