Novas tecnologias, novas demonstrações, novos caminhos para a matemática e a educação matemática
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.241388Keywords:
technologies, Mathematics, Mathematics educationAbstract
We investigate three important events in the history of mathematics in order to establish a relation between technological production and the production of mathematical knowledge. Kepler's last conjecture, the four-color theorem, and the Boolean problem of the Pythagorean trios are problems whose solutions point to a change in the mathematical methodology used to demonstrate theorems, which require a very large number of calculations, in some cases an impossible task be performed by humans in a timely manner without the aid of powerful software. We identify from the analysis of the facts related to the resolution of these problems the existence of a dialectical process in the sense that technology, in this case softwares, is a tool that helps the transformation of mathematical thinking, as a reciprocal remodeling, developed historically. Finally, we suggest that in elementary proalso possible, from the use of softwares, the discovery of alternative ways to demonstrate mathematical theorems, presenting, for this purpose, a Mathematical Investigation with GeoGebra as a methodological possibility of teaching-learning of Mathematics.References
BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BUENO, D. C. Educação e tecnologia no estado de Goiás: o projeto formativo de professores multiplicadores do Programa Nacional de Informática na Educação na concepção dos formadores. 2017. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
CYSNEIROS, P. G. Novas Tecnologias na Sala de Aula: Melhoria do Ensino ou Inovação Conservadora? In: IX ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO -ENDIPE. Águas de Lindóia, São Paulo, maio de 1998. Anais II, vol. 1/1, p. 199-216. Republicado em: Revista Informática Educativa, Bogotá, Colômbia, Universidad de los Andres, v. 12, n.1, p. 11-24, Mayo 1999.
ECHALAR, A. D. L. F.; PEIXOTO, J. Inclusão excludente e utopia digital: a formação docente no Programa Um Computador por Aluno. Educar em Revista(Impresso), Curitiba, v. 61, p. 205-222, 2016.
MARCON, M. A. da C. The relations between technology and education in academics production and teachers training at Proinfo. 2015. 96 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) -Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2015.
PEIXOTO, J. Alguns mitos sobre a tecnologia e a inovação pedagógica. In: SILVA, F. de C. T.; KASSAR, M. de C. M. (Org.). Escrita da pesquisa em educação no centro-oeste. Campo Grande: Ed. Oeste, 2012. v. 1, p. 135-145.
SANCHO, J. M.; HERNÁNDEZ, F. Tecnologias para transformar a educação. Tradução de Valério Campos. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.
SILVA, S. P. da. O processo de implementação das políticas educacionais e repercussões nas formas de gestão da escola e no processo de ensino-aprendizagem: oPacto pela Educação em Goiás. 2014. 249f. Tese (Doutorado em Educação)–Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2014.
SOUZA, L. O Teorema das Quatro Cores. Millenium,Viseu/Portugal, (Online), v.24, n.12. p. 125-151, 2001. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/Millenium24/12.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.
VAZ, D. A. F. Experimentando, Conjecturando, Formalizando e Generalizando:articulando investigação Matemática com o GeoGebra. Educativa. Goiânia. Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás, v.15. n. 1. p. 39-51, jan./jun., 2012.
VAZ, D. A. F., VASCONCELOS, J. E. S.;FILHO, O. O. F. Investigação Matemática com o GeoGebra em uma Propriedade dos Polígonos. RPMO(Online), Rio de Janeiro, v 3, n. 1. p. 1-18, 2016.
VAZ,D.A.F.; VASQUEZ, J. C. S. Utilizando a investigação matemática com o GeoGebra para caracterizar funções de uma variável real que são inversas de si mesmas. Educativa, Goiânia (Online), v. 18, p. 656-668, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.