Cenários e desafios da Educação Matemática: da investigação à sala de aula

Authors

  • Gilda Lisbôa Guimarães Universidade Federal de Pernambuco
  • Rosinalda Teles Universidade Federal de Pernambuco
  • Marilene Rosa dos Santos Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236466

Keywords:

state of the art, Meeting of Mathematics Education of Pernambuco, teacher training, research

Abstract

This  paper  aimed  to  analyze  the  scientific  production  presented  at  the VIIthMeeting  of  Mathematics Education of Pernambuco(EPEM), highlighting the current scenario and the challenges that still need to be  faced by Mathematics Education.  For this, we carried outa state of the art related to the paperspublished  in  the proceedingsof  this  event.  From  the  thematic  axes  we  identifiedthe  institutional affiliation of the authors and their academic formations, as well as a synthesis of the objectives, subjects, theoretical bases, methodsand main results. We show a promising scenario regarding the participation of  undergraduates, teachers  of  basic  education  and  researchers from  various institutions and  areas of knowledge. The most relevant challenges are to provide studies that may bring contributionsto teachers and students of Early Childhood Education and indigenous and quilombola communities, to reflect on the need for studies in areas that are still underdeveloped, such as algebra, statistics and probability at different levels of education

Author Biographies

Gilda Lisbôa Guimarães, Universidade Federal de Pernambuco

EDUMATEC - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e TecnológicaCentro de EducaçãoUniversidade Federal de Pernambuco

Rosinalda Teles, Universidade Federal de Pernambuco

Docente da UFPE/Em Colaboração Técnica na UAG/UFRPEPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATECDiretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional Pernambuco  (Gestão 2017-2020)

Marilene Rosa dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Docente da UPE e doPrograma de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EdumatecCentro de EducaçãoUniversidade Federal de Pernambuco

References

BALL, D.; THAMES, M.H.;PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching: what makes it special? Journal of teacher education, USA, v.59, n.5, p. 389-407, 2008.

BARBOSA, J. Abordagens teóricas e metodológicas na Educação Matemática: aproximações e distanciamentos. Anais da 38ª Reunião Nacional da ANPEd, São Luís/MA, 2017.

CARRAHER, T.; CARRAHER, D.; SCHLIEMANN, A. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez, 1988.

ESTEBAN, M.; ZACCUR, E. A pesquisa como eixo de formação docente. Professora-pesquisadora. Uma práxis em construção. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

FERREIRA, N. As pesquisas denominadas “Estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, n. 79, Agosto, 2002.

FIORENTINI, D. Mapeamento e balanço dos trabalhos do GT-19 (Educação Matemática) no período de 1998 a 2001. Anais da 25ª Reunião da Anped. Caxambu, 2002.

FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. de (orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 –2012. Campinas, SP: Faculdade de Educação da Unicamp, 2016.

GODINO, J.; CARRILLO, J.; CASTRO, W.; LACASTA, E.; MUÑOZ-CATALÁN, C.;WILHELMI, M. Métodos de investigaciónenlasponencias y comunicaciones presentadas en lossimposios de la SEIEM. Avances de Investigación en Educación Matemática, v. 2, p. 29-52, 2012.

GUIMARÃES, G.; PESSOA, C. Estado da Arte do GT de Educação Matemática: EPENN 2007, 2009 e 2011. In: GOMES, A. M.; FERRAZ, T. Perspectivas: Pesquisas em Educação nas Regiões Norte e Nordeste -Balanço e Perspectivas. Recife: Editora da UFPE, 2014. p. 391-402.

GUIMARÃES, G.; BORBA, R. Professores e graduandos de Pedagogia valorizam e vivenciam processos investigativos? Revista Tópicos Educacionais, Recife, v.17 (1/3), Centro de Educação da UFPE, 2007.

NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, B. S.V. C.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Orgs.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.

RICH, A. When We Dead Awaken: Writing as Re-Vision. College English, Urbana, v. 34, n. 1,p. 18-30, 1972.

VOSGERAU, D. S. A. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n.41, p.165-189, 2014.

Published

2018-06-16

How to Cite

Guimarães, G. L., Teles, R., & Santos, M. R. dos. (2018). Cenários e desafios da Educação Matemática: da investigação à sala de aula. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 9(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236466

Issue

Section

Cenários e desafios da Educação Matemática: da investigação à sala de aula