Relações entre a sequência fedathi e as alavancas meta no ensino de álgebra linear
Keywords:
linear algebra, teaching, methodology, fedathi sequence, meta leverAbstract
This study analyzed the interaction between Fedathi Sequence (SF) and possible Meta Levers (AM) in Linear Algebra lessons checking relations and possibilities arising from the concurrent use of both in teaching of the basis of a vector space. Through direct observation of some classes we identify and analyze the presence of resources likely to become AM in phases of SF. The results were positive, indicating that can assist the teaching mediation in order to provide teaching and learning situations enabling the occurrence of reflective abstraction, as favors the student action in the classroom to reflect on the proposed contents. Therefore are promising subsidies for the teacher that seeks improvements in teaching and learning of Linear Algebra.
References
ARAÚJO, C. C. V. B. A metamatemática no livro didático de álgebra linear. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2004.
BECKER, F. A epistemologia do professor de matemática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.
D’AMORE, B. Epistemologia, didática da matemática e práticas de ensino. Bolema – Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP, v. 20, n. 28, 2007. Disponível em: < http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=291221871010 > Acesso em: 22 Abr. 2013.
DORIER, J. L. (Ed.). On the teaching of Linear Algebra. Grenoble, France: Kluwer Academic Publishers, 2000.
DORIER, J. L. et al. The Meta Lever. In: DORIER, J. L. (Ed.). On the teaching of Linear Algebra. Grenoble, France: Kluwer Academic Publishers, 2000.
FONTENELE, F. C. F. A sequência fedathi no ensino da álgebra linear: o caso da noção de base de um espaço vetorial. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. Disponível: < http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=11351>
HAREL, G. Three principles of learning and teaching mathematics. In: DORIER, J. L. et al. On the teaching of Linear Algebra. Grenoble, France: Kluwer Academic Publishers, 2000. p. 177-189.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. São Paulo: Artmed, 1999.
OLIVEIRA, L. C. B. Como funcionam os recursos-meta em aula de Álgebra Linear? 2005. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo. Disponível em: < http://www.pucsp.br/pos/edmat/ma/dissertacao/luis_carlos_barbosa.pdf > Acesso em: 06 Ago. 2012.
PADREDI, Z. L. N. As “Alavancas Meta” no discurso do professor de Álgebra Linear. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Disponível em: < http://www.pucsp.br/pos/edmat/ma/dissertacao/zoraide_lucia_padredi.pdf > Acesso em: 06 Ago. 2012.
PIAGET, J. Abstração reflexionante: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
ROBERT, A ; ROBINET, J. Prise en compte du meta en didactique des mathematiques. Cahier de DIDIREM, Université Paris, v. 21, september 1993. Disponível em: < http://www.irem.univ-paris-diderot.fr/up/CDD_21_-_A.Robert_et_J_.Robinet_- _Prise_en_compte_du_meta_en_didactique_des_math%c3%a9matiques_.pdf > Acesso em: 05 Dez. 2012.
ROGALSKI, M. L’enseignement de l’algebre lineaire en primiere annee de DEUG A. Gazette Des Mathématiciens, nº 60, avril 1994.
SOUSA, F. E. E. et al. (Org.). Sequência Fedathi: uma proposta pedagógica para o ensino de Ciências e Matemática. Fortaleza: Edições UFC, 2013.
SOUZA, M. J. A. Aplicações da Sequência Fedathi no ensino e aprendizagem da Geometria mediada por tecnologias digitais. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. Disponível em: < http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=6521. > Acesso em: 26 Ago. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.