Teaching statistics in secondary school: an interdisciplinary approach between mathematics and physical education
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.241150Keywords:
interdisciplinary, teaching statistics, high school, Mathematics, physical educationAbstract
This article aims to analyze the contributions of an Interdisciplinary Teaching Sequence, involving Mathematics and Physical Education, for the teaching and learning Statistics in Secondary School. The Sequence of Teaching was applied in a public school in the state of Paraná. The data were obtained through the creation of a researcher's log, opinion writingby the Mathematics teacher and by the Physical Education teacher involved in the activities, and materials produced by the students. For the analysis of the data, the Discursive Textual Analysis methodology was used. The results showed that students have difficulties with basic contents in Statistics. However, it was possible to observe that an approach based on interdisciplinarycontributes to the teaching and learning process of both subjects involved. It was possible to observe, also, that interdisciplinary practice makes students more interested and engaged. The teachers participating in the research have considered that interdisciplinaryis achievable in the current model of education, but it requires a change in the teacher’s approach.References
BATANERO, C. Didáctica de La Estadística. Granada:Universidad de Granada,Espanha, 2001.BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média eTecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: EnsinoMédio. Brasília Ministério da Educação, 2000.
BATANERO, C. EnsinoMédio: Orientações Educacionais complementares aosParâmetros Curriculares Nacionais.Ciências da natureza, Matemáticae suas tecnologias. Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Brasília. MEC, SEMTEC, 2002. 144 p.
CASTRO, F. C.; CAZORLA, I. M. As armadilhas Estatísticas e a formação do professor. In: CONGRESSO DE LEITURA DO MUNDO,16, 2007. Anais... Campinas (SP), 2007, p. 1-10.
CASTRO, F. C.; CAZORLA, I. M. O papel da Estatísticana leitura de mundo: oletramento estatístico. Publicatio UEPG: Ciências Humanas, CiênciasSociais, Ponta Grossa (PR), v. 16, n.1, p. 45-53, 2008.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. 2.ed. Campinas, SP:Papirus, 1995. 143 p.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: Um projeto em parceria. 7.ed. São Paulo:Loyola, 2014. 130 p.
FERREIRA, D. H. L.; JACOBINI, O. R; CAMPOS, C. R; WODEWOTZKI, M. L.L. O Ensinoda Estatísticanum contexto interdisciplinar relacionado com a área profissional do estudante. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE EDUCACÍON MATEMÁTICA, 7, 2013. Anais... Montevideo. Montevideo, 2013, p. 2091-2098.
GONÇALVES, F. A. M. F. Estatísticano Ensinomédio: uma proposta interdisciplinar envolvendo Matemáticae Educação Física. 2018. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensinode Ciência e Tecnologia) -Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2018.
JANTSCH, E. Vers I’interdisciplinarité et la transdisciplinaritédansI’enseignement et I’innovation. In: APOSTEL, L. et al. L’interdisciplinarité:problèmes d’enseignement et de recherchedans lês universités. Paris: Ceri/OCDE, 1972, p.98-125.
JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro:Imago, 1976, 220 p.
MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 3.ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
PAGAN, A.; MAGINA, S. A interdisciplinaridade auxiliando o Ensinoda Estatísticana Educação Básica. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2011. Anais... Recife (PE), 2011, p. 1-10.
PEREIRA, L. B. C. Ensinode Estatísticana escola do campo: uma proposta para um 6º ano do Ensinofundamental. 2013. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ensinode Ciência e Tecnologia) -Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, 2013.
PEREIRA, C. S.et al.O Enfoque CTS nas questões de matemática no ENEM de 2014:uma realidade?.Imagens da Educação, Maringá, v. 6 , n. 3, p. 62-63, 2016. Disponível em: . Acesso em: 04 out. 2019.
PIAGET, J. L’epistemologie dês relatiosinterdisciplinaires. In: APOSTEL, L. et al. L’interdisciplinarité: problèmes d’enseignement et de recherchedans lês universités. Paris: Ceri/OCDE, 1972, p. 131-144.
REYNAUT, C. Interdisciplinaridade: mundo contemporâneo, complexidade e desafios à produçãoe à aplicação de conhecimentos. In: PHILIPPI JUNIOR, A.;SILVA NETO. Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia e Inovação. SãoPaulo:Manoele, 2011, p. 69-105.
SOWEY, E. R. Teaching Statistics: making it memorable. J. Stat. Educ.,Alexandria, v. 3, n. 2, 1995.Disponívelem: <https://ww2.amstat.org/publications/jse/> . Acesso em: 24 jul. 2017.
WALICHINSKI, D.; SANTOS JÚNIOR. G dos. Educação Estatística: Objetivos, Perspectivas e Dificuldades. Imagens da Educação, Maringá, v. 3, n. 3, p. 31-37, 2013. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/21578/pdf_1. Acesso em: 04 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.