“How do I calculate it?” - Mental models and written representations of addition problems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250393

Keywords:

addition, solution processes, initial years

Abstract

This  article  promotes  a  discussion  on  teaching  different  thought  models  and  written  records  of processes for solving addition problems. The theoretical background involves the ideas of Vergnaud on the conceptual field of addition and those of Humphreys and Parker on the practice of number talks as a support for creating solution strategies. The data was collected in a teaching activity carried out with 35 students completingtheir 5th year of Basic Education in a municipal school in the countryside of the state of Sergipe (Brazil). The results of analyzing the students’ solution processes for addition problems reveal that they performed better in less complex situations andhad greater difficulties in using  the  strategy  that  requires  decomposing  the  subtrahend.  They  also  indicated  that  teaching different  ways  to  solve  problems  enables  students  to  create  or  adapt  mental  models  that  foster  an understanding of the solution procedures.

Author Biographies

Teresa Cristina Etcheverria, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Professora da área de ensino de Matemática do Departamento de Matemática de Itabaiana - UFS.

Angélica da Fontoura Garcia Silva, Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNIAN

Tânia Maria Mendonça Campos, Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN)

Professora Emérita da Universidade Anhanguera de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática

References

CAMPOS, T. M. M.; MAGINA, S. M. P.; CAZORLA, I. M.; SANTANA, E. R. dos S. As estruturas aditivas nas séries iniciais do Ensino Fundamental: um estudo diagnóstico em

contextos diferentes. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, México, v. 10, p. 219-239, 2007.

CURY, H. N. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

ETCHEVERRIA, T. C. O ensino de conceitos aditivos: trajetórias e possibilidades. Curitiba: Appris, 2019.

GALVEZ, G.; COSMELLI, D.; CUBILLOS, L.; LEGER, P.; MENA, A.; TANTER, E.; FLORES, X.; LUCI, F.; MONTOYA, S.; SOTO-ANDRADE, J. Estrategias cognitivas para el cálculo mental. Relime, México, v. 14, n. 1, p. 9-40, marzo 2011. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-

&lng=es&nrm=iso Acesso em: 14 set. 2020.

HUMPHREYS, C.; PARKER, R. Conversas numéricas: estratégias de cálculo mental para uma compreensão profunda da matemática. Trad. Sandra Maria Mallmann da Rosa. Porto

Alegre: Penso, 2019.

MAGINA, S.; CAMPOS, T. M. M. As estratégias dos alunos na resolução de problemas aditivos: um estudo diagnóstico. Educação Matemática Pesquisa, v. 6, n. 1, p. 53-71, 2004.

MAGINA, S.; CAMPOS, T. M. M.; NUNES, T.; GITIRANA, V. Repensando adição e subtração: contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. 3. ed. São Paulo: Proem, 2008.

MAGINA, S. M. P.; SANTANA, E. R. dos S.; CAZORLA, I. M.; CAMPOS, T. M. M. As estratégias de resolução de problemas das estruturas aditivas nas quatro primeiras séries do Ensino Fundamental. Zetetiké, Campinas, v. 18, n. 34, p. 15-49, jul./dez. 2010.

NUNES, T.; CAMPOS, T. M. M.; MAGINA, S.; BRYANT, P. Introdução à Educação Matemática: números e operações numéricas. 2. ed. São Paulo: Proem, 2002.

SANTANA, E. R. S. Estruturas aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? 2010. 344 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

VERGNAUD, G. A teoria dos campos conceituais. In: BRUN, Jean (org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996a. p. 155-191.

VERGNAUD, G. A formação de competências profissionais. Revista do GEEMPA, Porto Alegre, n. 4, p. 63-76, jul. 1996b.

VERGNAUD, G. Quelles contribuitions attendre de l’epistemologie, de la psychologie et de la psychanalise? Tradução Camila Rassi. Revisão Luca Rischbieter, Maria Lucia F. Moro e Maria Tereza C. Soares. Colloque Le rapport avec le savoir. Sfax. 2000. Disponível em: https://vergnaudbrasil.com/wp-content/uploads/2020/09/2.2.-QUECONTRIBUIC%CC%A7O%CC%83ES-ESPERAR-DA-EPISTEMOLOGIA-DAPSICOLOGIA-E-DA-PSICANA%CC%81LISE.pdfb Acesso em: 14 set. 2020.

VERGNAUD, G. A criança, a Matemática e a realidade: problemas do ensino da Matemática na escola elementar. Trad. Maria Lúcia Faria Moro. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.

Published

2021-08-03

How to Cite

Etcheverria, T. C., Silva, A. da F. G., & Campos, T. M. M. (2021). “How do I calculate it?” - Mental models and written representations of addition problems. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250393

Issue

Section

Articulações entre Ensino e Pesquisa em Educação Matemática nos anos iniciais