Teaching statistics in secondary school: an interdisciplinary approach between mathematics and physical education

Authors

  • Felipe Antonio Machado Fagundes Gonçalves Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Guataçara dos Santos Junior Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Caroline Subirá Pereira Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Cristiane de Fatima Budek Dias Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.241150

Keywords:

interdisciplinary, teaching statistics, high school, Mathematics, physical education

Abstract

This  article  aims  to  analyze  the  contributions  of  an  Interdisciplinary  Teaching  Sequence, involving  Mathematics  and  Physical  Education,  for  the  teaching  and  learning Statistics in Secondary School. The Sequence of Teaching was applied in a public school in the state of Paraná. The data were obtained through the creation of a researcher's log, opinion writingby the Mathematics teacher and by the Physical Education teacher involved in the activities, and materials produced by the students. For the analysis of the data, the Discursive Textual Analysis methodology was used. The results showed that students have difficulties with basic contents in Statistics. However, it was possible to observe that an approach based on interdisciplinarycontributes to the teaching and learning process of both subjects involved. It was possible to observe, also, that interdisciplinary practice makes students more interested and engaged. The teachers participating in the research have considered that interdisciplinaryis  achievable  in  the  current  model  of  education,  but  it  requires  a  change  in  the  teacher’s approach.

References

BATANERO, C. Didáctica de La Estadística. Granada:Universidad de Granada,Espanha, 2001.BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média eTecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: EnsinoMédio. Brasília Ministério da Educação, 2000.

BATANERO, C. EnsinoMédio: Orientações Educacionais complementares aosParâmetros Curriculares Nacionais.Ciências da natureza, Matemáticae suas tecnologias. Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Brasília. MEC, SEMTEC, 2002. 144 p.

CASTRO, F. C.; CAZORLA, I. M. As armadilhas Estatísticas e a formação do professor. In: CONGRESSO DE LEITURA DO MUNDO,16, 2007. Anais... Campinas (SP), 2007, p. 1-10.

CASTRO, F. C.; CAZORLA, I. M. O papel da Estatísticana leitura de mundo: oletramento estatístico. Publicatio UEPG: Ciências Humanas, CiênciasSociais, Ponta Grossa (PR), v. 16, n.1, p. 45-53, 2008.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. 2.ed. Campinas, SP:Papirus, 1995. 143 p.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: Um projeto em parceria. 7.ed. São Paulo:Loyola, 2014. 130 p.

FERREIRA, D. H. L.; JACOBINI, O. R; CAMPOS, C. R; WODEWOTZKI, M. L.L. O Ensinoda Estatísticanum contexto interdisciplinar relacionado com a área profissional do estudante. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE EDUCACÍON MATEMÁTICA, 7, 2013. Anais... Montevideo. Montevideo, 2013, p. 2091-2098.

GONÇALVES, F. A. M. F. Estatísticano Ensinomédio: uma proposta interdisciplinar envolvendo Matemáticae Educação Física. 2018. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensinode Ciência e Tecnologia) -Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2018.

JANTSCH, E. Vers I’interdisciplinarité et la transdisciplinaritédansI’enseignement et I’innovation. In: APOSTEL, L. et al. L’interdisciplinarité:problèmes d’enseignement et de recherchedans lês universités. Paris: Ceri/OCDE, 1972, p.98-125.

JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro:Imago, 1976, 220 p.

MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 3.ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

PAGAN, A.; MAGINA, S. A interdisciplinaridade auxiliando o Ensinoda Estatísticana Educação Básica. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2011. Anais... Recife (PE), 2011, p. 1-10.

PEREIRA, L. B. C. Ensinode Estatísticana escola do campo: uma proposta para um 6º ano do Ensinofundamental. 2013. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ensinode Ciência e Tecnologia) -Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, 2013.

PEREIRA, C. S.et al.O Enfoque CTS nas questões de matemática no ENEM de 2014:uma realidade?.Imagens da Educação, Maringá, v. 6 , n. 3, p. 62-63, 2016. Disponível em: . Acesso em: 04 out. 2019.

PIAGET, J. L’epistemologie dês relatiosinterdisciplinaires. In: APOSTEL, L. et al. L’interdisciplinarité: problèmes d’enseignement et de recherchedans lês universités. Paris: Ceri/OCDE, 1972, p. 131-144.

REYNAUT, C. Interdisciplinaridade: mundo contemporâneo, complexidade e desafios à produçãoe à aplicação de conhecimentos. In: PHILIPPI JUNIOR, A.;SILVA NETO. Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia e Inovação. SãoPaulo:Manoele, 2011, p. 69-105.

SOWEY, E. R. Teaching Statistics: making it memorable. J. Stat. Educ.,Alexandria, v. 3, n. 2, 1995.Disponívelem: <https://ww2.amstat.org/publications/jse/> . Acesso em: 24 jul. 2017.

WALICHINSKI, D.; SANTOS JÚNIOR. G dos. Educação Estatística: Objetivos, Perspectivas e Dificuldades. Imagens da Educação, Maringá, v. 3, n. 3, p. 31-37, 2013. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/21578/pdf_1. Acesso em: 04 out. 2019.

Published

2019-12-13

How to Cite

Gonçalves, F. A. M. F., Santos Junior, G. dos, Pereira, C. S., & Dias, C. de F. B. (2019). Teaching statistics in secondary school: an interdisciplinary approach between mathematics and physical education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.241150

Issue

Section

ARTIGOS