Analysis of activities involving estimation in textbooks from the elementary school
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250565Keywords:
estimation, textbook, numerical sense, cognitive processesAbstract
This article analyzes activities that involve the idea of estimation in a collection of Mathematics textbooks from the 1st to the 5th year of Elementary School. from the ability to estimate. The excluded activities brought exercises of imagination, rounding, exact mental calculation and others, under the heading or demand to estimate, even though the characteristics of the situations did not involve cognitive processes. estimation; (b) potential activities, for those who can develop estimation depending on the conduct or the child's resolution process; and (c) functional activities, which are qualified situations. The data indicate that the analyzed textbooks need greater clarity for what they consider estimating, as well as increasing the quality of the proposals.References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2016.
BECKER, F. Epistemologia do professor de matemática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CORSO, L.; DORNELES, B. Senso numérico e dificuldades de aprendizagem na matemática. Rev. Psicopedagogia, São Paulo, 2010.
FIGUEIREDO, N. Método e metodologia na pesquisa científica. 2. ed. São Caetano do Sul, SP: Yendis Editora, 2007.
FNDE, Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programa Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD. 2017. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/legislacao/item/9787-sobre-os-programas-do-livro. Acesso em: 20 ago. 2020.
GAL, I. Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, [s. l.], v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002.
GIL, A. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MARTINS, R. Estimativa e aproximação em sala de aula: o caso do conceito de área no ensino fundamental. 2019. 145 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
MINAYO, M. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
PIAGET, J. A Epistemologia Genética; Sabedoria e Ilusões da Filosofia; Problemas de Psicologia Genética. In: PIAGET. Traduções de Nathanael C. Caixeiro, Zilda A. Daeir, Celia E. A. Di Pietro. São Paulo: Abril Cultural, 1983. 2. ed. 426p. (Os Pensadores).
PIAGET, J.; INHELDER, B. A origem da ideia do acaso na criança. Rio de Janeiro: Record, 1951.
RAMOS, A.; GOODWIN, F.; LAUDARES, J. A importância do senso numérico na aprendizagem da matemática. Revista Científica Cet-Faesa, Vitória, v. 7, p. 65-70, 2015.
SAMÁ, S.; SILVA, C. Estatística I. Porto Alegre: A autora, 2013.
SANTOS, V.; MARTINS, L. A importância do livro didático. Candombá: Revista Virtual, Salvador, v. 7, n. 1, p. 20-33, 2011.
SPINILLO, A. Noções iniciais das crianças sobre probabilidade. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 3, n. 1, p. 47-68, abr. 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.