Analysis of activities involving estimation in textbooks from the elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250565

Keywords:

estimation, textbook, numerical sense, cognitive processes

Abstract

This article analyzes activities that involve the idea of estimation in a collection of Mathematics textbooks from the 1st to the 5th year of Elementary School. from the ability to estimate. The excluded activities brought exercises of imagination, rounding, exact mental calculation and others, under the heading or demand to estimate, even though the characteristics of the situations did not involve cognitive processes. estimation; (b) potential activities, for those who can develop estimation depending on the conduct or the child's resolution process; and (c) functional activities, which are qualified situations. The data indicate that the analyzed textbooks need greater clarity for what they consider estimating, as well as increasing the quality of the proposals.

Author Biography

Gabriela Braz, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Psicóloga, Graduada pela Faculdade Anhanguera de Rio Grande, Graduanda em Pedagogia, pela Universidade Federal Do Rio Grande - FURG, Mestre em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal Do Rio Grande - FURG. Durante a primeira graduação atuou nas Escolas da Rede Municipal de Rio Grande, no Núcleo de Apoio a Saúde da Família - NASF - Urbano e na Clínica Escola da Faculdade Anhanguera. Atualmente cursando Pedagogia Licenciatura na Universidade Federal do Rio Grande, durante o ano de 2017 foi integrante do Programa de Educação Tutorial - PET - Conexões de Saberes Estatísticos - SabEst, Onde atuou no Programa de Extensão Letramento Multimídia Estatístico - LeME. Desenvolve pesquisas no Laboratório de Estudos Cognitivos da Educação Estatística, oficinas de Estratégias de Ensino de Estatística para Educação Básica e Letramento Multimídia Estatístico na rede municipal projeto aprovado pela Fundação Carlos Chagas.

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Published

2021-08-03

How to Cite

Silva, J. A. da, Braz, G., & Cardoso, I. F. (2021). Analysis of activities involving estimation in textbooks from the elementary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250565

Issue

Section

Articulações entre Ensino e Pesquisa em Educação Matemática nos anos iniciais