A implementação do movimento da matemática moderna nos anos iniciais no estado de São Paulo

Authors

  • Denise Medina de Almeida França Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Aparecida Rodrigues Silva Duarte Universidade do Vale do Sapucaí

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23315

Keywords:

History of mathematical education, Modern Mathematics Movement, Mathematics education, didactics of mathematics, primary education, official documents

Abstract

This article discusses the ideas defended by the Modern Mathematics Movement (MMM) in the 1960s and 1970s, for the initial years, in the state of São Paulo, Brazil. The periodicity of the text  is related to a period  of expansion and creation of education systems in Brazil, with changes in the structure, operation, programs and mathematics curriculum, in accordance with the regulations imposed by the Laws of Guidelines and Bases 4.024 / 61 and 5.692 / 71. In the articulation  of  the  questions,  the  Cultural  History  approach  was  used  and  supported  by  the concepts  of  representation,  appropriation  and  strategies,  put  by  Chartier  (1991)  and De Certeau  (1982). It  was  verified  that  the  proposals  of  the  MMM  were  considered  the  most adequate, largely due to the need for democratization of education, for the possibility of being used as a strategy to implement the curricular reformulation and to disseminate new directives for the teaching of Mathematics, offering instruments for access to a new, more scientific and technological society.

Author Biographies

Denise Medina de Almeida França, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

 DENISE MEDINAProf.ª Adjunta do Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino-DEAEárea educação matemática- UERJ-MaracanãGHEMAT- Grupo de Pesquisa  de História da Educação Matemática no Brasil

Aparecida Rodrigues Silva Duarte, Universidade do Vale do Sapucaí

Universidade do Vale do Sapucaí (UNIVÁS/MG)

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Published

2017-11-10

How to Cite

França, D. M. de A., & Duarte, A. R. S. (2017). A implementação do movimento da matemática moderna nos anos iniciais no estado de São Paulo. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 8(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23315

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA