Research scenario involving problem development and resolution in journals and scientific events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.249114

Keywords:

elaboration of problems, proposition of problems, formulation of problems, problem solving, mapping in Mathematics Education

Abstract

The  present  article,  of  qualitative  approach,  shows  a  mapping  of researchinvolving  Problem Development, Formulation, Proposition and Resolution, published in Brazilian journalsand presented in scientific events in Brazil and overseas, from 2011 to 2019. The data were collected from the annals of events/congresses and online editions of journals, aiming  to  highlight  thematic  focus  of related to Problem Development, Formulation, Proposition and Resolution in Brazilian and foreign researches. Results show that almost all works involve Problem Resolution and come from researches linked to Master programs in Mathematics Education. Such researchesare related to learning contexts by  using  several  resources  associated  to  Problem  Resolution,  from  use  of  games,  calculator, educational softwareto concrete material, such as geometrical solids.

Author Biographies

Cidimar Andreatta, Faculdade de Ensino Superior de Linhares - Faceli

Professor Dr. Titular da Faculdade de Ensino Superior de Linhares - Faceli.

Norma Suely Gomes Allevato, Universidade Cruzeiro do Sul

Professora Dra e Pesquisadora da Universidade Cruzeiro do Sul (SP).

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (Orgs.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí, Paco Editorial: 2014.

ALTOÉ, R. O.; FREITAS, R. C. O. Formulação de Problemas no Campo Conceitual Multiplicativo: uma proposta para o ensino de multiplicação e divisão no eixo de produto de medidas. Em Teia, Recife, v.10, n.3, p. 1-23, 2019.

ANDREATTA, C.; ALLEVATO, N. S. G. A Resolução de Problemas nos documentos de orientação curricular oficiais da Educação Básica Brasileira. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 07., 2018. Foz do Iguaçu, PR. Anais eletrônicos... Foz do Iguaçu: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM, 2018, p.1-12. Disponível em: http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/466/498.

Acesso em: 08 dez. 2018.

AZEVEDO, E. B. Vivenciando a metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação através da Resolução de Problemas nas aulas de Cálculo Diferencial e Integral. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 23., 2019, São Paulo, SP. Anais eletrônicos... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, Campus Anália Franco, 2019, p. 1-12. Disponível em: < http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/EBRAPEM2019/paper/view/252/994 >. Acesso em: 09 dez. 2019.

AZEVEDO, E. B.; FIGUEIREDO, E. B.; PALHARES, P. M. B. Análise da variação de Funções ensinada através da Resolução de Problemas. REnCiMa, São Paulo, v. 10, n. 5, p. 32-52, 2019.

CAVALCANTE, J. L.; SOARES, L. H. Resolução de Problemas e formação docente: saberes e vivências no curso de pedagogia. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 05., 2012. Petrópolis, RJ. Anais eletrônicos... Petrópolis: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM, 2012, p.1-19. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/v_sipem/PDFs/GT07/CC00977083489_A.pdf. Acesso em: 08 dez. 2018.

DULLIUS, M. M.; ALTHAUS, N. M.; AMADO, N. M. P. Jogo computacional e resolução de problemas: uma experiência com alunos do 6º ano. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 06., 2015. Pirenópolis, GO. Anais eletrônicos... Pirenópolis: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM, 2015, p.1- 12. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/visipem/anais/story_html5.html. Acesso em: 08 dez. 2018.

FIORENTINI, D. Rumos da pesquisa brasileira em Educação Matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. 1994. 414f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.

FIORENTINI, D. Mapeamento e balanços dos trabalhos do GT-19 (Educação Matemática) no período de 1998 a 2001. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓSGRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPED, 25., 29 de setembro a 02 de outubro de 2002, Caxambu. Disponível em: http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_25/mapeamento.pdf. Acesso em: 03 nov. 2017.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

FURLANETTO, V.; DULLIUS, M. M. Alunos da Educação Básica Explorando Estratégias Diferenciadas na Resolução de Problemas Matemáticos. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 16., 2012, Canoas, RS. Anais eletrônicos... Canoas: Universidade Luterana do Brasil, 2012, p. 1-12. Disponível em: < http://matematica.ulbra.br/ocs/index.php/ebrapem2012/xviebrapem/schedConf/presentations > . Acesso em: 08 dez. 2018.

