Cenários e desafios da Educação Matemática: da investigação à sala de aula
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236466Keywords:
state of the art, Meeting of Mathematics Education of Pernambuco, teacher training, researchAbstract
This paper aimed to analyze the scientific production presented at the VIIthMeeting of Mathematics Education of Pernambuco(EPEM), highlighting the current scenario and the challenges that still need to be faced by Mathematics Education. For this, we carried outa state of the art related to the paperspublished in the proceedingsof this event. From the thematic axes we identifiedthe institutional affiliation of the authors and their academic formations, as well as a synthesis of the objectives, subjects, theoretical bases, methodsand main results. We show a promising scenario regarding the participation of undergraduates, teachers of basic education and researchers from various institutions and areas of knowledge. The most relevant challenges are to provide studies that may bring contributionsto teachers and students of Early Childhood Education and indigenous and quilombola communities, to reflect on the need for studies in areas that are still underdeveloped, such as algebra, statistics and probability at different levels of educationReferences
BALL, D.; THAMES, M.H.;PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching: what makes it special? Journal of teacher education, USA, v.59, n.5, p. 389-407, 2008.
BARBOSA, J. Abordagens teóricas e metodológicas na Educação Matemática: aproximações e distanciamentos. Anais da 38ª Reunião Nacional da ANPEd, São Luís/MA, 2017.
CARRAHER, T.; CARRAHER, D.; SCHLIEMANN, A. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez, 1988.
ESTEBAN, M.; ZACCUR, E. A pesquisa como eixo de formação docente. Professora-pesquisadora. Uma práxis em construção. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
FERREIRA, N. As pesquisas denominadas “Estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, n. 79, Agosto, 2002.
FIORENTINI, D. Mapeamento e balanço dos trabalhos do GT-19 (Educação Matemática) no período de 1998 a 2001. Anais da 25ª Reunião da Anped. Caxambu, 2002.
FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. de (orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 –2012. Campinas, SP: Faculdade de Educação da Unicamp, 2016.
GODINO, J.; CARRILLO, J.; CASTRO, W.; LACASTA, E.; MUÑOZ-CATALÁN, C.;WILHELMI, M. Métodos de investigaciónenlasponencias y comunicaciones presentadas en lossimposios de la SEIEM. Avances de Investigación en Educación Matemática, v. 2, p. 29-52, 2012.
GUIMARÃES, G.; PESSOA, C. Estado da Arte do GT de Educação Matemática: EPENN 2007, 2009 e 2011. In: GOMES, A. M.; FERRAZ, T. Perspectivas: Pesquisas em Educação nas Regiões Norte e Nordeste -Balanço e Perspectivas. Recife: Editora da UFPE, 2014. p. 391-402.
GUIMARÃES, G.; BORBA, R. Professores e graduandos de Pedagogia valorizam e vivenciam processos investigativos? Revista Tópicos Educacionais, Recife, v.17 (1/3), Centro de Educação da UFPE, 2007.
NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, B. S.V. C.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Orgs.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
RICH, A. When We Dead Awaken: Writing as Re-Vision. College English, Urbana, v. 34, n. 1,p. 18-30, 1972.
VOSGERAU, D. S. A. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n.41, p.165-189, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.