The algebraic reasoning in elementaryschool: the debate from the viewpoint of four studies

Authors

  • Sandra Magina Universidade Estadual de Santa Cruz https://orcid.org/0000-0003-0383-9744
  • Caio Fabio dos Santos de Oliveira Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Vera Lucia Merlini Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.235070

Keywords:

early algebra, elementary school level, pictorial representation

Abstract

This  article  aims  to  promote  a  discussion  about  the  introduction  of  algebra  in  primaryschool  years, taking into account both students and teachers’perspectives. The concepts discussed here are: sequence of  patterns,  interpretation  of  symbols,  equivalence  in  equation  and  functional  relation,  each  of  them discussed from a problem proposed tothe students, or to the primary school teachers. The partial results obtained in thesesituations, especially with regard to the strategies used, enrich the discussions of the article,  which,  whenever  possible, are  compared  with results of related  studies. The article concludes that it is possible to introduce algebraic concepts already in the initial years schools, depending on how it is worked. It also concludes that pictorial representation is a powerful tool that needs to be taken into account by the teacher when introducing these concepts. Finally, the study makes a point that it is notenough  to  propose  the  introduction  of  algebraic  concepts  in  the  initial  years,  nor  to  change  the curriculum,  it  is   necessary  to   prepare  teachers,  responsible   for  effectively  implementing  such curriculum, especially the initial years.

Author Biographies

Sandra Magina, Universidade Estadual de Santa Cruz

Docente permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UESC) e em Educação Matemática (PPGEM/UESC)

Caio Fabio dos Santos de Oliveira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestrando do PPGEM/UESC

Vera Lucia Merlini, Universidade Estadual de Santa Cruz

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática

References

BEDNARZ, N.; KIERAN, C.; LEE, L. Aproaches to Algebra: Perspectives for research and teaching. Boston: Kluwer Academic Publishers, 1996.

BLANTON, M. et al. Early Algebra. In: VICTOR, J. K. (Ed.). Algebra: Gateway to a Technological Future. Columbia/USA: The Mathematical Association of America, 2007, p. 7- 14.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (1a a 4a série): matemática/Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998a.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática/Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF, 1998b.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ a-base. Acesso em: 05 maio 2018.

BOOTH, L. R.; COOK, J. Children's difficulties in beginning algebra. In: COXFORD, A. F. (ed.). The ideas of algebra, K-12 (1988 NCTM Yearbook). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 1988. pp. 20-32.

BRIZUELA, B.; MARTINEZ, M.; CAYTON-HODGES, G. The Impact of Early Algebra from a longitudinal intervention. REDIMAT Journal of Research in Mathematics Education. v. 2, n. 2, pp. 209-241, 2013.

CARRAHER, D. W, Symbols. 2017. Disponível em: https://wikis.uit.tufts.edu/confluence/display/ EarlyAlgebraResources/Symbols. Acesso em: 10 jun. 2017.

CARRAHER, D.W.; SCHLIEMANN, A. D. Powerful Ideas in Elementary School Mathematics. Handbook of International Research in Mathematics Education. New York: Routledge, 2016.

CANAVARRO, A.P. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, v. I, XVI, n. 2, pp. 81-118, 2007.

COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.

JERÔNIMO, A. C. Competências e Estratégias Dos Estudantes do 6º E 9º anos do Ensino Fundamental ao Lidarem com Situações - Problema Envolvendo Conceitos de Álgebra Elementar. Dissertação em andamento (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.

KAPUT, J. A research base for algebra reform: does one exist. In: D. Owens, M. Reed, & G. M. Millsaps (Eds.). Proceedings of the 17th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 71–94). Columbus, OH: The ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education, 1995.

KIERAN, C. The learning and teaching of school algebra. In: GROUWS, D. (ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. NY: MacMillan, 1992. pp. 390–419.

LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas, SP: Papirus, 1997.

LUNA, A.; SOUZA, C. Discussões sobre o ensino de álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, v. 15, n. 4, 2013.

MERINO, E.; CAÑADAS, M. C.; MOLINA, M. Uso de representaciones y patrones por alumnos de quinto de educación primaria en una tarea de generalización. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, v. 2, n. 1, pp. 24-40, 2013.

