Reading and interpretation of text in questions of the Brazilian Mathematics Olympiad of public schools

Authors

  • Maria Silvia Almeida de Souza França Universidade de São Paulo
  • Thiago Ribeiro Borges Universidade de São Paulo
  • Ursula Caroline Cômodo de Melo Nunes Universidade de São Paulo
  • Mariana Aranha de Souza Universidade de São Paulo
  • Marco Antonio Carvalho Pereira Universidade de São Paulo
  • Carlos Alberto Moreira dos Santos Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0003-4552-373X

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.247789

Keywords:

Mathematics teaching, reading and interpretation, OBMEP, project-based learning

Abstract

Contemporaneity requiresskills such as reading and interpretation that allow the understanding and criticism of information, even in the field of mathematics. This paper, of qualitative nature, reportsthe development  of  reading  and  interpretation  of  texts  in the  questions of  the  Brazilian  Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), with students of the 6th gradeof a PublicSchool of theSão PauloState.  The  use  of  the  Project-Based  Learning (PBL) strategy,  applied during sevenremote meetings, imposed by the COVID-19 pandemic,carried outby the Google Meetplatform,is reported. The meetings used tutorials on Youtube, diagnostic and evaluative activities on Google Formsand creation of mathematical games on the Kahootplatform. The discussion of the results was based upon fourcriteria: i) description of the work activities; ii) numberof correct answers in diagnostic test and final evaluation; iii) self-assessment results; and iv) students' statements about the proposal. The results indicated a significant reduction in the number of errors in OBMEP questions, greater interest in this Olympiads, improvement of the reading and interpretation skills, and problem solving, as well asin the development of socio-emotional skills. It is concluded that the application of PBL, in the remoteway, integrating different educational media, proved to be effective even during the COVID-19 pandemic period.

Author Biography

Carlos Alberto Moreira dos Santos, Universidade de São Paulo

Programa de Pós-graduação em Projetos Educacionais de ciências,Escola de Engenharia de Lorena,Universidade de São Paulo

References

ABED, A. L. Z. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Construção psicopedagógica, São Paulo, v. 24, n. 25, p. 8-27, 2016. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415- 69542016000100002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 01 abr. 2020.

ALVES, A. C.; et al. Teacher’s experiences in PBL: implications for practice. European Journal of Engineering Education, v. 41, n. 2, p. 123-141, 2015. Disponível em: < https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03043797.2015.1023782 >. Acesso em: 12 abr. 2020.

AMARAL, N. A. R. A criatividade matemática no contexto de uma competição de resolução de problemas. 453 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/handle/10451/24861>. Acesso em: 12 abr. 2020.

BENDER, W. N. Aprendizagem Baseada em Projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BORGES, C. F. Atividades criativas e o relacionamento dos alunos com a matemática. 76 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática), Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/35166>. Acesso em: 12 abr. 2020.

BORGES, T. R.; FRANÇA, M. S. A. S. Como foi minha experiência no projeto - Autoavaliação. 2020. Disponível em: <https://forms.gle/B9uL6oNkTemQMTnT8>. Acesso em: 20 jun. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf > Acesso em: 31 mar. 2020.

FAJARDO, V. Supercampeã olímpica, jovem de AP quer estudar astrofísica. Disponível na internet. <http://g1.globo.com/educacao/noticia/2011/11/supercampea-olimpica-jovem-desp-quer-estudar-astrofisica-em-harvard.html> Acesso em: 28 jul. 2020.

FRANÇA, M. S. A. S.; et al. gamificação do ensino como estratégia pedagógica na aprendizagem da língua inglesa. Revista Interdisciplinar de Tecnologias e Educação, v. 5, n. 1, p.1-16, nov. 2019. Disponível em: < http://rinte.ifsp.edu.br/index.php/RInTE/article/view/472 >. Acesso em: 08 jun. 2020.

FRANÇA, M. S. A. S. Projeto Leitura e Matemática – Inscrições. 2020a. Disponível em: < https://forms.gle/xv6uifSquRPJERCS8>. Acesso em: 20 jun. 2020.

FRANÇA, M. S. A. S. Questionário – “Aritmética da Emília”. 2020b. Disponível em: <https://create.kahoot.it/details/2-projeto-leitura-e-matematica-dcc/4ef3b533-2310-4d45- b2c5-e493a871f8a6>. Acesso em: 21 jun. 2020.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 26. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

IMPA. INSTITUTO DE MATEMÁTICA PURA E APLICADA. 2017. <https://impa.br/en_US/noticias/medalha-na-obmep-abriu-as-portas-do-mundo-para-tabataamaral/> Acesso em: 28 jul. 2020.

IMPA. INSTITUTO DE MATEMÁTICA PURA E APLICADA. Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas. 2020. Disponível em: <http://www.obmep.org.br/>. Acesso em: 31 mar. 2020. JOGO1. Pegadinha. 2020. Disponível em: < https://create.kahoot.it/share/matemaaaaaatica/3551d409-0ae8-4102-9964-0597845b7e48 > . Acesso em: 20 jun. 2020.

