A implementação do movimento da matemática moderna nos anos iniciais no estado de São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23315Keywords:
History of mathematical education, Modern Mathematics Movement, Mathematics education, didactics of mathematics, primary education, official documentsAbstract
This article discusses the ideas defended by the Modern Mathematics Movement (MMM) in the 1960s and 1970s, for the initial years, in the state of São Paulo, Brazil. The periodicity of the text is related to a period of expansion and creation of education systems in Brazil, with changes in the structure, operation, programs and mathematics curriculum, in accordance with the regulations imposed by the Laws of Guidelines and Bases 4.024 / 61 and 5.692 / 71. In the articulation of the questions, the Cultural History approach was used and supported by the concepts of representation, appropriation and strategies, put by Chartier (1991) and De Certeau (1982). It was verified that the proposals of the MMM were considered the most adequate, largely due to the need for democratization of education, for the possibility of being used as a strategy to implement the curricular reformulation and to disseminate new directives for the teaching of Mathematics, offering instruments for access to a new, more scientific and technological society.References
ALMEIDA, M. W. B. Simetria e entropia: sobre a noção de estrutura de Lévi-Strauss. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 42, n. 1-2, p. 163-197, 1999.
BECHARA, L.Depoimento oral. Entrevistas concedidas a Denise Medina, 2007.
BRASIL. Lei 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1961. Brasília: Ministério da Educação e Cultura.Recuperado em 27 maio, 2017. Disponívelem:http://www.jusbrasil.com.br/legislacao/129047/lei-de-diretrizes-e-base-de-1961-lei-4024-61. BRASIL. Lei n. 5.537, de 21 de novembro de 1968.Cria o Instituto Nacional de Desenvolvimento da Educação e Pesquisa (INDEP), e dá outras providências.Brasília: Ministério da Educação e Cultura. Recuperado em19 maio, 2017.Disponível em:http://www.jusbrasil.com.br/legislacao/104125/lei-5537-68.
BRASIL. Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971.Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.Brasília: Ministério da Educação e Cultura.Recuperado em 26 maio, 2017. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm.
CHARTIER,R. O mundo como representação. Estudos Avançados,5(11), 1991.Recuperado em 29 maio,2017.Disponível em:http://www.scielo.br/pdf/ea/v5n11/v5n11a10.pdf.
DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
FRANÇA, D.M.de A.Do primário ao primeiro grau: as transformações da matemática nas orientações das Secretarias de Educação de São Paulo (1961 -1979). 2012. Tese (Doutorado em Educação) -Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: < http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-14052013-103937/pt-br.php>.Acesso em: 20out. 2017.
GATTI, B. A.; MELLO, G. N. de;BERNARDES, N. M. G. Algumas considerações sobre treinamento de pessoal no ensino. Cadernos de Pesquisa.Fundação Carlos Chagas, Departamento de Pesquisas Educacionais, 1972.
HILSDORF, M. L.História da educação brasileira: Leituras. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
LIBERMAN, M. Depoimento oral. São Paulo, 18 dez. 2006. Entrevista concedida a Denise Medina.
MANSUTTI, M. A. Depoimento oral. São Paulo, 18 mai. 2011. Entrevista concedida a Denise Medina.
PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. 24.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
RIBEIRO, M.L. História da educação brasileira: a organização escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 1986.
ROMANELLI, O. História da educação no Brasil. 3.ed. Petrópolis: RJ: Vozes, 1982.
SÃO PAULO. Secretaria de Educação e Cultura do Município de São Paulo. Departamento Municipal de Ensino (DME). Instituto Municipal de Educação e Pesquisa (IMEP). Relatório do trabalho realizado no 1oTrimestre de 1970.São Paulo: SME,1970.
SÃO PAULO. Plano Estadual de Educação. Programada Escola Primária do Estado de São Paulo.São Paulo: SEE, 1969.
SÃO PAULO.Decreto n. 38.643, de 27 de junho de 1961.Dispõe sôbre o ensino industrial, ensino de economia doméstica e de artes aplicadas e cursos vocacionais. São Paulo: SEE, 1961.Recuperado em 29 maio, 2017.Disponível em:http://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1961/decreto-38643-27.06.1961.html.
TAMBERLINI, A. R. M. B.Os ginásios vocacionais: a dimensão política de um projeto pedagógico transformador. São Paulo: Annablume, 2001.
VITTI, C. Movimento da matemática moderna: memória, vaias e aplausos. 1998. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.