Relações entre a sequência fedathi e as alavancas meta no ensino de álgebra linear

Authors

  • Francisca Claudia Fernandes Fontenele Universidade Federal do Ceará
  • Hermínio Borges Neto Universidade Federal do Ceará
  • Maria José Costa dos Santos Universidade Federal do Ceará

Keywords:

linear algebra, teaching, methodology, fedathi sequence, meta lever

Abstract

This study analyzed the interaction between Fedathi Sequence (SF) and possible Meta Levers (AM) in Linear Algebra lessons checking relations and possibilities arising from the concurrent use of both in teaching of the basis of a vector space. Through direct observation of some classes we identify and analyze the presence of resources likely to become AM in phases of SF. The results were positive, indicating that can assist the teaching mediation in order to provide teaching and learning situations enabling the occurrence of reflective abstraction, as favors the student action in the classroom to reflect on the proposed contents. Therefore are promising subsidies for the teacher that seeks improvements in teaching and learning of Linear Algebra.

References

ARAÚJO, C. C. V. B. A metamatemática no livro didático de álgebra linear. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2004.

BECKER, F. A epistemologia do professor de matemática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

D’AMORE, B. Epistemologia, didática da matemática e práticas de ensino. Bolema – Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP, v. 20, n. 28, 2007. Disponível em: < http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=291221871010 > Acesso em: 22 Abr. 2013.

DORIER, J. L. (Ed.). On the teaching of Linear Algebra. Grenoble, France: Kluwer Academic Publishers, 2000.

DORIER, J. L. et al. The Meta Lever. In: DORIER, J. L. (Ed.). On the teaching of Linear Algebra. Grenoble, France: Kluwer Academic Publishers, 2000.

FONTENELE, F. C. F. A sequência fedathi no ensino da álgebra linear: o caso da noção de base de um espaço vetorial. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. Disponível: < http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=11351>

HAREL, G. Three principles of learning and teaching mathematics. In: DORIER, J. L. et al. On the teaching of Linear Algebra. Grenoble, France: Kluwer Academic Publishers, 2000. p. 177-189.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. São Paulo: Artmed, 1999.

OLIVEIRA, L. C. B. Como funcionam os recursos-meta em aula de Álgebra Linear? 2005. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo. Disponível em: < http://www.pucsp.br/pos/edmat/ma/dissertacao/luis_carlos_barbosa.pdf > Acesso em: 06 Ago. 2012.

PADREDI, Z. L. N. As “Alavancas Meta” no discurso do professor de Álgebra Linear. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Disponível em: < http://www.pucsp.br/pos/edmat/ma/dissertacao/zoraide_lucia_padredi.pdf > Acesso em: 06 Ago. 2012.

PIAGET, J. Abstração reflexionante: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

ROBERT, A ; ROBINET, J. Prise en compte du meta en didactique des mathematiques. Cahier de DIDIREM, Université Paris, v. 21, september 1993. Disponível em: < http://www.irem.univ-paris-diderot.fr/up/CDD_21_-_A.Robert_et_J_.Robinet_- _Prise_en_compte_du_meta_en_didactique_des_math%c3%a9matiques_.pdf > Acesso em: 05 Dez. 2012.

ROGALSKI, M. L’enseignement de l’algebre lineaire en primiere annee de DEUG A. Gazette Des Mathématiciens, nº 60, avril 1994.

SOUSA, F. E. E. et al. (Org.). Sequência Fedathi: uma proposta pedagógica para o ensino de Ciências e Matemática. Fortaleza: Edições UFC, 2013.

SOUZA, M. J. A. Aplicações da Sequência Fedathi no ensino e aprendizagem da Geometria mediada por tecnologias digitais. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. Disponível em: < http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=6521. > Acesso em: 26 Ago. 2012.

Published

2015-10-12

How to Cite

Fontenele, F. C. F., Borges Neto, H., & Santos, M. J. C. dos. (2015). Relações entre a sequência fedathi e as alavancas meta no ensino de álgebra linear. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 6(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2264

Issue

Section

ARTIGOS