JOGO2. Matemática sem noção. 2020. Disponível em:<https://create.kahoot.it/share/matematica-dificil/517a77d4-8995-4613-96b4- 184dba305307>. Acesso em: 20 jun. 2020.

JOGO3. Algo de errado não tá certo. 2020. Disponível em: < https://create.kahoot.it/share/algo-de-errado-nao-esta-certo/e0c11357-3f6d-49dc-95d3- 087cf0de2656 >. Acesso em: 20 jun. 2020.

JOGO4. Tá fácil, mas não difícil. 2020. Disponível em: < https://create.kahoot.it/share/enterkahoot-title/63e2e783-a581-4a29-98b4-25a6f07bf460 >. Acesso em: 20 jun. 2020.

JOGO5. Matemática descomplicada. 2020. Disponível em: < https://create.kahoot.it/share/matematica-descomplicada/38306eba-3da1-4d8b-86c6- 653fe1ebf063 >. Acesso em: 20 jun. 2020.

LOBATO, M. Aritmética da Emília. Versão Digital. São Paulo: Círculo do Livro, 1935. Disponível em: < https://www.fortaleza.ce.gov.br/images/Cultura/Monteiro_Lobato_- _Aritm%C3%A9tica_da_Em%C3%ADlia.pdf.> Acesso em: 18 abr. 2020.

MARTINS, L. B. Um estudo sobre as estratégias de resolução de questões da OBMEP. 162f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: < https://lume.ufrgs.br/handle/10183/131243 >. Acesso em 20 abr. 2020.

NUNES, U. C. C. M. OBMEP - por que é importante fazer? 2020a. 4 min. Disponível em: <https://m.youtube.com/watch?v=l6CX8l2A-xg>. Acesso em: 08 jun. 2020.

NUNES, U. C. C. M. Criando um quiz no Kahoot!. 2020b. 14 min. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=eHu5vhB1dcg&t=30s>. Acesso em: 08 jun. 2020.

NUNES, U. C. C. M. Questões Olimpíada de Matemática – Avaliação Inicial. 2020c. Disponível em: <https://docs.google.com/forms/d/1EfAbUy3ZOVqDoUNmchBstcS6Fl4jLyTV61MVcL5co0/viewform?edit_requested=true>. Acesso em: 20 jun. 2020.

NUNES, U. C. C. M. Questões Olimpíada de Matemática – Avaliação final. 2020d. Disponível em: <https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfYYTK-t2yeyT-1gwW2ElZbAnkMmJygDkwLfC3Kr0Xut4FAQ/viewform>. Acesso em: 21 jun. 2020.

OBMEP. Prova da OBMEP em 2017. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1FLmHogjZxSMKA9HrQBHgPh7mUVGaeMVb/view>. Acesso em: 04 ago. 2020.

OBMEP. Prova da OBMEP em 2018. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/13TGb_47jzpdG0aCggZa2gRqEICfHztAY/view>. Acesso

em: 04 ago. 2020.

OBMEP. Prova da OBMEP em 2019. Disponível em:

< https://drive.google.com/file/d/1aOu8pUrLG4Vnf4X_V8SFux4lA3yS-qQp/view>. Acesso em: 04 ago. 2020.

PEQUENO, D. A. S.; et al. O estudo de resolução de problemas para OBMEP. Anais. In: 4ª Escola de Inverno de Educação Matemática e 2º Encontro Nacional PIDIB Matemática. 2014. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/ceem/eiemat/Anais/arquivos/ed_4/RE/RE_2_pequeno_douglas_aparecido _da_silva.pdf >. Acesso em: 20 abr. 2020.

VALÉRIO, W. Resolução de problemas, uma abordagem com questões da OBMEP em sala de aula. 87 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática). Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação da Universidade de São Paulo, São Carlos, 2017. Disponível em:< https://sca.profmat-sbm.org.br/sca_v2/get_tcc3.php?id=93506 >. Acesso em: 20 abr. 2020

SANTOS, A. O.; DA MATA JUNIOR, D. G.; SILVA, G. N. Textos jornalísticos nas práticas de leitura e escrita nas aulas de matemática nos primeiros anos do ensino fundamental. Revista Valore, v. 4, n. 1, p. 775-788, nov. 2019. Disponível em: <https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/216>. Acesso em: 08 jun. 2020.

Published

2020-10-09

How to Cite

França, M. S. A. de S., Borges, T. R., Nunes, U. C. C. de M., Souza, M. A. de, Pereira, M. A. C., & dos Santos, C. A. M. (2020). Reading and interpretation of text in questions of the Brazilian Mathematics Olympiad of public schools. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.247789

Issue

Section

Educação e uso de tecnologias digitais no contexto da pandemia da Covid 19