Teaching mathematics and COVID-19: teaching practices during remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.247850

Keywords:

teacher training, digital technology in education, mathematics teaching

Abstract

The health crisis caused by COVID-19 demanded measures of social distance, expanding the use of digital technology in different sectors. In education, this has become an essential tool in teaching. Thus, this article aims to identify the practices and pedagogical resources applied in the remotely teaching action, referring to the teaching of mathematics in the Early Years of Elementary Education (AIEF). It is a qualitative research, whose method adopted was the case study, from the analysis of an online questionnaire answered by 14 teachers who teach mathematics. The work was based on the theoretical studies of the authors Imbernón (2016), Lorenzato (2008), Moran (2018) and Selbach (2010). The research results showed that teachers sought to continue the educational process, making use of technological resources, resorting to the appropriation of knowledge inherent to distance learning, as well as seeking courses, lives, conferences and other content available in the digital environment. It was evident the reduced number of virtual interactions with students and families, as well as the little family support in carrying out the activities of these students. Finally, it is possible to highlight that there was no specific training for the teacher to use, with quality, the resources in the online format.

Author Biographies

Leonardo Alves Ferreira, Universidade Estadual do Ceará

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Especialista em Ensino de Matemática e licenciado em Pedagogia. Professor Pedagogo da rede municipal de ensino de Fortaleza, Ceará.

Brasiliana Diniz da Silva Cruz, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará- UECE. Esp. em Gestão Pública pela Faculdade Entre Rios Piauí (FAERPI). Esp. em Psicopedagogia Clínica, Organizacional e Institucional pela Faculdade Plus. Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente professora da SME Fortaleza.

Aureliano de Oliveira Alves, Universidade Estadual do Ceará

Professor de Física das licenciaturas da Universidade Estadual do Ceará (UECE), com enfoque nas disciplinas de estágio supervisionado. Especialista em Gestão Escolar, mestre em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática e atualmente doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação da UECE.

Ivoneide Pinheiro de Lima, Universidade Estadual do Ceará

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1993), graduação em Ciências pela Universidade Estadual do Ceará (1991) com habilitação em Física pela Universidade Estadual do Ceará (1994). Mestre em Física pela Universidade Federal do Ceará (1996) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2007). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará e do Curso de Licenciatura em Física. Coordenadora do subprojeto de Física do Programa Residência Pedagógica. Foi coordenadora do subprojeto Matemática Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência - PIBID (2011). Foi coordenadora institucional do Programa de Licenciaturas Internacionais - PLI (2013) na área de Matemática e Física. Foi coordenadora Institucional do Programa Novos Talentos (2013). Possui experiências na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino e aprendizagem, Ensino de Matemática e Ensino de Física.

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Published

2020-10-09

How to Cite

Ferreira, L. A., da Silva Cruz, B. D., Alves, A. de O., & de Lima, I. P. (2020). Teaching mathematics and COVID-19: teaching practices during remote teaching. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.247850

Issue

Section

Educação e uso de tecnologias digitais no contexto da pandemia da Covid 19