KUSTER, J. S. Formação de professores em ações colaborativas para aula de resolução de problemas: contribuições e desafios. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 22., 2018, Belo Horizonte, MG. Anais eletrônicos... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2018, p. 1-12. Disponível em: < http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/eventos/index.php/EBRAPEM/index/pages/view/ anais2018. > Acesso em: 08 dez. 2018.

MORAIS, R. dos S. O processo constitutivo da resolução de problemas como uma temática da pesquisa em educação matemática: um inventário a partir de documentos dos ICMEs. 2015. 471f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2015.

MULLER, A. P. K.; DULLIUS, M. M. Resolução de Problemas: diferentes abordagens no ensino de matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 07., 2018. Foz do Iguaçu, PR. Anais eletrônicos... Foz do Iguaçu: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM, 2018, p.1-11. Disponível em: < http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/452/314 > . Acesso em: 08 dez. 2018.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. An Agenda for Action. Reston: NCTM, 1980.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston: NCTM, 1989.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM, 2000.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez, 2011.

PAGANI, E. M. L. O ensino-aprendizagem-avaliação de derivadas no curso técnico integrado ao médio através da resolução de problemas. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 19., 2015, Juiz de Fora, MG. Anais eletrônicos... Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2015, p. 1-12. Disponível em: http://www.ufjf.br/ebrapem2015/files/2015/10/GD14_Erica_Pagani.pdf. Acesso em: 08 dez. 2018.

PAGANI, E. M. L. A (re) construção de saberes matemáticos proporcionada pela metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de derivadas através da Resolução de Problemas. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 15., 2019, Medellin, Colômbia. Anais eletrônicos... Colômbia: Universidad De Medellin, 2019, p. 1-8. Disponível em: http://conferencia.ciaemredumate.org/index.php/xvciaem/xv/paper/viewFile/387/431. Acesso em: 07 jul. 2019.

PAGANI, E. M. L.; ALLEVATO, N. S. G. O trabalho com Derivadas no Ensino Médio através da Resolução de Problemas: aspectos da avaliação. REnCiMa, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 86-101, 2016.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Trad. e adapt. de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1978 [1945].

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: http://alfabetizarvirtualtextos.files.wordpress.com/2011/08/as-pesquisasdenominadas-do-tipoestado-da-arte-em-educac3a7c3a3o.pdf. Acesso em: 03 nov. 2017.

SCARLASSARI, N. T.; LOPES, C. E. Mapeamento dos trabalhos publicados no GT 12 do SIPEM. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 07., 2018. Foz do Iguaçu, PR. Anais eletrônicos...Foz do Iguaçu: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM, 2018, p.1-17. Disponível em: < http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/532/279 >. Acesso em: 08 dez. 2018.

SCHOENFELD, A. H. Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. In: GROUWS, D. (Ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. New York: McMillan, 1992. p. 334-370.

SCHOENFELD, A. H. Problem solving in the United States, 1970 –2008: research and theory, practice and politics. ZDN Mathematics Education, Karlsruhe, n. 39, p. 537-551. 2007.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Boletim - SBEM, v. 11. Universidade de Brasília (UnB), Campus Darcy Ribeiro. Brasília, p. 1-10. 2012. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/Boletim11.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.

TORTORA, E. O ensino de Matemática na Educação Infantil e no primeiro ano do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 20., 2016, Curitiba, PR. Anais eletrônicos... Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2016, p. 1-12. Disponível em: < http://www.ebrapem2016.ufpr.br/wpcontent/uploads/2016/04/gd1_evandro_tortora.pdff >. Acesso em: 08 dez. 2018.

UNIVERSIDADE CRUZEIRO DO SUL. Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa. Editora da Unicsul. São Paulo, 2020. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima. Acesso em: 06 jan. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL. Perspectivas da Educação Matemática. Editora da UFMS. Campo Grande, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/about. Acesso em: 06 jan. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. Editora da UFPE. Recife, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/index. Acesso em: 06 jan. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Revista de Educação em Ciências e Matemática – Amazônia. Editora da UFPA. Belém, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/index. Acesso em: 06 jan. 2020.

UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL. Revista de Ensino de Ciências e Matemática – Acta Scientiae. Editora da Ulbra. Canoas, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/. Acesso em: 06 jan. 2020.

VAN de WALLE, J. A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução de P. H. Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2021-05-06

How to Cite

Andreatta, C., & Allevato, N. S. G. (2021). Research scenario involving problem development and resolution in journals and scientific events. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.249114

Issue

Section

ARTIGOS