MERLINI, V.; MAGINA, S.; PIRES, R.; TEIXEIRA, C. Algebraic reasoning before learning algebra in school. In: 13th International Congress on Mathematical Education ICME-13. Hamburgo, 2016.

NATIONAL COUNCIL FO TEACHER OF MATHEMATICS/NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Trabalho original publicado em 2000. Tradução da Associação de Professores de Matemática (APM). Lisboa: Associação de Professores de Matemática e Instituto de lnovação Educacional, 2007.

OLIVEIRA, C.F. Formação Continuada de Professores e a Early Algebra: uma intervenção híbrida. Dissertação em andamento (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.

PORTO, R. Early Algebra: prelúdio da álgebra por estudantes do 3o e 5o anos do Ensino Fundamental. 2018. 181p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2018.

POST, T. R.; BEHR, M. J.; LESH, R. A proporcionalidade e o desenvolvimento de noções pré-álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org.). As idéias da álgebra (Hygino H. Domingues, trad.). São Paulo: Atual, 1995. pp. 89-103.

SCHLIEMANN, A.; CARRAHER, D.W.; BRIZUELA, B.; PENDEXTER, W. Solving algebra problems before algebra instruction. Second Early Algebra Meeting. University of Massachusetts at Dartmouth/Tufts University, 1998.

SCHLIEMANN, A. D.; CARRAHER, D. W.; BRIZUELA, B. M. Bringing Out the Algebraic Character of Arithmetic: From Children's Ideas to Classroom Practice. 1a ed. USA: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.

SCHLIEMANN, A. D.; CARRAHER, D. W.; BRIZUELA, B.; DARRELL E. Algebra in elementary school. RDM, pp. 107-122, 2012.

SCHLIEMANN, A.; CARRAHER, D.W.; GOODROW, A.; CADDLE, M.; PORTER, M. Equations in elementary school. In: LINDMEIER, A. M.; HEINZE, A. (Eds.). Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, v. 4, pp. 161-168. Kiel, Germany: PME, 2013.

SILVA, D.; SAVIOLI, A. Caracterizações do pensamento algébrico em tarefas realizadas por estudantes do ensino fundamental I. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos. v. 6, n. 1, pp. 206-222, 2012.

SOCAS, M.M.; CARNACHO, M.; PALAREA, M.; HERNÁNDEZ, J. Iniciación al álgebra. 1a ed. Madrid: Editorial Sintesis, 1996.

TEIXEIRA, C. A introdução do raciocínio funcional no 5º ano do Ensino Fundamental: uma proposta de intervenção. 2016. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2016.

THOMPSON, F. M. O ensino de álgebra para a criança mais nova. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org.). As idéias da álgebra (Hygino H. Domingues, trad.). São Paulo: Atual, 1995. pp. 79-103.

VERGNAUD, G. Multiplicative Structures. Paris: Greco Didactique, 1988.

VERGNAUD, G. The nature of mathematical concepts. In: NUNES, T.; BRYANT, P. (Ed.). Learning and Teaching Mathematics. Londres: Psycology Press, 1997.

VERGNAUD, G. A Comprehensive Theory of Representation for Mathematics Education. Journal of Mathematical Behavior, v. 2, n. 17, p. 167–181, 1998.

VIGOTSKI, L. A Construção do Pensamento e da Linguagem (Paulo Bezerra, trad.). São Paulo: Martins Fontes, 2001.

YAMANAKA, O.; MAGINA, S. Um estudo da “Early Algebra” sob a luz da Teoria dos Campos Conceituais de Gerard Vergnaud. In: ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (EPEM), 2008, Bauru. São Paulo. Anais... SBEM/SBEM-SP, 2008.

Published

2018-06-16

How to Cite

Magina, S., Oliveira, C. F. dos S. de, & Merlini, V. L. (2018). The algebraic reasoning in elementaryschool: the debate from the viewpoint of four studies. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 9(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.235070

Issue

Section

Cenários e desafios da Educação Matemática: da investigação à sala de aula