“How do I calculate it?” - Mental models and written representations of addition problems
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250393Keywords:
addition, solution processes, initial yearsAbstract
This article promotes a discussion on teaching different thought models and written records of processes for solving addition problems. The theoretical background involves the ideas of Vergnaud on the conceptual field of addition and those of Humphreys and Parker on the practice of number talks as a support for creating solution strategies. The data was collected in a teaching activity carried out with 35 students completingtheir 5th year of Basic Education in a municipal school in the countryside of the state of Sergipe (Brazil). The results of analyzing the students’ solution processes for addition problems reveal that they performed better in less complex situations andhad greater difficulties in using the strategy that requires decomposing the subtrahend. They also indicated that teaching different ways to solve problems enables students to create or adapt mental models that foster an understanding of the solution procedures.References
CAMPOS, T. M. M.; MAGINA, S. M. P.; CAZORLA, I. M.; SANTANA, E. R. dos S. As estruturas aditivas nas séries iniciais do Ensino Fundamental: um estudo diagnóstico em
contextos diferentes. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, México, v. 10, p. 219-239, 2007.
CURY, H. N. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
ETCHEVERRIA, T. C. O ensino de conceitos aditivos: trajetórias e possibilidades. Curitiba: Appris, 2019.
GALVEZ, G.; COSMELLI, D.; CUBILLOS, L.; LEGER, P.; MENA, A.; TANTER, E.; FLORES, X.; LUCI, F.; MONTOYA, S.; SOTO-ANDRADE, J. Estrategias cognitivas para el cálculo mental. Relime, México, v. 14, n. 1, p. 9-40, marzo 2011. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-
&lng=es&nrm=iso Acesso em: 14 set. 2020.
HUMPHREYS, C.; PARKER, R. Conversas numéricas: estratégias de cálculo mental para uma compreensão profunda da matemática. Trad. Sandra Maria Mallmann da Rosa. Porto
Alegre: Penso, 2019.
MAGINA, S.; CAMPOS, T. M. M. As estratégias dos alunos na resolução de problemas aditivos: um estudo diagnóstico. Educação Matemática Pesquisa, v. 6, n. 1, p. 53-71, 2004.
MAGINA, S.; CAMPOS, T. M. M.; NUNES, T.; GITIRANA, V. Repensando adição e subtração: contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. 3. ed. São Paulo: Proem, 2008.
MAGINA, S. M. P.; SANTANA, E. R. dos S.; CAZORLA, I. M.; CAMPOS, T. M. M. As estratégias de resolução de problemas das estruturas aditivas nas quatro primeiras séries do Ensino Fundamental. Zetetiké, Campinas, v. 18, n. 34, p. 15-49, jul./dez. 2010.
NUNES, T.; CAMPOS, T. M. M.; MAGINA, S.; BRYANT, P. Introdução à Educação Matemática: números e operações numéricas. 2. ed. São Paulo: Proem, 2002.
SANTANA, E. R. S. Estruturas aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? 2010. 344 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
VERGNAUD, G. A teoria dos campos conceituais. In: BRUN, Jean (org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996a. p. 155-191.
VERGNAUD, G. A formação de competências profissionais. Revista do GEEMPA, Porto Alegre, n. 4, p. 63-76, jul. 1996b.
VERGNAUD, G. Quelles contribuitions attendre de l’epistemologie, de la psychologie et de la psychanalise? Tradução Camila Rassi. Revisão Luca Rischbieter, Maria Lucia F. Moro e Maria Tereza C. Soares. Colloque Le rapport avec le savoir. Sfax. 2000. Disponível em: https://vergnaudbrasil.com/wp-content/uploads/2020/09/2.2.-QUECONTRIBUIC%CC%A7O%CC%83ES-ESPERAR-DA-EPISTEMOLOGIA-DAPSICOLOGIA-E-DA-PSICANA%CC%81LISE.pdfb Acesso em: 14 set. 2020.
VERGNAUD, G. A criança, a Matemática e a realidade: problemas do ensino da Matemática na escola elementar. Trad. Maria Lúcia Faria Moro. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.